prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Erasmus+ iskustva s Islanda za budućnost obrazovanja

Sudjelovanje u Erasmus+ programu od 2018. godine jedan od najsnažnijih pokretača profesionalnog i osobnog razvoja učenika i djelatnika Industrijske strojarske škole Zagreb.

Kao akreditirana ustanova za provođenje Erasmus programa u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju Škola sustavno ulaže u unaprjeđenje kvalitete nastave, internacionalizaciju i razvoj digitalnih i pedagoških kompetencija svojih djelatnika. Mobilnosti nisu samo prilika za stjecanje novih znanja i vještina, već i vrijedan prostor za razmjenu ideja, iskustava i primjera dobre prakse s europskim kolegama.

Najnoviji ciklus Erasmus+ edukacija proveden u Reykjaviku na Islandu od 13. do 17. listopada 2025. još je jednom potvrdio važnost cjeloživotnog učenja i otvorenosti prema inovacijama u obrazovanju. Ravnatelj Nenad Pavlinić i nastavnici Josip Filić, Dubravko Glivetić, Mate Sabol i Meri Ružević sudjelovali su na dvjema iznimno aktualnim edukacijama  “AI in Education: Best Tools for Schools” i “Soft Skills for the 21st Century: 4Cs – Communication, Collaboration, Critical Thinking & Creativity”  koje su spojile suvremene tehnološke trendove i razvoj ključnih ljudskih vještina potrebnih za 21. stoljeće.

„AI in Education: Best Tools for Schools”

Nastavnici Josip Filić, Meri Ružević i Mate Sabol sudjelovali su na stručnom usavršavanju “AI in Education: Best Tools for Schools” koje se održalo u Nacionalnoj knjižnici u Reykjaviku. Tečaj je bio usmjeren na razvoj digitalnih i pedagoških kompetencija nastavnika praktičnom primjenom umjetne inteligencije u obrazovanju s naglaskom na stvaranje učinkovitijeg, kreativnijeg i inkluzivnijeg nastavnog okruženja.

Glavni ciljevi tečaja:

  • unaprijediti digitalne kompetencije nastavnika
  • odgovorno i etično uvoditi AI u učionicu
  • ubrzati pripremu nastavnih materijala uz AI alate
  • povećati angažman i kreativnost učenika digitalnim aktivnostima
  • upoznati islandsku obrazovnu praksu.

Tijekom edukacije polaznici su se upoznali s naprednim mogućnostima korištenja ChatGPT-a kao asistenta u pripremi nastave, izradi didaktičkih materijala, radnih listova i provjera znanja te u oblikovanju diferenciranih zadataka prilagođenih različitim razinama učenika. Posebno je naglašeno kako kod učenika razvijati odgovoran pristup umjetnoj inteligenciji i prepoznati situacije njezine zlouporabe.

Nadalje, predstavljeni su AI alati poput Chalkieja, Ideograma, MagicSchoola i Gamma platforme koji omogućuju kreiranje vizualnih sadržaja, bržu pripremu nastavnih sadržaja te izradu vizualno kvalitetnih prezentacija u vrlo kratkom vremenu.

Polaznici su tijekom praktičnih radionica isprobali GooseChase, aplikaciju koja na inovativan i igrificirajući način potiče timski rad i aktivno učenje dok je demonstracija ElevenLabs sustava pokazala kako se AI može koristiti za izradu zanimljivih audio materijala koji podupiru inkluziju i motivaciju učenika.

U sklopu teme projektnog učenja korišten je i CapCut s naglaskom na razvoj kreativnosti, vizualne pismenosti i vještina komunikacije video izražavanjem. U drugom dijelu programa posebna se pozornost posvetila kritičkom mišljenju i etičkom korištenju AI tehnologija pri čemu su sudionici analizirali probleme informacijske manipulacije te načine kako učenike učiti odgovornom i etički ispravnom korištenju digitalnih alata.

Stečena znanja bit će primijenjena unaprjeđenjem nastavnih materijala, razvojem projektne i terenske nastave te omogućavanjem brže i kvalitetnije izrade vizualnih sadržaja za učenike.

Planirana je izrada i provedba radionica za učenike i nastavnike s ciljem poticanja odgovorne i konstruktivne upotrebe umjetne inteligencije u učionici. Time će škola dodatno ojačati svoj smjer digitalne transformacije i pridonijeti stvaranju suvremenog, aktivnog i poticajnog okruženja za učenje, u skladu s europskim smjernicama i DigiCompEdu okvirom.

Soft Skills for the 21st Century

Soft skills ili u slobodnom prijevodu meke vještine osobne su navike i osobine koje oblikuju način na koji netko radi sam ili u timu. Učinkovita komunikacija ključna je meka vještina koju mnogi poslodavci traže dok drugi u svoje preduvjete prilikom zapošljavanja uključuju pouzdanost, učinkovit timski rad i aktivno slušanje.

Dok su tvrde vještine potrebne za uspješno obavljanje tehničkih zadataka na poslu, meke vještine su neophodne za stvaranje pozitivnog i funkcionalnog radnog okruženja i zato poslodavci često traže osobe koje posjeduju dokazane meke i tvrde vještine.

No, neki poslodavci radije bi odabrali kandidate koji imaju jači skup mekih vještina u odnosu na tvrde jer se meke vještine ponekad teže razvijaju i potrebno je mnogo dulje vrijeme da se njima ovlada.

Neke od najtraženijih mekih vještina uključuju:

  • integritet
  • pouzdanost
  • timski rad
  • kreativnost
  • rješavanje problema
  • kritičko razmišljanje
  • prilagodljivost
  • organizacija
  • volja za učenjem
  • empatija

Na stručnom usavršavanju “Soft Skills for the 21st Century: 4Cs – Communication, Collaboration, Critical Thinking & Creativity” održanom u Nacionalnoj knjižnici u Reykjaviku, sudjelovali su nastavnik Dubravko Glivetić i ravnatelj Nenad Pavlinić. Tečaj je naglašavao važnost mekih vještina u suvremenom obrazovanju s posebnim naglaskom na 4C kompetencije koje se ubrajaju među ključne vještine učenika u 21. stoljeću i nezaobilazne su za život i rad u modernom društvu.

Glavni ciljevi tečaja:

  • razvijati i poučavati vještine komunikacije, suradnje, kreativnosti i kritičkog mišljenja
  • unaprijediti učeničku motivaciju i angažman kroz aktivne metode poučavanja
  • ojačati socijalne i emocionalne kompetencije u razredu
  • koristiti kreativne pedagoške pristupe i dramske metode u učenju
  • steći uvid u islandsku obrazovnu kulturu i njezin naglasak na dobrobit učenika.

Polaznici su tijekom programa istraživali različite pedagoške pristupe koji potiču 4C kompetencije, uz naglasak na aktivnosti koje promiču suradničko učenje, otvorenu komunikaciju i autonomiju učenika. Posebna pozornost posvećena je promišljanju načina na koje učenike potaknuti na kreativnost i samoinicijativu te kako ih naučiti kritički promatrati informacije kojima su svakodnevno izloženi.

Tijekom radionica i praktičnih primjera sudionici su iskusili kako male metodološke promjene mogu rezultirati većom motivacijom i boljom učeničkom interakcijom te kako učenike voditi prema dubljem razumijevanju nastavnih sadržaja korištenjem takozvanog “twist” pristupa tj. neočekivanog elementa koji izaziva razmišljanje, raspravu ili preispitivanje.

Jedna od aktivnosti bila je i primjena Photovoice metode koja kombinira fotografiju i pripovijedanje kao snažan alat za razvoj empatije, refleksije i izražavanja vlastitih stavova. Nadalje, sudionici su isprobali GooseChase aplikaciju za poticanje suradnje i timskog rješavanja zadataka te sudjelovali u dramskim radionicama koje su pokazale koliko dramske strategije mogu pridonijeti uključenosti, motivaciji i razvoju socijalno-emocionalnih vještina.

Primjenom procesne drame i pristupa “Mantle of the Expert”, polaznici su uvidjeli kako učenici mogu preuzeti aktivne uloge i odgovornosti te tako učiti sadržaj kroz iskustvo, a ne samo kroz reprodukciju znanja.

Iskustva i stečene metode primjenjivat će se u nastavnom radu i školskim projektima s ciljem stvaranja pozitivnije i suradničke učioničke klime, poticanja učenika na argumentirano iznošenje mišljenja, razvijanje kreativnog rješavanja problema i osnaživanje učeničkog samopouzdanja. Usavršavanje na Islandu dodatno je ojačalo razumijevanje važnosti odnosa, povjerenja i dobrobiti učenika u obrazovnom procesu, a nova znanja i prakse doprinijet će daljnjem razvoju ISŠ-a kao poticajne i otvorene odgojno-obrazovne zajednice.

Zaključno je važno naglasiti da zahvaljujući Erasmus+ programu, Škola kontinuirano gradi kulturu učenja i suradnje te učvršćuje svoju poziciju kao primjer dobre prakse u području digitalne transformacije i modernog strukovnog obrazovanja.