Tijekom proteklog desetljeća stotine su vukovarskih gimnazijalaca, kroz dobro osmišljene problemske i logičke zadatke, razvijale algoritamsko razmišljanje, sposobnost strukturiranja problema, digitalnu pismenost i niz generičkih kompetencija važnih za suvremeno obrazovanje. Ovogodišnje natjecanje u kategoriji GigaDabar okupilo je 5446 učenika iz cijele Hrvatske, a učenici Gimnazije Vukovar i ove su se godine aktivno uključili u rješavanje zahtjevnih zadataka iz područja računalnog razmišljanja.
Razvoj Dabra i njegov doprinos obrazovanju
Dabar je online natjecanje namijenjeno učenicima od prvog razreda osnovne do završnog razreda srednje škole pri čemu problemski zadaci, prilagođeni uzrastu, potiču promišljanje, analitičke strategije i rješavanje logičkih struktura, postupno ih uvodeći u temeljna načela programiranja i računalnog razmišljanja.
Natjecanje je proizašlo iz međunarodne inicijative Bebras, pokrenute prije petnaest godina u Litvi. Hrvatska se inicijativi pridružila 2016. godine, kada je u prvom izdanju sudjelovalo 5927 učenika iz 209 škola. Već tada Hrvatska je, zahvaljujući iznimno visokoj razini uključenosti, postala punopravna članica International Bebras Committee. Od prve godine broj sudionika kontinuirano raste, a Dabar se danas ubraja među najraširenija i najprepoznatljivija natjecanja u Hrvatskoj.
Natjecanje se odvija u potpunosti online i provodi se na CARNET-ovoj platformi Loomen, koja omogućuje automatiziranu obradu rezultata, različite tipove zadataka, dodjelu digitalnih znački i diploma te preciznu analitiku postignuća. Učenicima i nastavnicima dostupan je i pripremni kolegij PseudoDabar, koji sadrži zadatke iz prethodnih godina a pokazao se vrijednim resursom za razvoj logičkog i algoritamskog razmišljanja. Uz PseudoDabar razvijeno je i Vježbalište, dodatni sadržaj za razvoj računalnog razmišljanja kroz raznolike problemske zadatke. Svi ovi sadržaji izravno su povezani s odgojno-obrazovnim ishodima u predmetima matematika i informatika te imaju važnu ulogu u obogaćivanju redovne nastave.
Dabar u Gimnaziji Vukovar – desetljeće iskustva i razvoja kompetencija
Učenici Gimnazije Vukovar tijekom svih deset godina s velikim su zanimanjem sudjelovali u natjecanju. U povratnim informacijama ističu izazovnost i zanimljivost zadataka, osjećaj uspjeha u rješavanju logičkih problema, povezanost zadataka s realnim životnim situacijama, motivaciju za daljnje učenje informatike i matematike dok nastavnici prepoznaju doprinos Dabra u razvoju kritičkog i apstraktnog razmišljanja, sustavnosti, preciznosti i istraživačkog pristupa rješavanju problema. Stoga se Dabar u školskom okruženju sve češće doživljava i kao didaktički alat koji obogaćuje nastavu i učenicima osigurava priliku za otkrivanje i razvoj vlastitih potencijala.
Učenici Gimnazije Vukovar i na jubilarnom su izdanju natjecanja potvrdili dugogodišnji kontinuitet uspjeha te se, kao i prethodnih godina, našli među najuspješnijim sudionicima na nacionalnoj razini. Takvi rezultati odraz su sustavnog rada u nastavi informatike, kontinuirane pripreme učenika i stvaranja poticajnog školskog okruženja za razvoj digitalnih kompetencija.
U narednim godinama, cilj je nastaviti širiti broj uključenih učenika i nastavnika, još snažnije integrirati zadatke PseudoDabra u redovnu nastavu te promicati računalno razmišljanje kao jednu od temeljnih pismenosti suvremenog doba.
Deset godina sudjelovanja Gimnazije Vukovar u natjecanju Dabar pokazuje da ustrajnost, znatiželja i promišljena organizacija mogu oblikovati generacije učenika spremnih za izazove digitalnog društva.