Ekotjedan u Osnovnoj školi Ljudevita Gaja Nova Gradiška

20 godina rada na programu “Ekoškola” ostavlja traga. Način življenja i redovito ekološko osvještavanje postali su u školi normalan način ponašanja.

U svakoj prostoriji stoje natpisi “iskoristimo danje svjetlo!” i učenike upozoravaju na gašenje svjetiljki u učionicama. Pored svakog umivaonika stoji natpis “Pametni znaju zašto vodu zatvaraju” koji sve upozorava na štednju vode. Spremnici u svakoj učionici pozivaju na razvrstavanje otpada. u školi imaju i kućicu u koju sakupljaju stari papir tijekom cijele godine. Svake godine obilježavaju ekodatume, a ove su se odlučili na cijeli tjedan uz “Dan voda”. Učitelji predmetne nastave dobili su uputu da temu odrade na satu razrednika i u sklopu izvannastavnih aktivnosti, a učitelji razredne nastave kao tematski tjedan. Prve aktivnosti bile su aktivnosti modelara koji su  izradili dvije sofe od paleta za novi kutak za odmor u školskom holu. Uz to nastao je i stolić na kotačima. Sedmaši su uz pomoć učitelja pokazali vještine potrebne za dobrog majstora. Na satovima glazbene kulture učiteljica je zadala učenicima da napišu bećarce o vodi. Evo jednog zanimljivog: “Pijem čistu vodu svakog dana, a uz to ide i teretana!” Nastali su i razredni akvariji.  U prvom razredu, akvarij i ribice su bile od kartona, a zvjezdače od glinamola i plastelina. Četvrti razred se bavio bojanjem staklenog akvarija, dok su ribice bile plastične .Učenici i učiteljica skupine cvjećari vrijedno su istraživali koje biljke rastu uz vodu i u vodi. Uredili su pano sa predivnim fotografijama i opisom biljaka. Radionicu “Jedi i pij zdravo!” realizirali su učenici prvih razreda pod vodstvom pedagoginje. Naučili su koja je hrana zdrava, koju treba jesti u malim količinama, a koja koju treba izbjegavati. Učili su to pomoću semafora hrane. Lijepili su sličice pojedinih namirnica na određenu boju semafora. Koliko hrane i u kojim količinama treba pojesti naučili su zanimljivom igrom pokazivanja dlanova. Sad znaju da jednom obroku trebaju pojesti voća veličine stisnutog dlana, tj. šake, povrća koliko stane u dva dlana, mesa u jedan dlan, žitarica također u jedan dlan, dok masnoća i slatkiša veličine jednog prsta. Naučili su i zašto je tijelu potrebna voda, a i to da trebaju dnevno popiti šest do osam čaša vode. Uz tjelesnu aktivnost, to su dobre smjernice za zdrav život. Ispitali su sami sebe vježbom “Čučni ili stoj!” koliko vremena potroše na aktivnosti na zraku. Završna aktivnost bila je izrada zajedničkog slapa koji simbolizira život i zajedništvo. Svaki učenik izradio je svoju kapljicu, a rekli su da im je bilo zabavno i poučno.

Učenici skupine ljekovito bilje s učiteljicom uređivali su povišenu toplu gredicu kako bi je pripremili za sadnju biljaka. Prethodno im je pomogao domar postaviti gredice u školski park. Učenici su sakupljali grane i lišće koje će biti podloga zemlji u koju će se saditi biljke. Naučili su da se takva gredica zove topla gredica, jer lišće i granje u podlozi truljenjem izaziva povišenje temperature zemlje. Znanje su prenijeli drugima. Učenici 3. razreda aktivno su sudjelovali u ekoradionici uz vodstvo psihologinje. Radionice su provedene posebno u svakom razredu, a sastojale su se od dva dijela: edukativnog  i kreativnog. U edukativnom dijelu učenici su ispunjavali radne listiće kako bi provjerili svoje “ekoznanje”, naučili nešto novo i razmislili na koje sve način mogu doprinijeti očuvanju okoliša. Naglasak je bio na recikliranju i višekratnoj uporabi predmeta kao ključnim procesima u smanjenju količine otpada. U kreativnom dijelu, učenice su dobile zadatak oslikavanja platnenih vrećica s ekomotivima, a učenici su morali osmisliti ekoporuke koje su zapisivali na eko magnete napravljene od kartona, jute i drveta. Uz opuštenu atmosferu ovo su bili vrlo laki zadaci. Osim samog oslikavanja torbi i ukrašavanja magneta, učenici su  naučili i o važnosti održivog načina života jer čak i platnene torbe prestaju biti ekološke ako se koriste u nerazumnim količinama. Učenici skupine kreativni kutak ukrašavali su kućice za ptice koje će krasiti njihova dvorišta. Učenici s teškoćama zajedno sa rehabilitatoricom izrađivali su proljetne ukrase reciklirajući stare rola od papira. Skupina ekorukotvorine izradili su kapljice vode reciklirajući čepove plastičnih boca. Još jedna zanimljiva aktivnost bila je na satu razrednika 5. a razreda. Izradili su natpise i postavili ih na stabla, a aktivnost nazvali “Drveće koje govori”. Aktivnosti su provodili u suradnji sa Greenpeace kampanjom očuvanja stabala. U školskoj knjižnici knjižničarka je izdvojila knjige o vodi, te su izložene i dane na korištenje. Cijeli tjedan bilo je dinamično, a rezultati su se mogli vidjeti po panoima u holu i hodnicima, na mrežnoj stranici škole, u školskom parku, ali i u zraku. Stvorilo se ozračje rada, suradnje i zadovoljstva učinjenim.