prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Iskustva volontiranja – učenici kao pokretači promjena

Volontiraj – doniraj – educiraj 4 nastavak je eTwinning projekta koji već godinama spaja učenike i učitelje iz različitih škola u zajedničkoj misiji poticanja mladih na volontiranje, razvijanje empatije i aktivno sudjelovanje u društvu.

Projekt su tijekom ove školske godine osmislile i vodile učiteljice Ljiljana Marinjak (RH), Draženka Lalovac (BIH) i Marija Bulut Lukačević (RH). Misija projekta bila je jasna – učenicima pružiti priliku da kroz konkretne aktivnosti uče o važnosti pomaganja, zajedništva i društvene odgovornosti.

Ovaj projekt nastao je kao nastavak dugogodišnje suradnje škola unutar eTwinning platforme. Njegova najveća vrijednost leži u tome što spaja ono što se uči u učionici i provodi izvan nje. Kroz volonterske akcije u svojoj zajednici, učenici na konkretan način primjenjuju znanja iz građanskog odgoja i uče kako biti aktivni i odgovorni građani.

Zašto ovaj projekt?

Volontiranje može biti puno više od pomaganja. Ono je prilika da učimo kako biti bolji ljudi. Projekt Volontiraj – doniraj – educiraj 4 osmišljen je s ciljem da djeci i mladima približi vrijednosti zajedništva, solidarnosti i odgovornosti.

Kroz razne volonterske aktivnosti, od humanitarnih i ekoloških do edukativnih, učenici su surađivali s lokalnim udrugama, ustanovama i zajednicom. Na taj su način otkrivali potrebe ljudi oko sebe i učili kako svojim djelovanjem mogu donijeti stvarne promjene.

Sudjelujući u ovim aktivnostima, razvijali su empatiju, učili prepoznati kada treba reagirati, kako preuzeti inicijativu i odgovorno djelovati. Najvažnije od svega, shvatili su da upravo oni mogu biti pokretači pozitivnih promjena.

Kroz volontiranje nisu samo pomagali drugima, već su i gradili su društvo u kojem se svatko osjeća prihvaćeno, viđeno i podržano. Upravo takvu zajednicu svi želimo.

Ciljevi projekta

Na početku projekta istaknuti su temeljni ciljevi:

  • potaknuti učenike na aktivno građansko djelovanje i razvijati njihovu svijest o važnosti osobnog doprinosa društvu
  • razvijati ključne kompetencije poput komunikacijskih i organizacijskih vještina, timskog rada, digitalne pismenosti te kreativnog izražavanja
  • poticati moralni razvoj učenika kroz naglašavanje vrijednosti poput empatije, tolerancije, solidarnosti i odgovornosti
  • osvijestiti važnost održivog razvoja kroz ekološki osviještene volonterske akcije.

Očekivanja učenika

Prvi zajednički zadatak učenika bio je zabilježiti svoja početna razmišljanja o vlastitim očekivanjima vezanim uz projekt. Učenici su razmislili o pitanjima: Što očekuješ od projekta? U kojim volonterskim aktivnostima bi volio/voljela sudjelovati?

Ova suradnička aktivnost postavila je temelj za uspješnu suradnju među sudionicima eTwinning projekta. Potaknula je sudionike/učenike da izraze svoja očekivanja i nadanja vezana uz projekt te stvorila prostor za otvorenu komunikaciju i razmjenu ideja. Kroz razmatranje vlastitih očekivanja, sudionici su bolje razumjeli svrhu projekta i definirali osobne i zajedničke ciljeve, što je dodatno ojačalo motivaciju i angažman.

„Pomoći ću starijim osobama da ih malo razveselim, a i da im bude lakše.“ (Mia, 2.razred)

„Očekujem da ću sudjelovati u puno akcija. Najviše želim sudjelovati u aktivnostima vezanim uz brigu za životinje.“ (Teo, 3.razred)

„Od projekta očekujem to da ću pomoći potrebitima i učiniti nešto lijepo i nesebično za druge. Očekujem da ću pomagati starijim osobama.“ (D. V., 7. razred)

„Volim volontirati jer mogu pomoći drugima i učiniti nešto dobro za svoju zajednicu. Tako upoznajem nove ljude i učim korisne stvari. Volontiranje me veseli jer znam da radim nešto važno i lijepo i da činim druge ljude sretnima.“ (Tessa, 8.razred)

„Volontiranje je za mene super jer volim puno pomagati i učiti nešto novo. Volim volontirati jer mi to daje osmijeh na licu i dobrotu iznutra. Za mene volontiranje je baš super stvar u kojoj se možeš zabaviti i nešto naučiti.“ (Jan, 8.razred)

„…Želim se još više angažirati u radu sa životinjama jer me to ispunjava i motivira. Volim raditi s njima, a svaka interakcija donosi mi novu radost i razumijevanje. Osim toga, redovito odlazim u udrugu Sunce, gdje provodim vrijeme s ljudima s intelektualnim poteškoćama. To iskustvo mi pomaže razviti dublju empatiju i razumijevanje prema različitim perspektivama. U tim trenucima druženja, učim koliko su prijateljstvo i podrška važni. Ovi susreti obogaćuju moj život i podsjećaju me na vrijednost zajedništva. Sve u svemu, volontiranje me ispunjava i motivira da nastavljam s ovim aktivnostima. Svaka nova prilika da pomognem drugima donosi mi osjećaj svrhe i povezanosti s onima koji me okružuju.“ (Pavla, 8.razred)

„Očekujem da ću sudjelovati u volonterskim akcijama čišćenja i čuvanja prirode.“ (Jan, 2.razred)

Suradničke aktivnosti i istaknuti projektni trenuci

Suradnja je temelj svakog eTwinning projekta. Kroz zajednički rad, učenici i učitelji iz različitih zemalja razmjenjuju znanja i ideje te zajedno stvaraju. Naše suradničke aktivnosti u projektu:

  • Vodič kroz volontiranje

Partneri su zajedno sa svojim učenicima osmislili i izradili digitalni vodič koji na jednostavan i razumljiv način govori o tome što volontiranje znači, kako i gdje se može uključiti svatko tko želi pomoći, te koja su prava i obaveze volontera.

Posebno smo istaknuli koliko je važno educirati se o volontiranju jer vjerujemo da je dobro znanje temelj za siguran i uspješan rad. Ovaj vodič zamišljen je kao podrška svima koji rade s volonterima jer nudi jasne korake za organizaciju volonterskih aktivnosti, savjete kako motivirati i podržati volontere te kako osigurati siguran i kvalitetan rad volontera.

Rad na ovom vodiču dodatno nas je ohrabrio i ojačao našu želju da promičemo volontiranje i potaknemo osjećaj zajedništva, odgovornosti i solidarnosti u našoj zajednici. Zajedno želimo pokazati koliko volontiranje može biti važno, ne samo za one kojima je pomoć potrebna, nego i za one koji pomažu.

Vodič za volontiranje objavljen na Edutoriju.

  • Čestitke povodom Međunarodnog dana volontera

Povodom Međunarodnog dana volontera, koji svake godine slavimo 5. prosinca, učenici su s puno pažnje i truda izrađivali čestitke koje su potom razmjenjivali s partnerskim školama.

Iako naizgled jednostavna, ova aktivnost nosila je puno više od same izrade jer je poticala kreativnost, međusobno poštovanje i zahvalnost prema svima koji nesebično pomažu drugima.

Dok su stvarali čestitke, učenici su razmišljali o tome koliko je važna uloga volontera u društvu, koje osobine čine takve ljude posebnima i kako male, iskrene geste mogu donijeti veliku dobrobit.

Razmjena ovih poruka među školama dodatno je povezala sve sudionike projekta, stvarajući osjećaj zajedništva i podrške.

  • Volonterski prosinac dobrih djela

Tijekom prosinca, svaki je učenik bio pozvan učiniti barem jedno dobro djelo dnevno – u svojoj školi, domu ili lokalnoj zajednici. Svoja djela bilježili su putem volonterskog dnevnika, a aktivnosti su prikazali u suradničkoj prezentaciji.

Posebna vrijednost ove aktivnosti bila je u tome što je naglasila važnost kontinuiranog volontiranja, a ne samo povremenog uključivanja u organizirane akcije.

Učenici su shvatili da se volontiranje ne mora uvijek događati u velikim organizacijama ili kroz službene kampanje. Ono počinje u malim, svakodnevnim situacijama koje svatko može prepoznati i iskoristiti za čin dobrote.

  •  Volonterska zastava

Aktivnost izrade Volonterske zastave bila je jedna od najposebnijih aktivnosti. Riječ je o suradničkoj inicijativi koja je omogućila svakom projektnom partneru da ostavi svoj jedinstveni trag na zastavi koja je fizički putovala od škole do škole, noseći sa sobom snažnu poruku zajedništva, suradnje i volonterizma.

Svaka škola-partner dobila je priliku da na zastavi ostavi oslikane otiske ruku svojih učenika, koje odražavaju vrijednosti koje promiču – zajedništvo, nesebičnost, humanost i brigu za zajednicu.

  • Naše zelene akcije

Učenici su se s puno entuzijazma uključili u razne ekološke volonterske aktivnosti. Svjesni koliko je briga za okoliš važan dio naše odgovornosti prema zajednici. Shvatili su da volontiranje nije samo pomaganje ljudima, već i briga o prirodi koja nas okružuje jer zdrav planet znači i zdrav život za sve nas.

Sadili su cvijeće i drveće u školskim dvorištima i parkovima, uređivali zelene površine, učili kako pravilno razdvajati otpad i koliko je recikliranje važno. Kroz sve te aktivnosti, osim što su doprinosili ljepšem i čišćem prostoru, učili su i kako svakodnevne male navike mogu imati velik utjecaj na okoliš.

Svoja ekološka postignuća učenici su dokumentirali i predstavili putem zajedničke interaktivne karte izrađene u digitalnom alatu Padlet.

Svaka škola-partner dodala je vlastitu oznaku na karti, s fotografijama, opisima i dojmovima učenika, čime je stvoren digitalni prikaz ekološkog volontiranja diljem regije. Kroz ove akcije učenici su razvijali ekološku svijest, osjećaj odgovornosti, solidarnosti i brige za budućnost.

Svojim primjerom poručili su nešto važno: prirodi je potrebna naša pomoć, a svatko od nas može dati svoj mali, ali značajan doprinos.

  • Postignuća i učinci projekta

Projekt Volontiraj – doniraj – educiraj 4 ispunio je očekivanja. Kako u smislu uključenosti učenika, tako i u ostvarivanju edukativnih i društvenih ciljeva. Uključivanjem djece u volonterske aktivnosti (odgoj za volontiranje) pridonijelo se razvoju samosvjesnih, odgovornih i angažiranih osoba koje brinu o sebi, drugima i okolišu. Kroz ovaj projekt, učenici su naučili koliko su solidarnost i humanost važne vrijednosti. Učili su poštovati različitosti, razvijali komunikacijske vještine i stjecali brojne kompetencije.

Partneri u projektu surađivali su koristeći suvremenu tehnologiju, razmjenjujući ideje i materijale na kreativan i učinkovit način.

Kao rezultat te suradnje nastali su zajednički digitalni uradci kojim se promovira volontiranje. Kao jedan od završnih rezultata izrađen je zajednički digitalni zbornik volonterskih inicijativa pod nazivom Naše aktivnosti u projektu. Zbornik je inspirativan prikaz praktičnih primjera kako djeca i mladi mogu doprinijeti oblikovanju boljeg i humanijeg društva u kojem žele živjeti.

Što kažu učitelji?

Evaluacija projekta Volontiraj – doniraj – educiraj 4 provedena je kroz razmjenu iskustava među učiteljima na zajedničkom forumu unutar Twinspace platforme.

U svojim osvrtima učitelji su posebno istaknuli motiviranost učenika i koliko su aktivnosti pozitivno odjeknule u lokalnoj zajednici. Sudjelovanjem u projektnim aktivnostima učenici su razvili brojne vještine i vrijednosti koje će im koristiti u životu, od suradnje i komunikacije do empatije i društvene odgovornosti.

Razmjena dojmova bila je i prilika za promišljanje o sljedećim koracima. Pozitivna evaluacija učitelja nije samo pogled unatrag, već i početak novih inicijativa koje nastavljaju njegovati volonterski duh u školama.

„Za mene osobno, projekt je bio prilika za profesionalno osvježenje i novu motivaciju. Kroz zajednički rad, razmjenu ideja i mentorstvo, ponovno sam se podsjetila zašto je naš posao toliko važan – jer obrazovanje može pokrenuti val dobrote i promjene izvan školskih zidova.“ (Manuela Valenčić, OŠ Ivana Gorana Kovačića, Vrbovsko)

„Kako osjećam da nestaje empatije i solidarnosti prema drugom, tako osjećam potrebu da nešto napravim kao učiteljica. Nema boljeg načina nego poučavati djecu kako pomoći drugom, kako dati sebe a da očekujemo išta natrag, razvijati empatiju prema svima, ali još više prema onima koji su drugačiji od nas. Ovaj projekt potiče i učitelje i djecu da aktiviraju sebe, ali i širu zajednicu te da zajedno osvijestimo društvo kojem pripadamo.“ (Nikolina Orešković, OŠ Perušić, Perušić)

„Ovaj je projekt bio vrlo zanimljiv. Učenici su pokazali velik interes, rado su sudjelovali u aktivnostima koje su bile raznolike i maštovite. Volontiranje pobuđuje u učenicima altruizam i volju za pomaganjem drugima.“ (Vedran Laković, OŠ SE Dolac, Rijeka)

Zaključak

Projekt Volontiraj – doniraj – educiraj 4 još jednom je pokazao koliko djeca i mladi mogu biti snažna pokretačka snaga kad im se pruži prilika da djeluju, izraze se i surađuju u podržavajućem okruženju.

Kroz brojne volonterske aktivnosti koje smo zajedno osmišljavali i provodili, učenici su osjetili što znači volontirati. Ne zbog nagrade, nego zbog osjećaja da su napravili nešto dobro i korisno.

Pomažući drugima, brinući o prirodi i kreativno se izražavajući učenici su razvijali važne vještine poput timskog rada, komunikacije i snalažljivosti. Ali još važnije, učili su kako biti obazriviji, odgovorniji i spremniji pomoći. Shvatili su da je važno gledati oko sebe, prepoznati potrebe drugih i ne čekati da netko drugi napravi prvi korak.

Tijekom projekta, rasla je njihova međusobna povezanost, ali i povezanost s lokalnom zajednicom. Osjećali su ponos jer su znali da je njihov doprinos, ma koliko skroman bio, vrlo važan korak ka humanijem društvu.

Samopouzdanje koje su stekli, vještine koje su usvojili i spoznaja da promjene kreću upravo od njih samih su vrijednosti koje će ih pratiti još dugo.

Ovaj projekt još jednom je potvrdio da škola može biti puno više od mjesta za učenje. Ona može biti prostor u kojem odgajamo mlade proaktivne ljude koji su spremni preuzeti odgovornost, pomoći drugima i graditi bolje društvo.

„Volontiranje za mene predstavlja duboku strast i posvećenost pomaganju drugima. Osjećam da je to način na koji mogu doprinijeti zajednici, a istovremeno obogatiti svoj život iskustvima koja su ispunjena ljubavlju i povezanošću.“(Pavla, 8.razred)