prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učitelji OŠ Fran Koncelak Drnje posjetili Estoniju

Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak Drnje boravili su u sklopu Erasmus+ projekta SLAM – STEM Learning Activities & Methods šest dana (od 4. do 9. studenog 2019. godine) u Estoniji zajedno s ostalim partnerskim školama iz  Grčke i Cipra. Cilj projekta je popularizacija STEM predmeta.

Estonska škola, Tartu Raatuse Kool, smještena je Tartuu, drugom najvećem estonskom gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijeg i najpoznatijeg estonskog sveučilišta. Školu pohađa 540 učenika, a da se radi o „najpametnijoj zemlji u svijetu“ s vrhunskim obrazovnim sustavom uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili. U Estoniji su učitelji vrlo cijenjeni, ne samo od strane društva, nego i ravnatelja koji tijekom godine može novčano nagraditi učitelje za poseban doprinos radu škole. Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnog povjerenja. Prvi znak jednakosti jest nošenje papuča u prostoru škole, koje je obavezno i za učenike i za učitelje.

Pohađanje osnovne škole je obavezno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina. Od stranih jezika, učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački jezik, a španjolski u sklopu školskog kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezinog utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenom, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca. Učenici često sat TZK-a imaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima se nalaze stolovi za tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje muzike. Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.

Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je na vrlo pametan i multifunkcionalan način. Stepenište je intenzivne narančaste boje, koja zahtjeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika. Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a sastavni dio svake učionice su i pametne ploče. Na nastavi  je učenicima dozvoljeno koristiti mobitele isključivo kad to zahtjeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju. Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te kasnije svojim zapažanjima i sugestijama doprinijeti poboljšanju izvođenja nastave. Upravo radi takvog načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika, učitelji nemaju vanjski nadzor, jer je nepotreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a za vrijeme nastave može sjediti i na kauču. Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.

Za razvoj fine motrike, rada mozga i preciznosti, sastavni dio nastave su sati pletenja i kuhanja. Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenog prostora – prolaza, a posebnu pažnju privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te nesmetano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.

Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske. Kroz predavanja su mnogo toga naučili o estonskom školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali se u poznavanju simbola periodnog sustava.

Učitelji su posjetili AHHAA znanstveni centar gdje su, između ostalog, sudjelovali u radionici izolacije DNA iz sline te posjetili planetarij. U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kućama. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskom nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.

Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski učitelji će rado i s nestrpljenjem podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će ipak doći do promjene u načinu razmišljanja, ali ne samo učitelja, nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole.  

Cijeli projekt je financiran sredstvima programa Europske unije Erasmus+.