Biljke našeg zavičaja

O osnovnim dijelovima biljke može se učiti proučavajući slike iz udžbenika, ali je učenicima nižih razreda puno lakše i zanimljivije učiti neposrednim opažanjem i pokusima. Tako su učenici 3. razreda Osnovne škole Tučepi o biljkama zavičaja učili provodeći tri aktivnosti: Uzgojimo vlastite biljke; Proučimo biljke u našem školskom dvorištu i Proučimo biljke u Park šumi Osejava.

O biljkama našeg zavičaja ove su školske godine učenici 3. razreda Osnovne škole Tučepi učili provodeći tri aktivnosti:

  • Uzgojimo vlastite biljke,
  • Proučimo biljke u našem školskom dvorištu
  • Proučimo biljke u Park šumi Osejava.

1. Uzgojimo vlastite biljke

O osnovnim dijelovima biljke može se učiti proučavajući slike iz udžbenika. Učenicima nižih razreda puno lakše i zanimljivije učiti neposrednim opažanjem i pokusima. Tako su učenici 3. razreda Osnovne škole Tučepi u učionici pokušali iz sjemena uzgojiti više različitih biljaka. Nečemu što se čini neživo, a to je sjemenka ponudili su sve potrebne životne uvjete: vlagu, svjetlost, toplinu i zrak. Ispostavilo se da životni uvjeti nisu jedini koji garantiraju klijanje sjemena. Ponekad se problemi kriju u samoj sjemenki koja može biti stara ili oštećena.

Zahvaljujući velikoj upornosti, pažnji i ljubavi učenika koji su se samoorganizirali u brizi oko budućih biljaka uspjeli su postići da izraste grah i jagode. Sreći, ponosu i veselju učenika nije bilo kraja. Učenici su iz prve ruke promatrali kako se osnovni dijelovi biljke rastu i razvijaju. Prve slasne plodove jagode u razrezali u dovoljan broj komadića kako bi se svi učenici osladili plodovima vlastitog rada. Učenici su ustvrdili kako nikada u životu nisu probali slasnijih jagoda, a to je vjerojatno i točno jer su domaći, vlastitom rukom uzgojeni plodovi zasigurno posebni.

2. Proučimo biljke u našem školskom dovrištu

Iako je dvorište Osnovne škole Tučepi malo, ono krije brojne zanimljivosti koje je nemoguće obuhvatiti u jednom školskom satu. Epidemiološke preporuke jasno naglašavaju prednosti i koristi boravka na otvorenom u odnosu na boravak u zatvorenim prostorima poput učionica. Zato učenici koriste svaki lijep proljetni dan (a takvih je kod nas u Dalmaciji jako puno) kako bi proces učenja istraživanjem preselili na otvoreno.

Ovog su puta istraživali biljke zavičaja koje su svoje stanište pronašle na travnjacima oko školske zgrade. Učenici su tako mogli neposrednim opažanjem utvrditi osnovne dijelove biljke: korijen, stabljiku, list, cvijet dok je nekolicina kao npr. divlja smokva imala i plod. Za svaki su dio biljke utvrdili čemu služi i kako je biljka, kao jedan cjeloviti organizam zapravo sastavljena od niza organa od koji svaki ima neku važnu funkciju. Učenici su opipom utvrdili koje su od biljaka drvenaste, a koje zeljaste, te koje su od njih vazdazelene, a koje upravo sada, u proljeće, dobivanju nove listove i cvjetove. Bili su jako ponosni što je baš u travnjaku iza školske zgrade svoje stanište našla kolonija hrvatskih perunika za koje su pretraživanjem interneta saznali kako je upravo ta zakonom zaštićena biljka simbol Republike Hrvatske.

3. Proučimo biljke u Park šumi Osejava

U sklopu pješačke ture Park šumom Osejava koja je učenike odvela sve do obližnjeg grada Makarske, organizirali su proučavanje i učenje o mnogim drugim biljkama koje rastu u zavičaju, ali ne i u dvorištu škole. Učenike su fascinirale mnoge zanimljive biljke: žuka ili brnistra koje su otrovne, ali su u davna vremena bile glavni izvor materijala za pletenje košara i vrši za lov ribe. Tu su i mnoge jestive i ljekovite biljke: kupina, koromač, crni sljez, ružmarin, lovor, kamilica. Šparoge su odmah u šumi i degustirali.

Posebno im je bio zanimljiv bagrem koji je baš tijekom posjeta bio u punom, mirisnom cvatu i koji je cijeli otrovan osim cvijeta, od kojeg pčelice rade vrlo ukusan i zdrav med. Bilo je lijepo vidjeti kako u ovoj zaštićenoj šumi kao samonikle biljke rastu perunike u različitim bojama i ukrašavaju kraj. U Makarskoj su posjetili Gradsku tržnicu kako bismo vidjeli i druge biljke koje rastu u zavičaju i koje su zdrave i jestive. U ponudi je bilo i jako puno jagoda i to onih najčuvenijih – Vrgoračkih ali su se svi zajedno složili da jagode na tržnici nisu ni upola tako lijepe i ukusne kao one što smo ih učenici uzgojili u učionici.

Sve opaženo tijekom ovih aktivnosti učenici su redovito bilježili u tablice i liste koje su na kraju poslužile u procesu vrednovanja. Autorica ističe kako je bilo lijepo vidjeti učenike koji su tijekom ovakvog oblika nastave jako puno naučili. Još je ljepše bilo vidjeti koliko su učenici motivirani za uzgoj jestivih i ljekovitih biljaka kod svojih kuća, a osobito za zaštitu i čuvanje prirode jer su tijekom svih aktivnosti uočavali čovjekov pozitivan, ali i negativan utjecaj na prirodu i biljke od kojih zavisi i naš život.