prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Eratostenov eksperiment

Još u 3. stoljeću prije Krista grčki znanstvenik Eratosten izveo je jednostavan, ali genijalan eksperiment kojim je procijenio opseg Zemlje s izvanrednom točnošću – koristeći samo štap, sunčevu sjenu i osnovna geometrijska znanja.

Promatrajući kut pod kojim sunčeva svjetlost pada na dvije različite geografske širine, u današnjem Asuanu i Aleksandriji, te znajući udaljenost između njih, Eratosten je uspio matematički izračunati opseg Zemlje. Taj povijesni eksperiment i danas je inspiracija brojnim školama diljem svijeta koje ga, u sklopu međunarodnog projekta, iznova provode svakog prvog dana proljeća i jeseni – kada je Sunce u zenitu nad ekvatorom.

Upravo zbog svoje interdisciplinarne naravi, Eratostenov eksperiment iznimno je vrijedan i za nastavu geografije i matematike. Učenici na konkretan način primjenjuju znanja iz trigonometrije i geometrije te se upoznaju s osnovnim principima geografskog pozicioniranja, kutova i zakrivljenosti Zemlje. Osim toga, kroz mjerenja, izračune i usporedbu podataka s drugim školama u Hrvatskoj i Europi, razvijaju svoje istraživačke i analitičke vještine te razumijevanje znanstvene metode.

U Gimnaziji Vukovar ovaj eksperiment ima već tradicionalno mjesto u nastavnom kalendaru. Provodimo ga redovito svake godine, 21. ožujka i 22. rujna, u suradnji Nataše Vinković, nastavnice geografije i Edite Evetić, nastavnice matematike. Tako je i ove školske godine, 22. rujna 2025., održano mjerenje u kojem su sudjelovali učenici drugih i trećih razreda. Učenici su mjerili duljinu sjene štapa, izračunali kut pod kojim sunčeve zrake padaju, a zatim procijenili opseg Zemlje. Rezultati su uspoređeni s poznatim vrijednostima, što je dodatno pojačalo njihovo razumijevanje i interes.

Učenici osobito vole ovaj eksperiment jer im pruža priliku da uče kroz praktičan rad, izvan učionice, u stvarnom vremenu i prostoru. Uče kako primijeniti teorijska znanja na konkretan zadatak i pritom razvijaju timski rad, preciznost i kritičko mišljenje. Ponosni su kada shvate da su i sami, poput drevnog Eratostena, sposobni “izmjeriti” naš planet samo uz pomoć štapa i sjene. Upravo ta spoznaja da su dio globalne znanstvene zajednice, makar i kroz školski projekt, čini ovaj eksperiment nezaboravnim iskustvom i poticajem za daljnje učenje.