prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Dan obitelji kao temelj zajedništva, suradnje i cjeloživotnog učenja

Članak prikazuje primjer dobre prakse u obilježavanju Međunarodnog dana obitelji u Osnovnoj školi Popovac. Program je uključivao niz integriranih radionica i zajedničkih aktivnosti koje su poticale kreativnost, suradnju, emocionalnu pismenost i osjećaj pripadnosti.

Posebnu vrijednost dao je angažman roditelja i korištenje generativne umjetne inteligencije u stvaranju završne pjesme posvećene obitelji, čime je događaj dobio dodatnu suvremenost i simbolički završetak. Aktivnosti su oblikovane u skladu s međupredmetnim temama i razvojem ključnih kompetencija za 21. stoljeće.

Uvod

Međunarodni dan obitelji izvrsna je prilika za razvoj odnosa između škole, učenika, roditelja i šire zajednice. U Osnovnoj školi Popovac ovaj je dan osmišljen kao spoj neformalnog učenja, kreativnog izražavanja i tehnologije, s ciljem jačanja međuljudskih odnosa i promoviranja vrijednosti zajedništva, obitelji i suživota. Organiziran je u okviru Eksperimentalnog programa Osnovna škola kao cjelodnevna škola: Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja, što dodatno naglašava važnost integriranih i smislenih aktivnosti tijekom cijelog školskog dana.

Opis aktivnosti

Dan je započeo u veselom i opuštenom tonu – uz pjesmu i ples u školskom dvorištu. Učenici su s osmijehom sudjelovali u brojnim aktivnostima, dok su tate preuzeli roštilj, a mame, bake i ostali članovi obitelji donijeli domaće kolače. Nakon roštilja svi su zajedno uživali u kolačima, druženju i glazbi.

Organizirane su četiri tematske radionice:
1. Likovna radionica – pod vodstvom učiteljica Ivane Vrbek Mesić i Dine Lukić, učenici su slikali motive obitelji na foliji i štafelajima. Svaki je sudionik ostavio otisak ruže – simbola ljubavi i zajedništva – koji ostaje kao trajna uspomena.

2. Sportske igre – igrali su se nogomet i odbojka, uz vodstvo učitelja tjelesne i zdravstvene kulture Filipa Škrinjarića. Ove razigrane i timske aktivnosti potaknule su kretanje, suradnju, razvoj sportskog duha i stvorile dinamično i pozitivno ozračje na školskom igralištu.

3. Radionica mentalnog zdravlja – učitelj Željko Predojević održao je radionicu Rastemo zajedno: Škola dobrih osjećaja. Učenici i roditelji zajedno su sudjelovali u nizu aktivnosti usmjerenih na jačanje emocionalne pismenosti i međusobnog povjerenja – od “trezora briga”, preko izrade torbe dobrog dana, igre pantomime i vježbi disanja, do “Zrcala pohvala” i emocionalne mreže. Kroz zajednički rad učili su prepoznavati i izražavati osjećaje, pružati podršku i graditi školu kao sigurno i poticajno mjesto za sve. Ovom je aktivnošću roditeljima i lokalnoj zajednici predstavljen Erasmus+ projekt “What’s STRONG with YOU?”, kojeg sufinancira Europska unija.

4. Pokazna vježba lokalnog DVD-a Popovac – mali vatrogasci su učenicima prezentirali svoju opremu i aktivnosti, čime su dodatno ojačali vezu škole i zajednice.

Učenici 1. razreda dodatno su obogatili program izrađujući okvire za fotografiranje, koji su korišteni tijekom događanja za stvaranje veselih zajedničkih uspomena.
Učenici su na satu Informatike istraživali učestalost vlastitih imena i prezimena koristeći službene podatke Popisa stanovništva 2021. Također su u digitalnom alatu Canva izrađivali vlastita obiteljska stabla, povezujući digitalne vještine s osobnim identitetom i obiteljskom poviješću.

Glazbeni završetak s AI pjesmom

Dan je zaključen u glazbenom tonu – uz spontano pjevanje i ples učenika, ali i poseban glazbeni poklon koji je pripremio učitelj informatike Goran Podunavac. Uz pomoć alata Suno AI, generativne umjetne inteligencije za stvaranje glazbe, nastala je pjesma posvećena obitelji.
Suno je jedan od najpristupačnijih alata za generiranje glazbe na temelju tekstualnog opisa ili vlastitog teksta, a omogućuje i izbor stila, naslova, vokala i instrumentalne izvedbe. Ova pjesma bila je iznenađenje i lijep završni trenutak proslave, a učenici su na nastavi Informatike upoznati s mogućnostima ovog alata i izražavaju velik interes za njegovo korištenje u budućnosti.

Ishodi i postignuća

Učenici su razvijali:

  • emocionalnu pismenost i empatiju
  • kreativnost u vizualnom i digitalnom izražavanju
  • timski duh i komunikacijske vještine
  • istraživačku i statističku pismenost
  • osnovnu informiranost o potencijalu umjetne inteligencije u umjetničkom stvaranju.

Pedagoški osvrt

Cjelokupno događanje strukturirano je kao autentično, međupredmetno i projektno orijentirano iskustvo učenja. Aktivnosti su oblikovane tako da podrže kurikulske ciljeve iz područja Osobnog i socijalnog razvoja, Zdravlja, Građanskog odgoja i obrazovanja, kao i digitalne pismenosti. Uključivanjem roditelja, lokalne zajednice i elemenata suvremene tehnologije, škola se pozicionira kao inkluzivno i relevantno odgojno-obrazovno okruženje.

Zaključak

Obilježavanje Međunarodnog dana obitelji u maloj baranjskoj školi predstavlja izvrstan primjer kako se škola može transformirati u prostor zajedništva, stvaralaštva i povezanosti. Uz podršku roditelja, tehnologiju i puno dječjeg entuzijazma, nastao je događaj koji se pamti – ne samo kao proslava, već i kao iskustvo koje uči životu.

Literatura:
– Bixby, Linette. Mindfulness Workbook for Teens: Exercises and Tools to Handle Stress, Find Focus, and Be Your Best Self. Rockridge Press, 2021.
– Europass Teacher Academy. Materijali s edukacije Mindfulness for Teachers: A Hands-on Approach, 2024.
– Kabat-Zinn, Jon. Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation in Everyday Life. Hachette Books, 2005.
– Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine. U: Državni zavod za statistiku https://web.dzs.hr/Hrv/censuses/census2021/results/censusnames.htm (Pristup 19. 5. 2025.)