prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenička razmjena u službi višejezičnosti

Učenje jezika postaje pravo iskustvo kad izađe iz učionice – a upravo to su doživjeli učenici Prve riječke hrvatske gimnazije kroz razmjenu s Gimnazijom Marie Curie iz Neussa.

Iz slučajne ideje izrasla je suradnja koja je povezala dvije škole i dvije kulture kroz projekte o vodi, okolišu i prijateljstvu. Rezultat? Bolje znanje jezika, nova iskustva i trajna međunarodna prijateljstva – uz obećanje da se priča nastavlja.

Ostvarivanje kvalitetne komunikacijske kompetencije imperativ je nastave stranih jezika. Nastavnici stranih jezika najbolje znaju koliko je taj proces dugotrajan. Opće poznata je činjenica da se strani jezik najbolje i najbrže uči u direktnoj komunikaciji s izvornim govornicima. Tom smo se mišlju vodile kolegica Dragana Franjić i ja u trenutku prihvaćanja inicijative za razmjenom učenika.

Kao većina dobrih stvari koje se dogode u životu i ova se inicijativa razmjene desila gotovo sasvim slučajno. Krajem 2023. godine delegacija grada Neussa, SR Njemačka posjetila je Rijeku jer vjerujem da je većini poznato kako su Rijeka i Neuss gradovi prijatelji već dulji niz godina. Zbog pandemije su aktivnosti suradnje gradova privremeno bile zamrle, ali su Nijemci bili više nego zainteresirani za oživljavanje i nastavak suradnje. U delegaciji Neussa se nalazio gosp. Jonathan Kersting iz Gimnazije Marie Curie, glavna i odgovorna osoba za učeničke razmjene. Gimnazija Marie Curie je bila u potrazi za školom partner s kojom bi uspostavili kontakt i ostvarili uvjete za razmjenu učenika.

Njemački jezik, nažalost, ne spada među jezike koje učenici na prvu smatraju atraktivnim i ne odlučuju se lako za učenje njemačkog jezika. Iako su potrebe tržista za poznavanjem i aktivnim korištenjem njemačkog jezika na našem području sve izraženije, još uvijek postoje brojne predrasude s kojima se redovito suočavamo te ih strpljivim i sustavnim radom pokušavamo ukloniti. Nerijetko su nastavnici njemačkog jezika primorani služiti se malim lukavstvima kako bi pridobili učenike za učenje njemačkog jezika.

Tako je informacija o započetim aktivnostima naše škole i Gimnazije Marie Curie koje bi trebale rezultirati razmjenom učenika naišla na veliko zanimanje naših učenika. Ta informacija je također bila odlučujuća na upisima za nekolicinu neodlučnih učenika, budućih prvašića, u trenutku odabira drugog stranog jezika. Kao što je već napomenuto Gimnazija Marie Curie je tražila partnere, grad Rijeka je posredovao, a kolegica i ja nismo ni trenutka oklijevale s odlukom trebamo li prihvatiti inicijativu  susreta i preliminarnih dogovora oko suradnje i kasnije razmjene. Već pri prvom susretu smo načelno dogovorili termine razmjene, broj sudionika, tematsko područje suradnje kao i uvjete pod kojima bi se trebala ostvariti razmjena.

Olakotna okolnost pri dogovaranju suradnje i razmjene bila je činjenica da su obje gimnazije, Gimnazija Marie Curie i naša Prva riječka hrvatska gimnazija nosioci licence za Erasmus projekte. Ta nam je činjenica uvelike olakšala administrativni dio pripreme projektne suradnje. Dogovoreno je da će suradnja započeti posjetom naših učenika svojim kolegama u Neuss.

Ciljna skupina za ostvarivanje razmjene bili su učenici 2. i 3. razreda. Javilo se više od definiranog broja 10 te je provedena inicijalna provjera znanja što je bilo presudno pri odabiru učenika. U međuvremenu je kolega Kersting među učenicima svoje škole tražio zainteresirane učenike. Naš posjet Neussu je trebao uslijediti u ožujku 2024. Važan uvjet odabira kandidata je bio da isti učenik bude ujedno domaćin i gost. Jednostavan razlog te odluke bio je jezični benefit za naše učenike, uzevši u obzir činjenicu kako će samom posjetu prethoditi uvodna komunikacija i razmjena informacija učenika, ali da će se ona svakako intenzivno nastaviti i nakon same razmjene. Paralelno s odabirom kandidata odvijali su se dogovori oko teme projekta. Budući da su Neuss i Rijeka lučki gradovi, dogovoren je sljedeći naslov: “Connection of the Harbours” s naglaskom  na kvalitetu i zaštitu vodenih resursa. U svrhu lakšeg odabira svog domaćina otvoren je digitalni pano na Padletu gdje su njemački domaćini objavili kratke informacije o sebi koje su trebale pomoći našim učenicima pri odabiru. Posjet naših učenika odvio se od 2.03. – 8. 03. 2024. Boravak u Neussu je bio idealna kombinacija radno – turističke atmosfere. Svakako treba napomenuti da je za našu malu grupu odvojio vrijeme u svom pretrpanom rasporedu i sam gradonačelnik Neussa. Svaki dan je dio vremena bio posvećen radu na projektu. Ostatak vremena ispunio se hospitacijama na nastavi svojih domaćina, razgledom grada, posjetom gradovima u okolici. Naši su učenici također sudjelovali na Floorball (na hrvatskom često nazivan i unihokej) turniru. Slobodno vrijeme su naši učenici provodili u društvu svojih domaćina i njihovih prijatelja, a posebno treba naglasiti nastojanje cijele obitelji domaćina u pružanju osjećaja dobrodošlice.

Uzvratni posjet Nijemaca uslijedio je od 21. 09. – 27. 09. 2024. Velika je odgovornost bila sada na nama jer smo željeli uzvratiti fantastično gostoprimstvo u kojem smo uživali prilikom naše posjete. Stiglo je svih deset učenika Gimnazije Marie Curie u pratnji dvoje profesora. Uz ranije spomenutog Jonathana Kerstinga učenike je pratila i kolegica Danielle Schlosser. Nakon nešto opuštenijeg vikenda krenuo je program koji je uključivao brojna razgledavanja uz stručno vodstvo, posjet našoj gimnazji i prisustvovanje izvođenju pokusa na temu vode grupe mladih kemičara, posjet Muzeju grada Rijeke uz stručno vodstvo, predavanje u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, izlet u Pulu, hospitacija na pojedinim nastavnim satima u našoj školi, a predvečer predzadnjeg dana bilo je rezervirano za aktivno razgledavanje Opatije.

U tu svrhu za učenike je pripremljen kviz u aplikaciji Actionbound te je bilo zanimljivo pratit nastojanja učenika u pronalasku točnog odgovora. Zadatke su učenici rješavali u parovima, a oni najuspješniji dobili su “slatku” nagradu. Naravno da nisu zanemareni projektni zadaci koji su bili definirani još prije dolaska naših gostiju. Dogovoreno je da će učenici u timovima pripremati izvješća svakog pojedinog dana u vidu vloga.  Timovi su bili sastavljeni od dva para, a u svakom paru je bio naš učenik / naša učenica sa svojim gostom / svojom gošćom. U nastavku se nalazi link na Padlet na kojem se nalaze video uradci  učenika iz kojih je vidljivo s kojom lakoćom, ali i zadovoljstvom su iste izvršili. https://padlet.com/franjicd_dr/freundschaft-weltweit-m8j8ng3fim4j

Naša suradnja ide dalje… Tako je u travnju 2025. nova grupa učenika naše gimnazije bila domaćin učenicima Gimnazije Marie Curie. Tema projektne suradnje sada je bila: “Unser Wasser – der Lebenstropfen” ( Naša voda – kap života). Za naše smo goste pripremili brojne međupredmetne radionice, ali i zanimljiv itinerer s posebnim naglaskom na posjet Plitvičkim jezerima. Budući da je prethodnih dana obilno kišilo, imali smo neposrednu priliku doživjeti snagu vode i uživati u nevjerojatnoj ljepoti jezera.

Veseli činjenica da je u pripremi uzvratni posjet naših učenika svojim prijateljima iz Neussa i , naravno, sudjelovanje u svim aktivnostima koje će naši domaćini pripremiti za svoje  goste. Uzvratni posjet bi trebao uslijediti u travnju 2026.