prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Dva tjedna aktivnosti iz znanosti i astronomije u OŠ Pantovčak

U prva dva tjedna mjeseca svibnja učenici OŠ Pantovčak u Zagrebu krenuli su na uzbudljivo putovanje kroz svemir, egzobiologiju i aeronautiku pod vodstvom trojice istaknutih stručnjaka čije su zanimljive aktivnosti potaknule znatiželju, kritičko mišljenje i suradnju.

Jean-Pierre Saghbini – aktivnosti istraživanja svemira

Jean-Pierre Saghbini, strastveni astronom i inženjer mehanike, doveo je svemir u učionicu kroz seriju praktičnih i zanimljivih aktivnosti:

  • putovanje kroz Sunčev sustav: Učenici su izrađivali modele planeta u mjerilu kako bi shvatili ogromne udaljenosti u svemiru, vježbajući matematičke vještine i vizualizirajući raspored planeta i njihovo gibanje
  • modeliranje lunarne površine: Korištenjem jednostavnih materijala, poput brašna i kamenčića, učenici su simulirali udarne kratere, stekavši uvid u lunarnu geologiju i povijest Mjeseca
  • izazov preživljavanja na Mjesecu: U timovima su rangirali najvažniju opremu za lunarno spašavanje, razvijajući vještine donošenja odluka i suradnje
  • aktivnost s vodenim raketama: U okviru ove dinamične i edukativne aktivnosti, učenici su podijeljeni u timove i svaki tim je imao zadatak konstruirati vlastitu vodenu raketu koristeći jednostavne materijale poput plastičnih boca, kartona, traka i boje. Cilj aktivnosti bio je upoznati se s osnovnim principima fizike, posebno zakonom akcije i reakcije prema Newtonovom trećem zakonu. Učenici su razrađivali različite dizajne leta, eksperimentirali s veličinom i oblikom repova, te su testirali kako promjene u težini i balansu utječu na let rakete. Nakon izrade, uslijedio je dio testiranja i promatranja: svakom timu je bilo dopušteno lansirati raketu i izmjeriti visinu i udaljenost do koje raketa dopre. Ovaj proces potaknuo je razvoj tehničkih vještina i vještina rješavanja problema, timski rad i entuzijazam za znanost.
  • mjerenje veličine Sunca pomoću pinhole kamere: Kao nastavak na aktivnosti s planetima i veličinama u svemiru, učenici su proučavali kako možemo odrediti veličinu Sunca koristeći jednostavan alat – pinhole kameru. Svaki učenik je napravio svoju verziju kamere od listova papira ili kartona, s rupom za svjetlo i zatvorenim površinama za stvaranje slike. Postavljali su kameru tako da je usmjerena prema Suncu te pomoću jednostavnih mjerenja odredili udaljenost od kamere do mjesta na kojem se pojavila slika Sunca na papiru. Pomoću poznate udaljenosti Zemlje od Sunca (oko 150 milijuna kilometara) i promatranja veličine slike Sunca na papiru, učenici su primijenili jednostavne geometrijske principe – koristeći proporcionalnosti i Thalesove jednadžbe – kako bi procijenili stvarnu veličinu Sunca.

Ova praksa je omogućila učenicima da shvate koncept složenih astronomskih mjerenja i često ih je potaknula na razmišljanje o važnosti preciznosti i mogućnostima ograničenja takvih metoda.
Jean-Pierreov pristup, temeljen na istraživanju, poticao je aktivno sudjelovanje i izazvao je učenike da znanost vide kao uzbudljivo istraživanje svemira.

Giannandrea Inchingolo – radionice genetike i kozmologije

Giannandrea Inchingolo, spajajući znanstvene principe s kreativnom umjetnošću, provodio je aktivnosti koje su učenicima približile ključne koncepte:

  • DNK duplikacija: Učenici su imitacijom uloga enzima i niti DNK fizički prikazali proces replikacije, duboko shvaćajući važnost DNK u životu
  • Vodene rakete: Učenici su dizajnirali, gradili i lansirali rakete, primjenjujući fiziku poput brzine i potiska, te su istodobno jačali timske vještine
  • Igra Cosmo Hunters: Kroz igru kartama, studenti su istraživali elektromagnetski spektar, potičući strateško razmišljanje o astronomiji na više valnih duljina.

Giannandrea je svoj rad usmjerio na istraživanje i maštu, čineći složene koncepte razumljivima i inspirirajući učenike.

Sandro Bardelli – diskusije o kozmologiji i izvanzemaljskom životu

Sandro Bardelli, vodeći istraživač u području promatranje kozmologije, obogatio je znanje učenika o velikim strukturama svemira i mogućnostima egzistencije života izvan Zemlje:

  • predavanje o životu na drugim planetima: Učenici su raspravljali o čimbenicima potrebnim za održavanje života, poput atmosfere, vode i gravitacije, te su debatirali o mogućnostima za život na eksoplanetima
  • identikit izvanzemaljca: Kroz aktivnost IAU-a, učenici su zamišljali izvanzemaljce prilagođavajući se uvjetima na njihovim planetima, razmišljajući o evoluciji i uvjetima za život
  • dramatizacija prvog susreta s izvanzemaljcem: Učenici su glumački prikazali susrete s izvanzemaljcima, vježbajući kreativnu komunikaciju i suradnju, te razmišljajući o odgovoru čovječanstva na otkriće izvanzemaljskog života.

Sandroova metodologija temeljena na istraživanju poticala je maštu isprepletenu sa znanstvenim činjenicama, izazivajući učenike da kritički razmišljaju o tajnama svemira.

Sveukupni dojam: Inspiracija budućih znanstvenika

Kroz sve ove aktivnosti, učenici su ne samo usavršili ključne vještine poput analize podataka, modeliranja, kreativnog razmišljanja i timskog rada, već su također razvili osjećaj čuđenja i znatiželje prema svemiru. Kombinacija znanstvenog istraživanja, umjetničkog izraza i aktivnog sudjelovanja učinila je znanost konkretnom i uzbudljivom.

U zaključku, suradnja s ovim izvrsnim stručnjacima u OŠ Pantovčak ostavila je trajan dojam na nove generacije znatiželjnih, kreativnih i znanstveno osviještenih mladih istraživača. Takva inspirativna iskustva ne podučavaju samo činjenicama – ona pale plamen strasti prema otkrivanju i istraživanju koji traje cijeli život.