prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zelena čitaonica

Tijekom protekla tri mjeseca Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica i Industrijsko-obrtnička škola Virovitica zajednički su proveli projekt „Zelena čitaonica“.

Cilj projekta bio je istražiti kako prisutnost biljaka u knjižničnom prostoru utječe na osjećaj ugode, koncentraciju i opću percepciju knjižnice kod učenika i korisnika.

Projekt su vodile nastavnica Kristina Horvat Vargović, univ.mag.ing.agr. i knjižničari Knjižnice, uz aktivno uključivanje učenika. Ideja je bila jednostavna, ali snažna. Pokazati da i mala promjena, poput dodavanja biljaka, može značajno poboljšati iskustvo boravka i čitanja u knjižnici.

Zašto „zeleni“ kutak?

Biljke u zatvorenim prostorima poznate su po tome što pročišćuju zrak, smiruju i potiču koncentraciju. Zanimalo nas je hoće li sličan učinak imati i u prostoru knjižnice – mjestu koje okuplja učenike, čitatelje i zaljubljenike u znanje. Tako je knjižnica postala mali zeleni laboratorij, u kojem smo promatrali kako priroda mijenja raspoloženje i navike korisnika.

Ciljevi istraživanja:

  • ispitati kako prisutnost biljaka u knjižnici utječe na osjećaj ugode i zadovoljstva korisnika
  • istražiti imaju li biljke pozitivan učinak na koncentraciju i smirenost tijekom čitanja i učenja
  • utvrditi povećava li prisutnost biljaka interes i vrijeme boravka učenika u knjižnici
  • razvijati ekološku svijest i poticati brigu o biljkama kroz uključivanje učenika u uređenje i održavanje zelenog kutka
  • promicati knjižnicu kao ugodan, zdrav i poticajan prostor koji povezuje čitanje, prirodu i dobrobit korisnika.

Kako je projekt proveden?

Zajedno s učenicima, nastavnica je uredila zeleni kutak u knjižnici. Presadila već postojeće biljke, dodala nove vrste i pritom dala stručne upute o pravilnoj njezi i održavanju biljaka koje će trajno oplemeniti knjižnični prostor.

U sklopu projekta nastavnica je održala predavanje za učenike i građane „Zeleni kutak/čitaonica kao podrška učenju i psihofizičkom zdravlju“. U predavanju su obrađene teme poput utjecaja sobnih biljaka na kvalitetu zraka, psihofizičko zdravlje i smanjenje stresa te njihove uloge u stvaranju ugodnijeg i poticajnijeg prostora za čitanje i učenje.

Osim predavanja i radionice provedena je anketa među učenicima i korisnicima knjižnice s ciljem ispitivanja:

  • Koliko su upoznati s pojmom „Zelene čitaonice”
  • Kako prisutnost biljaka utječe na raspoloženje, koncentraciju i osjećaj ugode tijekom boravka u knjižnici.
  • Koje ”zelene” aktivnosti bi korisnicima bile interesantne u Knjižnici?

Anketu je ispunilo 130 ispitanika učenika i korisnika, a njihovi su odgovori poslužili kao temelj za nastavak projekta.

Na temelju prikupljenih rezultata nastavnica je pripremila nastavno predavanje i radionicu o njezi sobnog bilja, gdje su sudionici mogli naučiti i praktično primijeniti vještine presađivanja, zalijevanja i održavanja biljaka.

Rezultati istraživanja

Rezultati ankete pokazali su da je projekt ostavio izrazito pozitivan dojam među učenicima i korisnicima knjižnice. Velika većina ispitanika istaknula je da prisutnost biljaka u prostoru povećava osjećaj ugode, opuštenosti i zadovoljstva, dok su mnogi naveli da im boravak u zelenom kutku pomaže u boljoj koncentraciji tijekom čitanja i učenja.

U komentarima su korisnici (ispitanici) knjižnice često isticali da u „zelenom” prostoru sada „opušteno čitam omiljenu knjigu”, „volim sjediti i uživati”, „ čitati knjige o prirodi i putovanjima prirodnim krajolicima”,…

Zanimljivo je da su mnogi učenici počeli češće posjećivati knjižnicu upravo zbog nove, ugodnije atmosfere.