prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenje za održivi život – od tečaja do učionice

Nastavnice fizike Karolina Dvojković i geografije Nataša Vinković iz Gimnazije Vukovar sudjelovale su od 26. listopada 2025. do 31. listopada 2025. na Erasmus+ strukturiranom tečaju u Funchalu, Portugal, pod nazivom Education for Sustainable Living.

Tečaj je bio usmjeren na razvijanje kompetencija nastavnika za promicanje održivog načina života i obrazovanja za održivi razvoj. Teme koja je sve aktualnija u suvremenom obrazovanju.

Program tečaja obuhvatio je niz interaktivnih radionica, grupnih rasprava, studija slučaja, praktičnih zadataka i terenskih aktivnosti. U suradnji s kolegama iz drugih europskih zemalja sudionice su razmjenjivale iskustva i primjere dobre prakse vezane uz uključivanje održivosti u nastavu i školski život.

 

Tečaj je uspješno spojio teorijski dio, koji je obuhvaćao ekološku, društvenu i ekonomsku dimenziju održivosti, s konkretnim pedagoškim pristupima. Poseban naglasak bio je na metodama koje potiču aktivno i iskustveno učenje, projektni rad, rješavanje problema iz stvarnog okruženja i refleksiju o utjecaju vlastitih svakodnevnih odluka na okoliš i društvo.

Sudjelovanjem na tečaju nastavnice su produbile razumijevanje održivog razvoja kao koncepta koji nadilazi samo ekološke teme te se promatra kao povezanost okolišnih, društvenih i gospodarskih čimbenika. Stekle su vještine osmišljavanja nastavnih aktivnosti koje potiču:

  • kritičko i sustavno razmišljanje
  • odgovorno donošenje odluka
  • interdisciplinarni pristup učenju
  • zajedničko rješavanje stvarnih problema.

Kroz praktične zadatke upoznale su metode poput analize ekološkog otiska, simulacija korištenja ograničenih resursa te upotrebe digitalnih alata za praćenje potrošnje energije i vode. Osim toga, osnažile su svoje komunikacijske kompetencije i sposobnost rada u međunarodnom timskom okruženju.

S obzirom na prirodnu povezanost geografije i fizike s temama energije, resursa i okoliša, nastavnice već integriraju održivost u svoje nastavne prakse.

U nastavi geografije posebno se naglašava:

  • učenje o klimatskim promjenama, prirodnim resursima i globalnim nejednakostima
  • projektna i terenska nastava usmjerena na istraživanje lokalnog okoliša
  • aktivno sudjelovanje učenika u prepoznavanju i rješavanju ekoloških izazova u zajednici.

Na taj način geografija postaje predmet koji ne samo da opisuje svijet, nego učenike potiče da ga razumiju, propituju i mijenjaju odgovorno.

U nastavi fizike održivost se integrira kroz:

  • teme energije i energetske učinkovitosti, topline, svojstava materijala i recikliranja
  • laboratorijske vježbe i pokuse koji pokazuju kako različiti izvori energije utječu na okoliš
  • istraživačke projekte u kojima učenici mjere i uspoređuju potrošnju energije te promišljaju mogućnosti njezinog racionalnijeg korištenja.

Nastavnice planiraju realizirati međupredmetne blok satove pod nazivom „Naša škola kao održivi sustav“, tijekom kojih će učenici pratiti protok energije, vode i materijala u školi te predlagati konkretne mjere poboljšanja, poput optimizacije potrošnje ili sadnje drveća u školskom dvorištu.

Sudjelovanje na tečaju bilo je izuzetno korisno i motivirajuće iskustvo. Program je bio kvalitetno organiziran, stručno vođen i otvoren za razmjenu ideja među nastavnicima iz različitih europskih obrazovnih sustava.

Nastavnice su se vratile u školu dodatno osnažene i inspirirane za daljnji rad na promicanju održivog načina života. Kroz nastavne sadržaje i školske projekte potiču učenike da ne budu pasivni promatrači, već aktivni sudionici u stvaranju održive budućnosti. Počevši od svoje učionice i lokalne zajednice.