prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Aktualizacija književnih djela kao metoda poticanja čitanja

Kroz mjesec studeni u školskoj knjižnici Ekonomsko-birotehničke škole, Slavonski Brod, održane su radionice za učenike pod naslovom Razgovori iz knjižnice: Kada likovi progovore kroz nas.

Ideja je približiti klasična književna djela na način koji učenicima djeluje živo, suvremeno i dovoljno blisko da se s likovima mogu zaista povezati, a ne samo “pročitati zadano”.
Kada aktualiziramo književna djela i povežemo ih s popularnom kulturom, učenicima se naglo otvori perspektiva: lakše prepoznaju da likovi iz klasika nisu nikakvi daleki, zastarjeli likovi, nego ljudi sa sličnim dilemama, strahovima, manama i snagama kao junaci koje već vole iz filmova, serija ili animacija.

Takav pristup potiče empatiju, ali i pomaže mladima da razmisle o vlastitim vrijednostima, osjećajima i identitetu. Ujedno im nudi dublji kontakt s tekstom, što je u doba stalnih digitalnih distrakcija itekako dragocjeno.

Na radionici su proučavali osobine odabranih likova iz klasičnih djela i iz popularne kulture. Nakon toga su stvarali dijalog između dva, naizgled nespojiva, lika, ali koji dijele neku zanimljivu sličnost ili razliku. Zatim su taj “susret” likova pretočili u filmski plakat ili naslovnicu knjige.

Među kombinacijama našli su se, primjerice, Nora iz Ibsenove Nore i Elsa iz Disneyevog Snježnog kraljevstva, Dr. Jekyll i Hulk, Julija iz Romea i Julije i Hermione Granger iz Harryja Pottera, Sherlock Holmes i Lara Croft te Harpagon iz Molierova Škrtca i Grinch.

Ovakav način rada potiče učenike da razmišljaju, uspoređuju, tumače, analiziraju i, najvažnije, da sami stvaraju.

Takvi procesi grade čitateljske navike, ali i otvaraju književnost kao prostor u kojem se mladi mogu prepoznati, razvijati i slobodno izraziti.

To je važan dio njihovog osobnog i društvenog sazrijevanja, pogotovo danas kada čitanje često gubi bitku protiv bržih, jednostavnijih sadržaja.

Reakcije učenika bile su iznenađujuće pozitivne. Aktivno su sudjelovali, pokazali puno kreativnosti i vrlo ozbiljno pristupili zajedničkom radu.

Upravo takvi trenuci dokazuju koliko školska knjižnica može biti živ prostor. Mjesto gdje se knjige ne samo posuđuju nego i doživljavaju, preispituju i povezuju sa svakodnevnim životom.

Kombiniranje klasičnog i suvremenog pokazalo se vrlo učinkovitim u poticanju čitanja kod mladih. Čini književnost pristupačnijom, zanimljivijom i bližom njihovoj stvarnosti, a usput razvija kritičko mišljenje i svijest o vlastitom identitetu — vještine koje su danas jednako važne kao i samo čitanje.

Nastavna priprema za radionicu i svi materijali dostupni su Edutoriju.