prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Digitalna pismenost u školskoj knjižnici- uloga knjižničara u obrazovanju za 21. stoljeće

U suvremenom društvu obilježenom brzim tehnološkim razvojem, digitalna pismenost postaje ključna kompetencija svakog pojedinca.

Učenici danas odrastaju okruženi digitalnim uređajima, ali to ne znači da posjeduju vještine koje su potrebne za kritičko i odgovorno korištenje tih tehnologija. Upravo u tom kontekstu školski knjižničar preuzima sve važniju ulogu – kao mentor, edukator i vodič kroz svijet informacija.

Digitalna pismenost nadilazi osnovnu tehničku vještinu korištenja računala ili interneta. Ona uključuje sposobnost pronalaženja, vrednovanja i etičkog korištenja informacija, zaštitu privatnosti, razumijevanje digitalne sigurnosti te sposobnost stvaranja sadržaja u online okruženju. Školska knjižnica, kao otvoren prostor znanja, ima idealne uvjete za razvoj ovih kompetencija kod učenika, a knjižničar je osoba koja taj proces može voditi na strukturiran, pedagoški osmišljen način.

U praksi, školski knjižničar provodi niz aktivnosti usmjerenih na razvoj digitalne i informacijske pismenosti. Jedan od primjera je projekt „Digitalni detektivi“, u kojem učenici uče prepoznavati lažne vijesti i dezinformacije, analiziraju izvore informacija i raspravljaju o medijskoj manipulaciji. U drugim školama organiziraju se radionice poput „Zaštiti svoje podatke!“, gdje učenici uče kako izraditi sigurnu lozinku, što znači digitalni otisak i kako odgovorno koristiti društvene mreže.

Knjižničari se sve češće uključuju u međupredmetne projekte, gdje u suradnji s nastavnicima integriraju digitalne alate u nastavu – koristeći alate poput Canve za kreativne plakate, Padleta za suradničke zadatke ili Kahoota za provjeru znanja. Kroz takve aktivnosti, učenici ne samo da usvajaju nastavne sadržaje već i razvijaju kritičko mišljenje, digitalnu sigurnost i suradničke vještine.

Osim s učenicima i nastavnicima, školski knjižničari sve više surađuju i s roditeljima. Organiziraju se tematske večeri, informativni letci ili online susreti na kojima se raspravlja o digitalnim izazovima djece, ekranizaciji svakodnevice i važnosti digitalne ravnoteže. Na taj način knjižničar djeluje kao poveznica između škole, doma i zajednice.

Iako se često suočavaju s izazovima poput nedostatka opreme, vremena ili stručne podrške, knjižničari u Hrvatskoj pokazuju iznimnu kreativnost i profesionalnu posvećenost. Mnogi se uključuju u stručne edukacije, EU projekte i eTwinning platforme, gdje razmjenjuju ideje i primjere dobre prakse s kolegama iz drugih škola.

Digitalna pismenost danas nije tek dodatak obrazovanju – ona je njegov temelj. U vremenu kada se povjerenje u informacije sve više ispituje, školski knjižničar svojom sveobuhvatnom ulogom postaje ključna osoba u razvoju kritičkih i digitalnih kompetencija učenika.

Školska knjižnica više nije tiho mjesto između polica, već živo središte učenja, suradnje i stvaranja. Knjižničar ima moć potaknuti učenike da ne budu samo pasivni konzumenti sadržaja, nego aktivni sudionici, stvaratelji i promišljeni kritičari digitalnog svijeta. Njegova prisutnost jamstvo je da učenici rastu u odgovorne, informirane i digitalno osviještene građane 21. stoljeća.