Učenici su pročitali djelo Mama je kriva za sve autora Zorana Pongrašića. Kako bi bolje razumjeli likove, njihove postupke i poruke djela, sat sam provela koristeći metodu 6 šešira Edwarda de Bona. Metoda omogućuje promišljanje iz različitih perspektiva, svaka označena drugim „šeširom“, što je sat učinilo zanimljivim, aktivnim i poticajnim.
Učenike sam podijelila u šest skupina. Svaka skupina dobila je jedan „šešir“ i zadatke koje su trebali riješiti te donijeti zajednički zaključak. Skupine su potom čitale svoje zadatke i iznosile zaključke. Ostatak razreda se je aktivno uključio u raspravu o tome zašto se slažu ili ne slažu s donesenim zaključcima skupina.
Bijeli šešir – činjenice i informacije
Pod bijelim šeširom zadatak je bio izdvojiti činjenice iz romana: tko su likovi, nabrojati pet činjenica o Berislavu, izdvojiti mjesta radnja te redoslijed događaja.
Crveni šešir – osjećaji i dojmovi
Pod crnim šeširom razgovarali smo o tome kako su se učenici osjećali dok su čitali roman. Morali su iznijeti osjećaje koje u njima budi odnos Bere i mame te odabrati za njih najemotivniji trenutak romana i objasniti zašto su odabrali upravo taj. Neki su se učenici prepoznali u glavnom liku jer i sami ponekad misle da roditelji pretjeruju. Drugi su istaknuli da im je knjiga bila duhovita, ali i emotivna, jer prikazuje odnos roditelja i djece na iskren način.
Crni šešir – problemi i opasnosti
Pod crnim šeširom govorili su o onome što im se manje svidjelo. Nabrojali su tri stvari za koje smatraju da ih je Bero napravio pogrešno, koje su stvari mogle proći još gore i zašto te koji dio smatraju najopasnijim. Učenici su istaknuli da Bero ponekad donosi prenagljene zaključke i krivi mamu za stvari za koje ona zapravo nije kriva. Raspravljali smo i o tome kako nerazumijevanje može dovesti do konflikata.
Žuti šešir – pozitivni elementi
Žuti šešir pomogao nam je da razmislimo o pozitivnim stranama djela. Zadatak skupine je bio da izdvoje najbolje ili najljepše događaje, izdvoje najpozitivniji lik i objasne ga, izdvoje tri pozitivne poruke koje djelo šalje i izdvoje što smo mogli naučiti o odnosu majka – dijete. Naglasili su humor, živopisne situacije i način na koji pisac prikazuje obiteljski život. Učenicima se svidjelo što priča potiče na razmišljanje o ulozi djece i roditelja, ali i na važnost iskrenog razgovora.
Zeleni šešir – kreativne ideje
Ova skupina je imala kreativne zadatke .Napisali su novi i drugačiji završetak romana, nacrtali strip sa scenom u kojoj Bero traži pomoć preko interneta, izmislili su novi lik koji je pomogao Beri i promijenio tijek radnje te su napisali šaljivi sastavak „Kada sam ja mislio da je mama kriva za sve“.
Plavi šešir – zaključak
Pod plavim šeširom zadatak je bio objasniti što nas ovaj roman uči o obitelji, što bi Bero trebao naučiti iz svojih pogrešaka i koja je najvažnija poruka koju nam ovo književno djelo šalje.
Na zanimljiv i interaktivan način učenici su mogli izraziti svoje mišljenje, osjećaje, kritike i ideje. Sat lektire bio je dinamičan i potaknuo je učenike da promišljaju o vlastitom odnosu prema roditeljima.