eTwinning projekt “Teachers4Europe: Democratic Values in the Era of Artificial Intelligence”

Tijekom školske godine 2020./2021. u II. osnovnoj školi Čakovec proveden je eTwinning projekt “Teachers4Europe: Democratic Values in the Era of Artificial Intelligence” koji je dio Erasmus+ KA3 2018 – 2021 izrade politika pod nazivom “Teachers4Europe: Setting an Agora for Democratic Culture”, a ima za cilj promovirati načela i vrijednosti koje čine demokratsku kulturu EU. Autorice projekta su Georgia Lascaris iz Grčke i Iva Naranđa iz Hrvatske.

Projektu se pridružilo više partnera iz Grčke i Turske, a iz II. osnovne škole Čakovec pridružile su se učiteljice razredne nastave Marijana Haramija, Jelena Habuš i Ema Škvorc. U širokom rasponu aktivnosti, učenici su upoznali s europskim demokratskim vrijednostima i važnošću njihovog očuvanja i unapređivanja u svijetu koji se suočava s brojnim promjenama i izazovima. U eri umjetne inteligencije, klimatskih promjena i 4. industrijske revolucije, kako će sve to utjecati na demokratske vrijednosti, naša temeljna prava i interkulturalno razumijevanje, pitanje je koje se postavlja u ovom projektu. U projektu, učenici bi trebali razumjeti europske demokratske vrijednosti, shvatiti da se demokracija i ljudska prava ne smiju uzimati zdravo za gotovo, razumjeti kako tehnologija, a posebno umjetna inteligencija mogu pokretati demokratska pitanja, pitanja ljudskih prava i etička pitanja i da se trebaju koristiti samo za dobro (pristranosti, stereotipi, ravnopravnost spolova, osobni podaci i ljudska prava).

Na početku projekta učenici četvrtog i osmog razreda ispunili su inicijalni upitnik, a učenici osmog razreda uredili su profile na TwinSpaceu. U provedbi projekta u nekim aktivnostima koristili su se materijali dostupni na službenoj mrežnoj stranici Europske unije u Kutku za učenje. U uvodnom dijelu projekta učenici su upoznati s Europskom unijom pomoću materijala i aktivnosti odabranih ovisno o dobi učenika. Tijekom siječnja i veljače 2021. teme su bile ljudska i dječja prava, demokracija, internetska sigurnost i osobni podaci. Neke aktivnosti povezali su s Danom sigurnijeg interneta. Učenici četvrtog razreda sudjelovali su u suradničkoj aktivnosti u kojoj su mozgali o pravima djeteta i demokraciji, za što smo koristili alate AnswerGarden i ABCya Word Clouds. Zajedno s partnerima kreirali su oblak riječi u kojem su učenici napisali izraze koje povezuju s pojmom demokracija, na materinjim jezicima i engleskom jeziku. Učenici su upoznati s Konvencijom o pravima djeteta, brošurom na jeziku prilagođenom djeci. Odigrali su online igru “Čovječe, ispravi se!” dostupnu na stranici UNICEF Hrvatska. Na nastavi informatike ujedno su učili i uvježbavali rad u MS Teamsu koji su koristili za suradnju unutar razreda. Učenici osmog razreda aktivno su radili na TwinSpaceu projekta. Sudjelovali su u TwinSpace forumu u raspravama na teme “Što vaša aplikacija zna o vama?” i COVID-19 kao kriza za ljudska prava. Istražili su dobre strane umjetne inteligencije i moguće rizike i izradili postere u alatu PosterMyWall i samostalno ih prenijeli na TwinSpace. Zajedno s partnerima sudjelovali su u obilježavanju Međunarodnog dana rijetkih bolesti, 28. veljače. Učenici su pogledali video dostupan na službenoj stranici organizatora i zatim razgovarali o djeci s rijetkim bolestima. Radeći u paru, učenici su osmislili poruke podrške djeci s rijetkim bolestima i dodali ih na zajednički poster. U provedbi aktivnosti radili su na podizanju svijesti o globalnim ciljevima održivog razvoja 3 (zdravlje i blagostanje) i 4 (kvalitetno obrazovanje). Uredili su pano u informatičkoj učionici na kojem su istaknuli neke radove i aktivnosti. Partneri iz Grčke podijelili su sa školoma Canva infografiku na engleskom jeziku o digitalnim pravima, a učenica osmog razreda škole napravila je verziju na hrvatskom jeziku. Učenici osmog razreda istražili su život i djelo Alana Turinga, izradili referate i iznijeli razmišljanja o ljudskim pravima u doba kada je živio Alan Turing i danas. Dani medijske pismenosti obilježili su se na izbornoj nastavi Informatike za učenike 8. razreda, online. Učenici su bili potaknuti na razmišljanje i sudjelovanje u raspravi za što su koristili Riseup Pad i zatim su izradili postere sa savjetima kako prepoznati deepfake videozapis. Učenici osmog razreda radili su na temi digitalna prava i umjetna inteligencija. Učenici su istraživali kako pogrešnom uporabom AI tehnologije mogu biti ugrožena ljudska prava (posebno digitalna prava). Tijekom nastave na daljinu učenici su surađivali na Miro ploči. U povodu 350. obljetnice pogibije Petra Zrinskog i Frana Krste Frankopana, a inspirirana videom kojeg su napravili partneri iz Grčke, na INA eTwinneri učenica osmog razreda eksperimentirala je s MyHeritage Deep Nostalgijom, alatom za umjetnu inteligenciju i oživjela slike Zrinskih i Frankopana.

Škola je sudjelovala u proslavi Dana eTwinninga i obilježavanju Dana Europe u što su se uključile i učiteljice razredne nastave koje su s učenicima trećeg i četvrtog razreda upoznavale Europu. Učenici su bojali zastave država članica Europske unije i kartu Europske unije kojom su povodom Dana Europe ukrasili razredne panoe. Na izbornoj nastavi Informatike učenici četvrtog razreda koristili su Vocodes za eksperimentiranje s AI tehnologijom. Bila je to prilika da razgovaraju o deepfakeu koji se temelji na umjetnoj inteligenciji, kako AI aplikacije mogu obrađivati glasove, fotografije i videozapise i otežavati prepoznavanje i razlikovanje onoga što je lažno i što je istina. Pomoću materijala “AI Made Simple” učenici četvrtog razreda su upoznati s umjetnom inteligencijom i strojnim učenjem. Nadalje, učenici četvrtog razreda upoznati su s Teachable Machine, a posebno im se svidio Doggie Detector prikazan u videu “Teachable Machine 2.0: Making AI easier for everyone”. Pomoću praktičnog vodiča, Bananameter, učenici su upoznati kako se može stvoriti model strojnog učenja koji može utvrditi je li banana zrela ili nije (pomoću slika). Učenici su pogledali video “Project Euphonia: Helping everyone be better understood” u kojem je Teachable Machine korišten za komunikaciju na nove načine, poput korištenja gesta lica za pokretanje zvukova. Učenici su stvorili vlastiti model strojnog učenja koji može prepoznati mačke i pse. Učenici četvrtog razreda pogledali su neke objave partnera iz Grčke i Turske na TwinSpaceu projekta. Učenici osmog razreda sudjelovali su u suradničkoj aktivnosti s partnerima i radili na dijeljenom dokumentu kako bi stvorili zajedničku e-knjigu o ljudskim pravima, digitalnim pravima te primjerima i mislima o utjecaju umjetne inteligencije na pojedina prava. Učenici su aktivno radili na TwinSpaceu i napisali komentare o ovoj aktivnosti. Na INA eTwinneri učenici su rješavali izazov od partnera iz Grčke i napravili prijevod na hrvatski jezik (MURAL “Democratic Values in the Era of Artificial Intelligence”).

Učenici 4.a razreda sudjelovali su u unplugged aktivnosti”Human Values, ME and AI” predloženoj od partnera iz Grčke. U lipnju su održana dva online susreta s partnerima iz Grčke i Turske. Oba susreta protekla su u dobrom raspoloženju i učenicima pružila nova iskustva. Prvi online susret održan je za učenike 4. b razreda. Učenici su imali priliku upoznati vršnjake te razmijeniti dojmove i misli o prethodnim projektnim aktivnostima. Tijekom ovog susreta učenici su odigrali Kahoot kviz “T4E: Democratic values in the era of AI”. Drugi online susret održan je za učenike 8. b razreda koji polaze izbornu nastavu Informatike. Tijekom ovog susreta učenici su ispunjavanjem Google obrasca odredili vlastiti sustav vrijednosti i komentirali rezultat te ga usporedili s rezultatima do kojih su došli mlađi učenici (treći i četvrti razredi) tijekom prethodno provedene aktivnosti “Human Values, ME and AI”. Zatim su učenici surađivali na Padletu “T4E:Democratic Values in the Era of Artificial Intelligence” na kojem su pisali komentare na pitanja može li umjetna inteligencija razumjeti pojedine ljudske vrijednosti.

Provedena je evaluacija projekta pomoću online upitnika za učenike i za učitelje. U tijeku je dovršavanje završnog predstavljanja projektnih aktivnosti pomoću Wakeleta, svaka škola ili učiteljica uredila je svoju kolekciju, a kolekcije će se povezati. Više o projektu može se pogledati na TwinSpaceu i na školskim mrežnim stranicama.