Učenici sedmih razreda Osnovne škole Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec, obilježili su Mjesec kibernetičke sigurnosti sudjelovanjem u posebnoj aktivnosti iz informatike. Cilj je bio povezati učenje o sigurnom korištenju interneta s osnovama umjetne inteligencije. Aktivnost je vodila učiteljica informatike Renata Papec, a naglasak je bio na praktičnom radu i iskustvenom učenju.
Mjesec kibernetičke sigurnosti tradicionalno se obilježava u listopadu. U školama se tada provode radionice, predavanja i druge aktivnosti kojima se učenike poučava odgovornom ponašanju na internetu. Ove je školske godine u OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog naglasak stavljen i na nove tehnologije, posebno na umjetnu inteligenciju.
Povezivanje sigurnosti i umjetne inteligencije
Tema sigurnosti povezana je s CARNET-ovim projektom BrAIn, koji učenike uvodi u svijet umjetne inteligencije na jednostavan i razumljiv način. Projekt je osmišljen kako bi učenicima približio umjetnu inteligenciju kroz konkretne zadatke i primjere iz svakodnevnog života. Učenici uče da tehnologija može biti korisna, ali i da je važno razmišljati o sigurnosti i odgovornosti.
Na početku radionice učenici su kroz razgovor i kratku prezentaciju ponovili osnovne pojmove kibernetičke sigurnosti. Prisjetili su se kako prepoznati internetske prijevare, zašto je važno čuvati osobne podatke i koristiti jake lozinke. Razgovarali su i o tome što učiniti kada naiđu na neprimjerene sadržaje ili poruke.
Izrada vlastitih chatbotova
Nakon uvodnog dijela uslijedio je praktičan zadatak – izrada jednostavnih chatbotova. Učenici su uz pomoć dostupnih digitalnih alata samostalno ili u paru osmišljavali svoje chatbotove. Njihovi su virtualni asistenti postavljali pitanja i provjeravali znanje o sigurnom ponašanju na internetu.
Chatbotovi su sadržavali kratke kvizove, savjete i informativne poruke. Dijalozi su bili jednostavni i jasni te prilagođeni uzrastu osnovnoškolaca. Učenici su pritom mogli isprobati kako izgleda razgovor s digitalnim asistentom koji su sami „osmislili“.
Što su učenici naučili
Kroz izradu chatbotova učenici su istodobno učili o kibernetičkoj sigurnosti, programiranju i osnovama umjetne inteligencije. Razvijali su logičko razmišljanje, kreativnost i suradnju u paru ili manjoj skupini. Mnogi su istaknuli da im je bilo zanimljivo vidjeti kako računalni program može „postavljati pitanja“ i „razgovarati“ s korisnikom.
Učenici su također prepoznali primjere umjetne inteligencije iz svakodnevice. Spomenuli su chatbotove na internetskim stranicama, pametne asistente na mobilnim uređajima te alate koji pomažu u učenju i prevođenju. Na taj su način shvatili da umjetna inteligencija nije nešto daleko i apstraktno, nego tehnologija kojom se susreću svaki dan.
Važnost aktivnosti
Ovakve aktivnosti pridonose jačanju digitalnih kompetencija učenika, što je jedan od ciljeva kurikuluma informatike i suvremenog obrazovanja. Povezivanjem tema poput sigurnosti, umjetne inteligencije i programiranja, učenici stječu znanja i vještine koje će im trebati u daljnjem školovanju i budućem životu.
U Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec Mjesec kibernetičke sigurnosti postao je prilika ne samo za učenje o sigurnosti na internetu, nego i za istraživanje budućnosti tehnologije na učenicima prilagođen način – kroz igru, kreativnost i praktičan rad.
SigBot (virtualni asistent) izradio je učenik 7. b razreda Dino Cerovec. Isprobaj razgovor sa SigBotom i provjeri koliko znaš o sigurnosti na internetu!