8. rujan – Međunarodni dan pismenosti

Od 1967. godine obilježava se Međunarodni dan pismenosti (International Literacy Day) kako bi se javnost podsjetila na važnost pismenosti kao pitanja dostojanstva i ljudskih prava te kako bi se plan pismenosti unaprijedio prema pismenijem i održivijem društvu.

Unatoč postignutom napretku, 773 milijuna mladih ljudi i odraslih još uvijek nisu svladali osnovne vještine pismenosti.

Međunarodni dan pismenosti 2021. obilježava se će se pod temom Pismenost za oporavak usmjeren na čovjeka: smanjenje digitalne nejednakosti. Kriza COVID-19 poremetila je učenje djece, mladih ljudi i odraslih kao nikad prije. Također se povećala već postojeća nejednakost u pristupu učenju pismenosti, pogađajući 773 milijuna nepismenih mladih ljudi i odraslih. Pismenost mladih i odraslih nije bila prisutna u mnogim početnim nacionalnim planovima oporavka, dok su brojni programi opismenjavanja bili obustavljeni.

Čak i u doba globalne krize uloženi su napori da se pronađu alternativni načini za osiguravanje kontinuiteta učenja, uključujući učenje na daljinu, često u kombinaciji s učenjem uživo. Pristup učenju pismenosti, međutim, nije ravnomjerno raspoređen. Brz prelazak na učenje na daljinu također je naglasio trajni digitalni jaz u pogledu povezivanja, infrastrukture i bavljenja tehnologijom, kao i razlike u drugim uslugama, poput pristupa električnoj energiji.

Pandemija je, međutim, bila podsjetnik na kritičnu važnost pismenosti. Osim svoje intrinzične važnosti kao dijela prava na obrazovanje, pismenost osnažuje pojedince i poboljšava njihove živote proširujući njihove mogućnosti, a također je pokretač održivog razvoja. Pismenost je sastavni dio obrazovanja i cjeloživotnog učenja zasnovanog na humanizmu kako je definirano Ciljem održivog razvoja 4. Stoga je pismenost ključna za oporavak od krize COVID-19.

Međunarodni dan pismenosti 2021. istražit će na koji način pismenost može pridonijeti izgradnji čvrstih temelja za oporavak usmjeren na čovjeka, s posebnim naglaskom na povezanost pismenosti i digitalnih vještina koje su potrebne nepismenim mladima i odraslima. Bit će to prilika za preispitivanje budućeg podučavanja i učenja pismenosti, unutar i izvan konteksta pandemije.