Zahvaljujući digitalnoj transformaciji, učenici u 21. stoljeću imaju više mogućnosti za brzo i jednostavno stjecanje informacija nego bilo koja generacija prije njih. Međutim, širenje dezinformacija brzo raste, posebno na društvenim mrežama, a procjena vjerodostojnosti informacija i tekstova kao izvora informacija predstavlja značajne izazove za učenike.
Sposobnost prepoznavanja dezinformacija
Kako bi provjerili činjeničnost digitalnih tekstova, učenicima nije potrebno samo tehničko znanje i stručnost u određenoj materiji, već i tekstualna pismenost u kritičkom suočavanju s lažnim vijestima. To je temeljna sposobnost prepoznavanja i opovrgavanja dezinformacija u tekstovima. Upravo je to bila tema stručnog usavršavanja za nastavnike njemačkog jezika.
Od 19. do 21. rujna 2025. je u Gornjogradskoj gimnaziji u Zagrebu održano višednevno usavršavanje za nastavnike njemačkog jezika u okviru Erasmus + projekta Fictional Science – Förderung von Textkompetenz im kritischen Umgang mit Fake News.
Nositelj projekta je Sveučilište u Grazu, a projektni partneri su Deutsches Haus-Kyiv iz Ukrajine, Sveučilištu zapadne Češke u Plzenu te Sveučilište u Zagrebu. Fakultet hrvatskih studija (www.fhs.unizg.hr) kao sastavnica Sveučilišta u Zagrebu koordinira i provodi projekt za Hrvatsku. Skupu je nazočilo 28 nastavnika iz Austrije, Češke i Hrvatske.
Na prethodnom usavršavanju, koje se održalo od 13. do 15. listopada 2024. u Grazu nastavnici su analizirali materijale, koje su zatim implementirali u nastavu. Na ovom skupu su između ostaloga, razmjenjena iskustva s nastavnih sati implementacije materijala.
Promicanje kritičke tekstne kompetencije
Osnovni je cilj projekta razvijanje novog pristupa promicanju kritičke tekstne kompetencije koji se, između ostalog, temelji na aktivnostima i postupcima za aktiviranje i razvijanje kognitivnih kompetencija za suočavanje sa sredstvima manipulacije i dezinformiranja. Taj će se pristup implementirati u nastavne module za poučavanje i učenje njemačkog kao prvog, drugog i stranog jezika. U sklopu projekta razvijaju se i moduli profesionalizacije za nastavnike jezika, obrazovne ponude Citizen Science i multiplikacijski alati za obrazovni sektor.
Među nastavnicima iz Hrvatske, sudjelovale su profesorice Srednje škole Isidora Kršnjavoga Našice: Mirjana Rajić, prof. izvrsna savjetnica i Adrijana Rajić, prof. savjetnica. Osim aktivnog sudjelovanja u radionicama, usavršavanje je omogućilo druženje sudionika, gdje su sudionici bili na izletu u Sisku ili na Sljemenu, gdje su upoznali ljepote Medvednice. Također je održan pub kviz, na kojem su projektni partneri provjerili svoje znanje o zemljama sudionicama u projektu.
Stjecanje vještina za prepoznavanje dezinformacija
Ovaj projekt razvija novi pristup promicanju tekstualne pismenosti u kritičkom suočavanju s lažnim vijestima (FiSci). Pristup se temelji, između ostalog, na preventivnim mjerama za razvoj kognitivnih vještina u suočavanju sa sredstvima manipulacije i dezinformacija. Drugi ključni aspekt FiSci jest da se suočavanje s lažnim vijestima u početku odvija korištenjem didaktički konstruiranih tekstova lažnih vijesti.
To omogućuje učenicima da se usredotoče na stjecanje vještina za prepoznavanje dezinformacija bez ometanja unaprijed stvorenim mišljenjima ili informacijama. Nastavni materijali razvijeni u projektu Fictional Science (FiSci) nude se na digitalnoj platformi za učenje.