prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Dan broja PI

Dugi niz godina u Zdravstvenoj školi u Splitu se 14. ožujka obilježava Dan broja PI, slavi se dugu povijest ovog fantastičnog broja i dugo putovanje koje je znanost poduzela (i još uvijek traje) da traži kraj broja za koji se zna da je beskonačan. Svaki dan koji uključuje zabavu, obrazovanje i pitu dan je vrijedan slavlja, zar ne?

Pi je matematička konstanta koja se definira kao omjer opsega i promjera kruga. Broj π je transcedentan broj, što znači da nije rješenje niti koje algebarske jednadžbe s racionalnim koeficijentima. Oznaku π uveo je samouki, kasnije vrlo ugledni, engleski matematičar William Jones 1706. godine, prema latinskom peripheria – kružnica. Kasnije je istu oznaku preuzeo švicarski matematičar Leonhard Euler 1737. godine i ona se zadržala sve do danas.

Broj π je iracionalan broj što znači da ima beskonačno mnogo decimala koje se ne ponavljaju periodički. Može se koristiti bilo koja približna vrijednost kao na primjer 3.14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510 58209 74944 5923…Najčešće korištena približna vrijednost broja π je 3.14 i i to je razlog zašto se 14.3. slavi kao dan broja π. Naime, po anglosaksonskom načinu pisanja datuma (3.14) to odgovara ovoj vrijednosti. Trenutak u toku dana koji je posebno značajan je u 1 sat i 59 minuta (ili ujutro ili popodne) jer tada broj izgleda ovako: 3.14 1 59 što je približno broju π u 5 znamenki. Danas znamo da se PI nalazi posvuda oko nas – u diskovima Sunca i planeta. Dvostruka uzvojnica DNA slijedi broj PI, naša zjenica oka… Primjera je mnogo. Broj se PI javlja posvuda – od umjetnosti, boja i glazbe do najnovijih otkrića. Od najsitnijih čestica do galaksija – PI je tu negdje.

Tko zna kako bi naš svijet izgledao kada bi „nestao“ broj π ? Kroz cijeli tjedan u našoj školi slavio se broj PI, pripremljene su različite aktivnosti za učenike – pub kvizovi, različite zagonetke, slagalice, radionice sa zadacima iz “svemira”, igrokaz, izložba učeničkih radova…Učenici su snimili i kratki videozapis “Svađa brojeva” koji možete pogledati na poveznici. Aktivnosti su bile mnogobrojne, raznovrsne, zanimljive i izazovne za učenike.