prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Ekrani u životu djece oštećena sluha i/ili govora

Ljudske emocije i socijalni odnosi u funkciji su komunikacije i zahtijevaju određenu razinu jezičnog razumijevanja i izražavanja.

Djeca oštećena sluha i/ili govora mogu imati slabije razvijene socioemocionalne kompetencije: teškoće u izražavanju vlastitih emocija i raspoloženja, prepoznavanju i razumijevanju emocija drugih, imenovanju emocija, razumijevanju namjera drugih i davanju značaja određenom ponašanju.

U Poliklinici SUVAG provodimo kompleksnu rehabilitaciju slušanja i govora među našim najmlađim pacijentima. Osim stručnjaka koji u tome sudjeluju, potrebna nam je i aktivna podrška roditelja te šire zajednice. Zadnjih desetljeća svi skupa nalazimo se pred izazovom prekomjerne upotrebe ekrana koja utječe na naše životne prioritete, navike i zdravlje, a posebno štetne posljedice uočavamo u različitim područjima djetetovog razvoja: manje fizičke aktivnosti, izloženost različitim nepredvidivim opasnostima na internetu te vršnjačko zlostavljanje. Djeci oštećena sluha i/ili govora prekomjerna uporaba ekrana dodatno šteti s obzirom na njihove slabije razvijene socioemocionalne kompetencije: manje izravne verbalne i neverbalne komunikacije na školski hodnicima ili na školskom igralištu. Zapažamo da umjesto zajedničke igre, djeca većinu vremena provode na svojim mobitelima.

Ta nas je činjenica potaknula da pokrenemo inicijativu gašenja mobitela tijekom boravka u školi (Zona bez mobitela). Cilj je potaknuti učenike na češću međusobnu komunikaciju i igru. Prijedlog prihvaćen na Učiteljskom i logopedskom vijeću i na Vijeću roditelja.

Učenici su tijekom sata razrednika dobili detaljne informacije o pravilima korištenja mobitela u školi, uz jasno objašnjenje zašto je važno ograničiti njihovu upotrebu. U sklopu ove inicijative, napravljeni su školski plakati na satovima likovne, vizualne i medijske kulture s pravilima i uputama o „Zoni bez mobitela“, koja je definirana kao prostor u kojem se od učenika očekuje da svoj mobitel drže isključenim i pohranjeni u torbi. Plakati su postavljeni na vidljivim mjestima u školi, ponajprije na školskim hodnicima.

Učenici su prihvatili inicijativu s razumijevanjem i odgovornošću. Zahvaljujući jasnim objašnjenjem raznih koristi od smanjenja ovisnosti o mobitelima, poput poboljšanja socijalnih vještina, kvalitetnije međusobne komunikacije i bolje koncentracije tijekom nastave. Svakodnevnim promatranjem, uočeno je smanjenje broja učenika koji koriste mobitele na hodnicima, kao i povećanje broja učenika koji se međusobno druže i igraju na školskom igralištu.

Pretpostavili smo da je među učenicima nižih razreda problem prekomjerne uporabe ekrana nešto manji pa smo to ispitali kraćim upitnikom među roditeljima. Ukupno 50 roditelja učenika 2. i 3. razreda naše škole ispunjavalo je upitnik o količini vremena koje njihovo dijete provodi pred ekranima u svoje slobodno vrijeme. Tako se pokazalo da 54 % učenika provodi 1-2 sata dnevno igrajući video igrice. U gledanju TV-a, videa na internetu, 68 % učenika provodi u prosjeku 1-2 sata dnevno, dok učenici u prosjeku provode oko 30 minuta dnevno tražeći informacije na internetu.

S obzirom na dobivene rezultate, procijenili smo da unutar škole trebamo poduzeti dodatne aktivnosti kako bismo najmlađe učenike uputili na racionalno korištenje interneta, prije svega u svrhu prikupljanja korisnih informacija i znanja, a svakako i u svrhu kontrolirane zabave u optimalnom vremenu koje ne bi štetilo njihovom zdravlju i komunikaciji s vršnjacima.

Prva aktivnost bila je sastanak s roditeljima te informiranje o štetnosti ekrana za djecu i uključivanje u zajedničke aktivnosti u poticanju zdravih navika djece. Također, u školi smo započeli s dodatnim aktivnostima za najmlađe učenike. Tako čitamo posebno osmišljene socijalne priče upravo za ovu namjenu, provodimo radionice o zdravim životnim navikama, učenici ispunjavaju vlastite knjižice o zdravim navikama te time aktivno sudjeluju u oblikovanju svojih svakodnevnih zdravih navika. Sve aktivnosti provodit će se kraja nastavne godine 2024./2025. i nastavit će se u sljedećoj školskoj godini.

 

Istraživanje su provele stručne suradnice OŠ Poliklinike SUVAG: psihologinja dr. sc. Lidija Čilić Burušić, prof. izvrsni savjetnik i školska pedagoginja Ivana Benjek, mag.educ.philol.angl. et paed., mentorica