prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Statistika kao alat geografije: Uspjeh tima SVILENE iz Gimnazije Vukovar

Geografija se kao znanost bavi analizom prostora, odnosa između čovjeka i okoliša, prirodnih procesa i društvenih fenomena.

Sve veći broj prostornih i vremenskih podataka traži upotrebu preciznih metoda njihove obrade i interpretacije. Statistika je u tom kontekstu nezaobilazan alat koji omogućava kvantifikaciju i vizualizaciju geografskih pojava, otkrivanje prostornih obrazaca i oblikovanje znanstvenih zaključaka temeljenih na činjenicama.

U školskom kontekstu, statistika unutar geografije ima dvostruku ulogu: učenike podučava tehnikama obrade podataka, ali i razvija njihovu sposobnost da podatke tumače u prostornom, vremenskom i društvenom okviru. Posebnu vrijednost takav pristup dobiva kada se realizira kroz projekte i natjecanja u kojima učenici istražuju stvarne probleme.

Na ovogodišnjem Statističkom natjecanju, u organizaciji Državnog zavoda za statistiku, tim SVILENE iz Gimnazije Vukovar osvojio je prvo mjesto u A kategoriji (3. i 4. razredi srednje škole). Tim su činile učenice Stella Špoljarić, Ena Marković i Lea Samardžić, koje su se izvan redovne nastave upustile u zahtjevan proces statističkog istraživanja.

Iako statistika nije zaseban predmet u školi, učenice su, oslanjajući se na znanja iz geografije, matematike i društvenih znanosti, pokazale zavidnu razinu istraživačke kompetencije. Njihov rad u drugom krugu natjecanja uključivao je analizu podataka, oblikovanje istraživačkih hipoteza i vizualnu prezentaciju rezultata. Učenice su poseban naglasak stavile na prostorne aspekte istraživanja, što je omogućilo interpretaciju rezultata u geografskom kontekstu – po čemu se njihov rad i istaknuo.

Osim tehničke preciznosti, učenice su pokazale i znanstvenu kreativnost u oblikovanju istraživačkih pitanja, pristupa obradi podataka te načina na koji su rezultate predstavile javnosti. Njihov rad primjer je uspješnog povezivanja školskog znanja i stvarnog svijeta.

Sudjelovanje učenika u statističkim i istraživačkim natjecanjima ima višestruku vrijednost u obrazovnom procesu. Kroz rad na stvarnim podacima i analitičkim zadacima, učenici razvijaju kritičko mišljenje, sposobnost tumačenja brojeva u kontekstu, te vještine vizualizacije i prezentacije rezultata – sve ključne kompetencije za 21. stoljeće.

U natjecanjima poput Statističkog natjecanja, učenici se uče interdisciplinarnom pristupu, povezuju znanja iz različitih predmeta, uočavaju uzročno-posljedične veze te pronalaze konkretna rješenja i interpretacije za složene društvene i prostorne fenomene. Pritom se osnažuju njihove samostalnost, timski duh i znanstvena radoznalost.

Upravo takva iskustva učenicima omogućuju da izađu iz okvira pasivnog usvajanja znanja te ih pripremaju za buduće akademske ili profesionalne izazove u svijetu koji se sve više temelji na analizi podataka i razumijevanju prostora u kojem živimo.