prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Više od znanja – singapurskim obrazovanjem do odgovornog građanina

Prema istraživanjima koje je provela PISA (Programme for International Student Assessment) u 2024. godini, Singapur, država sa svega 6 milijuna stanovnika, ostvarila je najviše rezultate u područjima matematike, čitalačke pismenosti i prirodoslovlja.

Spomenuti pokazatelj ukazuje na visoku kvalitetu obrazovnog sustava Singapura. Osim drugačijeg plana organizacije samih obrazovnih ustanova, Singapurova se različitost ističe holističkim predmetima poput Odgoja za karakter i građanskog odgoja.

Iako je Singapur stekao neovisnost tek 1965. godine, već kasnih 50-ih uvedeni su brojni programi s ciljem podizanja nacionalne svijesti. Tako je 1992. godine uveden Građanski moralni odgoj, 1997. Nacionalni odgoj, 2005. Socijalno i emocionalno učenje i u konačnici Odgoj za karakter i građanski odgoj 2012. godine.

Kako bi školski sustav pomogao učenicima prilikom prilagodbe u brzo evolvirajućem svijetu, Odgoj za karakter i građanski odgoj usađen je u srž obrazovanja na svim razinama, počevši od predškolskog uzrasta pa sve do edukacije akademskih građana. 

Svrha samog predmeta očituje se u više područja u odnosu na druge predmete: otpornost, preuzimanje odgovornosti, spremnost za budućnost, aktivno građanstvo, etičnost i pronicljivost, samo su neki primjeri ishoda koje stanovništvo Singapura usvaja i primjenjuje dugi niz godina. Štoviše, smatra se da je najvažnija odlika svakog čovjeka koja se gradi iz dana u dan u samom nazivu predmeta: karakter. 

Unatoč mnogim promjenama u nazivu, glavni ideali programa ostali su isti: identitet, odnosi i izbori. 

Prema tim načelima stvaraju se 6 osnovnih područja sadržaja:

  • KIBERNETIČKA DOBROBIT – ukazuje na važnost odgovornog korištenja IKT tehnologije
  • SMJERNICE ZA OBRAZOVANJE I KARIJERU – priprema učenika za donošenje ključnih odluka u njihovom profesionalnom razvoju
  • OBITELJSKI ODGOJ – stavlja naglasak na društveno-emocionalne vještine u obiteljskim odnosima poput ljubavi, brige, predanosti i sl.
  • MENTALNO ZDRAVLJE – razvijanje empatije prema osobama koje se suočavaju s problemima mentalnog zdravlja i prepoznavanje kada, kako i gdje potražiti pomoć 
  • NACIONALNA SVIJEST – poznavanje nacionalnog identiteta i razumijevanje svoje uloge u društvu
  • SPOLNI ODGOJ – razumijevanje svih emocionalnih, fizioloških i socijalnih promjena pri rastu.

Cilj je predmeta provoditi stečeno znanje u praksi zbog čega je ključ iskustvo u razvoju učenika koji se ostvaruje u programu VIA (Values in Action) ili Vrijednosti u akciji. Navedeni program uključuje razvitak globalne svijesti izloženošću različitim sektorima zajednice poput posjeta centrima za starije osobe, domovima za nezbrinutu djecu i sličnog rada u zajednici kojeg svaki maturant na kraju srednje škole treba izvršiti kroz najmanje 24 sata aktivnog rada.

Iznimna važnost ovog predmeta pridodaje se i obilježavanju komemorativnih dana: Dana osnivanja narodne zaštite, Dana rasne harmonije, Međunarodnog dana prijateljstva i Dana državnosti u 4 faze:

  • Izlaganje – različite aktivnosti na satu
  • Iskustvo – praktična istraživanja
  • Proširenje – interakcija između učenika i roditelja
  • Refleksija – kritičko razmišljanje o događajima.

Određene škole motiviraju učenike biranjem ambasadora. Naime, u svakom razredu osnovne škole biraju se ambasadori na temelju dobrog karaktera. Njihova je dužnost biti pozitivan uzor svojim prijateljima u školi, voditi organizaciju mjesečnih proslava rođendana, ali i upravljati Kutkom zahvalnosti – posebnim prostorom unutar razreda u kojem učenici pišu zahvalnice jedni drugima.

Postoje različiti inovativni pristupi poučavanju s ciljem usvajanja zadanih ishoda poput pripovjedanja realnih, ali i fiktivnih priča, ostvarivanja dijaloga radi razmatranja tuđih osjećaja ili postavljanja moralnih dilema iz kojih učenici sami moraju donijeti svoj zaključak.

Također, ovome je programu moguće pristupiti različitim diskusijama o aktualnim temama, na primjer nošenje s negativnim komentarima na internetu, održivost okoliša ili čak i globalnih događaja poput trenutnih ratnih napada i političke stabilnosti u svijetu.

Odgoj za karakter i građanski odgoj više je od uobičajenog predmeta. On pruža mladim Singapurcima razvoj socijalnih i emocionalnih kompetencija poput odgovornosti, integriteta, otpornosti, poštovanja i sličnih karakteristika za koje se smatra da su odlike jednog pravog građanina Singapura.

 

IZVORI:

https://singteach.nie.edu.sg/wp-content/uploads/2023/10/SingTeach_Issue-86.pdf

https://www.moe.gov.sg/news/edtalks/what-is-character-and-citizenship-education-and-what-do-students-learn

https://www.moe.gov.sg/-/media/files/programmes/2014-character-citizenship-education-secondary.pdf

https://sites.google.com/moe.edu.sg/prcss-curriculum/curriculum-home/cce/via

https://www.xinminpri.moe.edu.sg/departments/character-citizenship-education/

https://www.channelnewsasia.com/singapore/cce-character-and-citizenship-education-secondary-schools-moe-cyber-wellness-2442531

https://www.corporationpri.moe.edu.sg/departments/cce/