Radionica je osmišljena kao edukativna simulacija koja kroz geografsku komponentu, društvenu dinamiku i europski kontekst potiče mlade na istraživanje, suradnju i promišljanje o ulozi mreža – kako prostornih, tako i društvenih – u suvremenom svijetu.
Geografski okvir: Europa kao mreža povezanih prostora
Polazište radionice bio je program DiscoverEU, inicijativa Europske unije koja mladima omogućuje putovanje europskim državama željeznicom, s ciljem upoznavanja različitih kultura, prostora i identiteta. Učenici su radili s kartom Europe na kojoj su bili označeni gradovi i lokacije koje su dostupne korisnicima ovog programa.
Korištenjem kartografskog materijala, učenici su razvijali prostornu orijentaciju i razumijevanje geografske povezanosti europskih gradova. Analizirali su prometnu mrežu, regionalne karakteristike i mogućnosti za kulturno uključivanje u različitim europskim sredinama.
“Nikad nisam razmišljala o Europi kao o tako dostupnoj mreži gradova i prilika. DiscoverEU mi se čini kao dobra prilika da to i iskusim,” rekla je učenica 3. razreda.
Mreža kao društvena struktura
U skladu s temom Festivala znanosti „Mreža“ je u radionici bila predstavljena i kao metafora društvenih odnosa. Učenici su kroz zadatke morali rješavati izazove (npr. pronaći smještaj, priključiti se volonterskoj grupi), koristeći likove s različitim ulogama – lokalne vodiče, studente, influensere, volontere i sl. Pritom su morali pregovarati s drugim timovima i razmjenjivati kontakte, što ih je učilo suradnji i strateškom razmišljanju.
“Zanimljivo je koliko je važno znati s kim razgovarati i kako povezati ljude da bi riješio problem. Kao društvena geografija u praksi,” primijetio je učenik 4. razreda.
“Bilo mi je super što smo se morali mijenjati s drugim timovima – osjećala sam se kao da sam stvarno u nekoj europskoj metropoli i rješavam pravi izazov,” dodala je učenica 2. razreda.
Uloga škole kao Škole ambasadora Europskog parlamenta
Ova radionica bila je dio šireg djelovanja škole u okviru statusa Škole ambasadora Europskog parlamenta. Kroz ovaj program učenici se potiču na razumijevanje europskih vrijednosti, demokratskih procesa i mogućnosti aktivnog sudjelovanja u društvu.
Radionica EUmrežavanje bila je izvrstan primjer takve edukacije – povezujući geografska znanja s građanskom kompetencijom i praktičnim vještinama umrežavanja. Učenici su se na zabavan, ali edukativan način upoznali s vrijednostima mobilnosti, raznolikosti i suradnje, koje Europska unija kontinuirano promiče među mladima.
“Ovo je bila najbolja radionica u kojoj sam sudjelovao jer je bila životna – učiš kako se snaći, koga pitati, kako se povezati. I sve to kroz igru,” istaknuo je Ivan (17).
Radionica EUmrežavanje uspješno je spojila geografsko promišljanje, društvenu interakciju i građanski odgoj, naglašavajući koliko su prostorne i ljudske mreže međusobno isprepletene. Mladi su prepoznali važnost europskih programa, uloge osobnih kontakata i suradnje među kulturama.
Povezivanjem znanja, ljudi i prostora – upravo onako kako to čini prava europska mreža – učenici su kroz ovu aktivnost ojačali i svoje kompetencije i svoju viziju aktivnog građanstva u europskom prostoru.