Uz Erasmus+ do programa mentorstva: mali dodatak školi za velik utjecaj na učenike

Činjenica je da hrvatski obrazovni sistem više teoretski, nego praktično učenike priprema za stvarni svijet i radno okruženje. Ipak, postoje načini kako iskustvo i rezultat obrazovanja možemo učiniti bogatijim i relevantnijim uz minimalan trud. Jedan od njih je program mentorstva kakav provodi Privatna škola Futura – program u kojem se učenik spaja sa stručnjakom iz profesije od učenikovog interesa i na taj način se neformalno priprema za karijeru kojoj stremi.

Ideja programa mentorstva do Privatne škole Futura došla je 2018. godine. Tada je stupila u kontakt sa školom ProCivitas Privata Gymnasium Växjö iz Švedske, nositeljem i Erasmus+ projekta „Enhancing the possibilities of the future with a Mentoring Programme“ kroz koji je ova švedska gimnazija htjela upoznati druge srednje škole iz Europe s mentoring programom. Cilj programa je da učenik u neformalnim druženjima sa stručnjakom iz područja od vlastitog interesa sazna korisne informacije i savjete o tome kako izgraditi karijeru na željenom području i kako dakrene stvarati mrežu profesionalnih kontakata koji će mu na tom putu dobro doći.Posjet učenika Algebri u sklopu razmjene u Zagrebu - Erasmus+ projekt "Mentoring Programme"

Kako program mentorstva funkcionira?

Da pobliže objasnimo, zamislimo učenika smjera tehničar za računalstvo koji se želi baviti razvojem videoigara. Ako je zainteresiran za sudjelovanje u programu mentorstva, sredinom trećeg razreda treba se prijaviti u program mentorstva kako bi se u četvrtkom, završnom, njemu priključio. U međuvremenu, škola traži game developera koji bi profesionalnim vještinama i psihološkim profilom odgovarao učeniku. Jednom kada ga pronađe, škola ugovara prvi susret između učenika i stručnjaka, koji pristankom na sudjelovanje postaje mentor. Od njega učenik može naučiti kakvo je obrazovanje najprikladnija priprema za game development profesiju, s kojim tehnologijama se treba upoznati, gdje tražiti praksu, što očekivati od prvog posla, kako krenuti u prve projekte i slično. Ovo je samo primjer, ali je primjenjiv na učenike različitih smjerova i zanimanja različite prirode.

Uloga škole u mentorskom programu je pronalazak mentora i dogovaranje tri do četiri obvezna sastanaka učenika i mentora, obično u prostoru škole ili pod njenim nadzorom. To mogu biti zajednički ručak ili kava svih mentora ili učenika, simulacije intervjua za posao, božićno darivanje, posjeti tvrtkama i slično. Za sve ostale susrete – jedan-na-jedan, neformalne – odgovoran je sam učenik. O njegovoj motiviranosti ovisi koliko puta i gdje će se sastati s mentorom, o čemu će razgovarati, što će raditi. Primjerice, dvoje učenika škole Futura, inače polaznici smjera tehničar za računalstvo, od svojih su mentora dobili programerske zadatke koje će zajedno, do kraja školske godine, razviti u mali zajednički projekt. Prvi sastanak učenika Future s njihovim mentorima u studenom 2020.Benefiti za učenike su brojni – barem sudeći prema iskustvu škole ProCivitas Växjö u kojoj se program mentorstva provodi preko 15 godina. Pokazalo se da njihovi učenici, čak i ako se ne dogodi pravi “klik” s mentorom ili ipak izaberu drugo zanimanje, i dalje iznimno cijene pruženo iskustvo, održavaju odnos s mentorom, a velik dio njih i sami postaju mentori. Mnogi tvrde da im je to pomoglo donijeti ispravnu odluku po pitanju izbora daljnjeg obrazovanja ili posla, kao i da je pozitivno utjecalo na njihovo samopouzdanje i proaktivnost.  Sve to njihovu školi košta malo – uloženi trud je minimalan naspram krajnjeg rezultata. U prvim godinama održavanja programa mentorstva, dok je u njemu sudjelovalo ni desetak učenika, za njegovo provođenje brinula se jedna osoba dva sata tjedno. Danas, kada je u program mentorstva samo u ovoj školskoj godini uključeno preko 40 učenika i još toliko mentora, u ProCivitas Växjö gimnaziji za njega su zadužene dvoje osobe, svaka po četiri sata tjedno.

I drugi su uspjeli – čak i tijekom epidemije

U Erasmus+ projektu iz kojeg je program potekao, osim škole Future i gimnazije iz Växjöa, sudjelovale su još dvije škole – jedna iz Bugarske i jedna iz Italije. Svaka od njih je uspjela implementirati svoj program mentorstva s većim ili manjim uspjehom, čak i u teškim okolnostima u kojima smo živjeli posljednjih godinu dana. (Videozapisi koji sažimaju njihova iskustva možete pronaći na službenoj stranici projekta. Malo je dovoljno da obrazovanje, koje se samo po sebi sporo mijenja, učinimo bogatijim i našim učenicima relevantnijim. Jednostavno – pustimo da dođu u dodir s vanjskim svijetom, stručnjacima koje se zaista bave onim o čemu ih mi podučavamo, da iskuse ono što im u učionici ne možemo pružiti. Želite li i vi probati ovakvo nešto stvoriti i za svoje učenike? Za bilo kakva dodatna pitanja o programu mentorstva, posjetite službene stranice Privatne škole Futura ili se obratite izravno Ivi Lukin, osobi zaduženoj za provedbu Futurinog mentoring programa.