prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Umjetna inteligencija u službi obrazovanja

Učiteljica razredne nastave iz Osnovne škole kraljice Jelene, Solin, Nives Bogdan, sudjelovala je u Firenci na stručnom usavršavanju.

U sklopu Erasmus+ mobilnosti i akreditacije učiteljica je pohađala program AI-Powered Content Creation for Educators, u organizaciji Europass Teacher Academy.

Tečaj je bio organiziran s ciljem upoznavanja odgojno-obrazovnih djelatnika s mogućnostima primjene umjetne inteligencije (UI) u nastavnom procesu te osposobljavanja za korištenje UI alata u kreiranju multimedijskih obrazovnih sadržaja.

U programu je sudjelovalo devet učitelja iz različitih europskih zemalja – Španjolske, Njemačke, Bugarske i Hrvatske. Tečaj je vodila Ester Maria Cantino, učiteljica s međunarodnim iskustvom, poznata po stručnosti u uporabi digitalnih alata.

Multimedijsko učenje i umjetna inteligencija

Prvi dan bio je zamišljen kao lagani uvod u program: Vrlo brzo se pretvorio u dinamično i poticajno iskustvo.

Polaznici su se najprije upoznali s planom rada i ciljevima tečaja, ali i s praktičnim informacijama o boravku u Firenci. Od prijedloga za posjete muzejima do preporuka za toskanske specijalitete. Time je stvorena atmosfera u kojoj se posao i kultura prirodno isprepliću.

polaznici tečaja

Poseban naglasak stavljen je na icebreaker aktivnosti: One su pomogle sudionicima da se bolje upoznaju, izgrade povjerenje i oslobode kreativnost. Upravo su te metode stvorile osjećaj zajedništva, iako su polaznici dolazili iz različitih zemalja i obrazovnih sustava.

  • Igra s lopticama bila je jednostavna, ali iznimno učinkovita jer su se već nakon nekoliko minuta svi znali po imenu, što je pridonijelo opuštenijoj komunikaciji u nastavku tečaja.

  • U drugoj aktivnosti voditeljica je na zidove postavila natpise „panic“, „comfort“ i „discomfort“, a sudionicima postavljala pitanja o umjetnoj inteligenciji. Ovisno o svom odgovoru, oni su zauzimali mjesto ispod odgovarajućeg natpisa. Aktivnost je otvorila iskrenu raspravu – neki su UI doživljavali kao priliku, drugi kao izazov, a nitko kao prijetnju.

  • Treća aktivnost unijela je dašak humora i umjetničkog izraza. Uz laganu glazbu u pozadini, polaznici su dobili zadatak da nacrtaju svoju verziju umjetne inteligencije s ljudskim obilježjima – rukama, nogama i glavom. Nastali su duhoviti i neočekivano maštoviti crteži: od nacrtanih robota koji pomažu učiteljima u učionici do UI „superjunaka“ sa školskom pločom u ruci. Crteži su potom animirani, što je izazvalo smijeh i oduševljenje među sudionicima. Svaki je polaznik predstavio svoju viziju, a rasprava je pokazala kako se ovakva aktivnost može prenijeti i u učionicu – primjerice, u satovima likovne kulture, informatike ili međupredmetnim projektima.

Ove aktivnosti nisu bile tek zabavne igre, već dobro promišljeni pedagoški alati. Pomogle su u izgradnji povjerenja, potaknule međusobnu komunikaciju i stvorile temelj za suradnju tijekom cijelog tečaja.

Prvi dan tako je spojio profesionalno usmjerene sadržaje – definiranje ciljeva, upoznavanje s konceptom multimedijskog učenja i raspravu o umjetnoj inteligenciji – s interaktivnim i zabavnim aktivnostima, čime je stvorena motivirajuća atmosfera za sve što je uslijedilo.

Generatori slika i infografika pomoću umjetne inteligencije

Drugi dan tečaja bio je posvećen vizualnom izražavanju i kreativnom korištenju umjetne inteligencije u nastavi. Polaznici su se upoznali s različitim alatima za generiranje slika i infografika te učili kako ih oblikovati prema principima multimedijskog učenja, kako bi sadržaji bili pregledni, interaktivni i privlačni učenicima.

Dan je započeo kratkom demonstracijom različitih chatbotova, uključujući ChatGPT, Gemini i Copilot. Polaznici su razmijenili svoja iskustva u radu s ovim alatima, istaknuvši prednosti i ograničenja svakog od njih. Posebno su raspravljali o tome kako UI može podržati nastavu, ali i koliko je važno kritički vrednovati rezultate koje alati nude.

U praktičnom dijelu radionice polaznici su učili kako davati precizne upute (tzv. promptove) za kreiranje vizualnih sadržaja. Primjena pravila 5S za oblikovanje promptova omogućila je veću točnost i kontrolu nad rezultatima, što je polaznicima dalo osjećaj sigurnosti i samostalnosti u radu.

Sljedeći korak bio je grupni rad: polaznici su izvlačili pojmove i pomoću Ideogram.ai kreirali simbolične slike, a zatim su se natjecali u pogađanju prikazanih pojmova. Aktivnost je izazvala oduševljenje i pokazala kako se slične metode mogu koristiti u učionici za poticanje kreativnosti i timskog rada.

Polaznici su isprobali i Artguru, aplikaciju koja omogućuje transformaciju postojećih fotografija i umjetničkih djela u nove vizualne prikaze. Posebno zabavan dio je bio kada su polaznici eksperimentirali s vlastitim selfijima i otkrivali kako ih umjetna inteligencija može preoblikovati na kreativne načine.

Dan je zaključen izradom infografika koristeći alate ChatGPT, Canva i Gemini. Polaznici su kreirali pregledne, vizualno atraktivne materijale koji su bili i informativni i motivirajući. Rasprava nakon izrade omogućila je razmjenu ideja i primjera iz različitih obrazovnih konteksta, što je dodatno obogatilo iskustvo.

Cijeli drugi dan protekao je u znaku kreativnog istraživanja, praktičnog rada i inspirativne razmjene ideja.

Prezentacije pomoću umjetne inteligencije

Treći dan bio je posvećen izradi prezentacija. Voditeljica je predstavila 12 Mayerovih principa multimedijskog učenja, a zatim prikazala primjer prezentacije koja ih krši. Uslijedila je analiza pogrešaka i konstruktivna rasprava o poboljšanjima.

Sudionici su istražili alate Gamma i Curipod, a potom kreirali vlastite prezentacije. Naučili su kako iz jednostavnog teksta ili dokumenta generirati vizualno privlačne i pedagoški učinkovite prezentacije.

Sudionici su zaključili da većina alata u besplatnim verzijama ima ograničene funkcionalnosti, no uz nadogradnju mogu biti vrlo korisni u nastavi.

Audio i video materijali

Četvrtoga dana u fokusu je bila izrada audio i video sadržaja. Polaznici su stvarali interaktivne video lekcije, analizirali vlastite radove i raspravljali o važnosti zvuka i glazbe u obrazovanju.

Predstavljen je Voice Changer, alat za generiranje govora iz teksta, koristan osobito u nastavi stranih jezika.

Veliko zanimanje izazvala je aplikacija Suno, koja generira glazbu prema tekstualnim uputama – unosom žanra, raspoloženja i željenih elemenata AI automatski kreira dvije verzije pjesme. Sudionici su istaknuli prednost besplatnog generiranja do deset pjesama dnevno.

Sudionici su također naučili kako kreirati podcast uz pomoć Google AI Studija te kako oblikovati videozapise u alatu InVideo AI.

Dan je pokazao koliko umjetna inteligencija može obogatiti nastavu, pružajući nove ideje i praktične alate za kreativnu upotrebu zvuka i slike u obrazovanju.

Igrifikacija i UI

Peti dan bio je posvećen igrifikaciji u obrazovanju. Sudionici su izrađivali zadatke i igre temeljene na umjetnoj inteligenciji te ih predstavljali kolegama.

Dan je započeo jednostavnom igrom u parovima, u kojoj je bacanje kockice pomoglo sudionicima da se bolje upoznaju. Uslijedila je aktivnost koja je kombinirala digitalne i analogne elemente, a pritom nije zahtijevala korištenje mobitela. Voditeljica je unaprijed pripremila kviz znanja putem aplikacije Wayground, dok su učenici odgovarali podizanjem papira s ispisanim simbolima. Ova metoda pokazala se praktičnom jer kombinira digitalnu tehnologiju i aktivno sudjelovanje učenika bez potrebe za vlastitim uređajima.

Polaznici su isprobali Mizou, platformu koja pomoću UI chatbotova personalizira iskustvo učenja, te NotebookLM, alat koji omogućuje postavljanje pitanja o učitanim dokumentima. Potencijal ovog alata prepoznat je u prilagodbi nastavnih materijala učenicima s poteškoćama i darovitim učenicima, uz istodobno olakšavanje rada nastavnicima.

Peti dan pokazao je kako se elementi igre i umjetne inteligencije mogu uspješno integrirati u obrazovni proces te pridonijeti većoj motivaciji i angažiranosti učenika.

Poslijepodne je bilo rezervirano za izlet u vinsku regiju Chianti, gdje su sudionici uživali u šetnji vinogradima i posjetu autentičnim vinarijama. Kušali su vrhunska vina, maslinovo ulje i lokalne delicije, uz stručno vodstvo koje je približilo bogatu enološku tradiciju Toskane.

dodjela certifikataEvaluacija

Posljednji dan bio je posvećen evaluaciji tečaja. Polaznici su predstavili nova znanja i iskustva, a učiteljica Ester u alatu Suno kreirala je pjesmu posvećenu svojoj skupini polaznika. Svim sudionicima dodijeljene su potvrde o sudjelovanju.

Kulturni program Erasmus mobilnosti uključivao je i izlete u Pisu, Sienu i San Gimignano za učiteljicu Bogdan i dvije kolegice koje s njom surađuju na projektu, a u Firencu su stigle kao polaznice dva različita tečaja. Poseban doživljaj bio je posjet Polju čuda u Pisi s poznatim Kosim tornjem, šetnja srednjovjekovnim uličicama San Gimignana – često nazivanog „srednjovjekovni Manhattan“ zbog svojih karakterističnih tornjeva – te otkrivanje bogate povijesti Siene, jednog od najvažnijih središta srednjovjekovne arhitekture u Europi.

Popodnevne sate svakodnevno su koristile za druženje i upoznavanje Firence. Osim samostalnih obilazaka brojnih muzeja i povijesnih građevina, uživale su u pješačkoj turi s lokalnim vodičem koji im je otkrio skrivene kutke grada. Vrhunac putovanja bilo je krstarenje električnim brodom rijekom Arno, uz koncert violine uživo – nezaboravan trenutak koji je zaokružio cjelokupni doživljaj Toskane.

Inspiracija, umrežavanje i nova znanja za učionicu

Pohađanjem tečaja učiteljica Nives Bogdan stekla je nova znanja i vještine u primjeni umjetne inteligencije u obrazovanju. Od izrade multimedijskih sadržaja i prezentacija, preko kreiranja interaktivnih video lekcija, do korištenja UI alata za igrifikaciju nastave – svaki element tečaja pružio je praktične ideje koje se mogu odmah primijeniti u učionici.

Uz profesionalni rast, tečaj je omogućio i povezivanje s kolegama iz različitih europskih zemalja – Španjolske, Njemačke i Bugarske – što je stvorilo prilike za umrežavanje, razmjenu iskustava i ideja, te dodatno naglasilo važnost europske dimenzije u obrazovanju. Sudionici su tako stekli vrijedne kontakte i perspektive koje nadilaze granice vlastite škole i zemlje.

Stečene kompetencije značajno će pridonijeti modernizaciji nastave u OŠ kraljice Jelene, povećanju motivacije učenika te podizanju kvalitete poučavanja. Osim profesionalnog rasta, boravak u Firenci i Toskani donio je i bogata kulturna iskustva – od srednjovjekovnih uličica San Gimignana do krstarenja rijekom Arno – koja će trajno inspirirati kako osobni, tako i profesionalni razvoj, spajajući tehnologiju, kreativnost i ljepotu tradicije u jedinstvenu europsku edukativnu avanturu.