prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

AI u učionici – budućnost oblikovana znanjem

Ozračje tjedna računalne znanosti osjetilo se i u Gimnaziji Vukovar.

Prvi tjedan prosinca svake godine označava posebno razdoblje usmjereno na promicanje računalne znanosti među učenicima, roditeljima, zajednicama i organizacijama. Riječ je o Međunarodnom tjednu računalne znanosti i obrazovanja, inicijativi koja se provodi u čast američke računalne pionirke, admiralke Grace Murray Hopper, poznate po svojem doprinosu programiranju, razvoju softvera, dizajnu te razvoju programskih jezika.

Tijekom tjedna, obrazovne institucije, organizacije i pojedinci organiziraju događaje, radionice i aktivnosti kako bi uključili učenike i potaknuli njihov interes za računalne znanosti. Ozračje tjedna računalne znanosti osjetilo se i u Gimnaziji Vukovar. Tjedan ispunjen praktičnim iskustvima, u učionicu je uveo umjetnu inteligenciju. Učenici su se upustili u izazov Odd One Out u sklopu kojega su uz pomoć vlastitih opservacijskih vještina identificirali neobične slike čiji je autor umjetna inteligencija. Uz pomoć ekperimentalnog alata Verse by Verse stvarali su stihove inspirirani američkim pjesnicima. Usmjeravali su AI model u generiranju slika koje odgovaraju željenim specifikacijama i uvidjeli koliko je važno napisati jasne i specifične upute.AI Bing Image Creator

Nakon kratkih uvodnih i motivacijskih zadataka, provedena je aktivnost s ciljem razumijevanja načina na koje računalni sustavi prepoznaju i razlikuju objekte u stvarnom svijetu kroz stvaranje vlastitog modela klasifikacije uz pomoć stabla odlučivanja. Izdvajanje karakteristika predstavlja postupak kojim se podatci, poput slika, transformiraju u niz kvantitativnih ili kvalitativnih obilježja radi olakšane usporedbe. Kako bi se ovaj koncept približio učenicima na praktičan način, provedena je aktivnost temeljena na prepoznavanju životinja uz pomoć ključnih karakteristika.

Za uspješno provođenje aktivnosti prepoznavanja životinja, pripremljen je proizvoljan broj materijala (papira sa slikama i karakteristikama životinja). Na prednjoj strani svakog papira nalazi se slika jedne od primjerice šest različitih životinja: tigra, lava, slona, medvjeda, žirafe i zebre. S druge strane papira, smješten je popis pitanja koja se odnose na različite fizičke karakteristike životinja, poput boje, veličine, vrste, građe, specifičnih uzoraka i slično.

U prvom dijelu aktivnosti, koji se odnosi na izdvajanje karakteristika, odabire se, primjerice, šest učenika koji dobivaju nasumično odabrane slike životinja. Zadatak svakog učenika je odgovarati na pitanja o životinji na papiru koji drži u ruci, ali bez pokazivanja slike ostalim učenicima. Dodatno, odabire se još jedan učenik koji dobiva novu “neimenovanu” sliku životinje i jednako tako odgovara na pitanja, ali ju smije pokazati drugima. Svi odgovori bilježe se u obliku tekstualnih opisa fizičkih karakteristika životinja.

U drugom dijelu aktivnosti, koji se odnosi na pretraživanje baze podataka, svih šest učenika stoje ispred razreda, ne pokazujući slike svojih životinja. Učenik s neimenovanom slikom životinje prolazi pored svakog učenika, brojeći koliko se fizičkih karakteristika temeljenih na prethodno zabilježenim opisima podudara s njegovom neimenovanom životinjom i životinjom ostalih šest učenika. Broj podudarajućih karakteristika predstavlja sličnosni rezultat (similarity score). Na kraju, učenik treba identificirati životinju s najvišim sličnosnim rezultatom. Iako dvije odabrane slike možda neće imati savršeno podudaranje u svakoj karakteristici, očekuje se da će biti najbliže među bazom slika životinja. Ova spoznaja ukazuje na važnost koncepta izdvajanja karakteristika koji omogućuje prepoznavanje i razlikovanje objekata. Tijekom aktivnosti, učenici su dobili uvid u važnost ovog procesa, ističući kako računalni sustavi, unatoč različitosti u percepciji svijeta u odnosu na ljude, mogu efikasno analizirati i interpretirati podatke s ciljem prepoznavanja objekata u svojoj okolini.

Umjetna je inteligencija postala neizostavan dio svakodnevnice, oblikujući način na koji koristimo tehnologiju i komuniciramo s okolinom. Kada koristimo pretraživač, AI personalizira rezultate pretraživanja, na društvenim mrežama filtrira nepoželjne objave, a inteligentni osobni asistenti brzo izvršavaju naše glasovne naredbe. Bez obzira na naš osobni stav prema umjetnoj inteligenciji, društvo se sve više oslanja na AI aplikacije koje pojednostavljuju i personaliziraju različite aspekte života. Kroz praktične aktivnosti prepoznavanja ključnih karakteristika i eksperimentiranja s alatima umjetne inteligencije, učenici su dobili priliku zaroniti u svijet umjetne inteligencije i otkriti brojne aspekte ove napredne tehnologije. Učenje o umjetnoj inteligenciji i sa umjetnom inteligencijom donosi iskustva koja omogućuju aktivno sudjelovanje u digitalnom dobu i u oblikovanju budućnosti.