prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Funkcionalna pismenost u praksi

Trendovi suvremenog obrazovanja sve više naglašavaju važnost funkcionalne pismenosti.

Funkcionalna pismenost ne obuhvaća samo tehniku čitanja i pisanja, već i razumijevanje, izražavanje, kritičko mišljenje i sposobnost komunikacije u različitim kontekstima te primjene znanja u stvarnim životnim situacijama. Projektna nastava, osobito u okviru međunarodnih programa poput eTwinninga, pokazala se kao učinkovit način za poticanje navedenih kompetencija kod učenika.

Tijekom prošle školske godine učenici 5. razreda Osnovne škole Eugena Kumičića iz Slatine sudjelovali su u eTwinning projektu My new friend pod vodstvom učiteljice hrvatskoga jezika Elvire Vujčić. Projekt je osmišljen s ciljem povezivanja učenika iz različitih krajeva putem pisane komunikacije, od tradicionalnih pisama do suvremenih digitalnih čestitki i elektroničke pošte.

Učenici su razmjenjivali informacije o svojemu životu, obitelji, hobijima, školovanju i kulturi, te predstavljali svoj zavičaj. Sudjelujući u ovim aktivnostima, razvijali su jezične vještine, sposobnost izražavanja, razumijevanja i primjenu znanja u stvarnim komunikacijskim situacijama.

Funkcionalna pismenost – teorijski okvir

Funkcionalna se pismenost odnosi na sposobnost razumijevanja, primjene i stvaranja pisanih, govornih i digitalnih sadržaja u svakodnevnim situacijama. U kontekstu osnovnoškolskog obrazovanja, ona se ne odnosi samo na tehniku čitanja i pisanja, već na razvoj komunikacijskih vještina koje učenicima omogućuju da se izražavaju kreativno, jasno i s ciljanom svrhom.

Prema kurikulumu Hrvatskoga jezika, funkcionalna se pismenost razvija pomoću svih jezičnih vještina i sadržaje medijske pismenosti.

Učenici se potiču na stvaranje vlastitih tekstova, izražavanje osobnog doživljaja, razumijevanje pročitanog, kritičko promišljanje i iznošenje osobnih stavova bez straha i zadrške o bilo kojoj temi. Poseban naglasak stavlja se na zadatke koji imaju jedinstvenu stvarnu svrhu i značenje za učenika.

Projekt My new friend izravno se oslanjao na principe koji razvijaju funkcionalnu pismenost.

Pisanjem pisama, elektroničke pošte i digitalnih čestitki, učenici su razvijali sposobnost strukturiranja poruke, prilagodbe jezika primatelju, izražavanja emocija i razmjene informacija. Osim jezičnih vještina, projekt je poticao i međukulturnu komunikaciju, digitalnu pismenost i kritičko promišljanje, čime je funkcionalna pismenost dobila širi pristup koji se oslanjao na uzajamno djelovanje.

Učenici su naučili kako komunicirati u stvarnim situacijama, kako predstaviti sebe i svoj kraj, kako razumjeti druge i kako se povezati s njima. Takav pristup ne samo da motivira učenike za pisanje, već ih priprema za život u suvremenom društvu u kojem su komunikacija, suradnja i razumijevanje ključne kompetencije.

Aktivnosti provedene u projektu

Projekt My new friend osmišljen je tako da učenicima omogući razvoj funkcionalne pismenosti provođenjem aktivnosti koje ih dovode u stvarne komunikacijske situacije. Aktivnosti su bile raznolike, povezane s kurikulumom Hrvatskoga jezika, ali i s međupredmetnim temama poput Građanskog odgoja, Osobnog i socijalnog razvoja te Uporabe informacijsko-komunikacijske tehnologije.

  1. Pisanje pisama – Učenici su pisali pisma svojim novim prijateljima iz partnerskih škola. U pismima su se predstavljali, opisivali svoju obitelj, školu, hobije i svakodnevni život. Ova aktivnost potaknula je učenike na strukturirano pisanje, korištenje gramatički i pravopisno točnih rečenica i izražavanje osobnog doživljaja.
  2. Slanje elektroničke pošte – Nakon pisama, učenici su se upoznali s pravilima pisanja e-maila. Učili su kako započeti i završiti poruku, kako se obraćati primatelju te kako jasno i sažeto prenijeti informacije. Ova aktivnost razvijala je digitalnu pismenost i komunikacijske vještine.
  3. Izrada digitalnih čestitki – Učenici su izrađivali čestitke za blagdane koristeći digitalne alate poput Canve. U čestitkama su izražavali osjećaje,  običaje i kreativnost, čime su razvijali sposobnost vizualnog izražavanja i povezivanja teksta sa slikom.
  4. Razmjena i suradnja – Učenici su razmjenjivali radove s vršnjacima iz drugih škola putem eTwinning platforme. Komentirali su tuđe radove, uspoređivali ih s vlastitim radovima i učili o sličnostima i razlikama s učenicima iz drugih krajeva Hrvatske i ostalih zemalja iz kojih su učenici sudjelovali u ovome projektu. Na taj su način razvijali sposobnost vrednovanja, empatiju i toleranciju.

Praćenje postignuća učenika

Praćenje postignuća učenika u projektu My new friend temeljilo se na načelima aktivnog sudjelovanja i refleksiji. Cilj nije bio samo procijeniti krajnji rezultat, već pratiti razvoj funkcionalne pismenosti pomoću konkretnih zadataka i komunikacijskih situacija.

Učiteljica je tijekom projekta vodila evidenciju o sudjelovanju učenika u aktivnostima, kvaliteti izražavanja, jasnoći poruka i sposobnosti povezivanja sadržaja s osobnim iskustvom. Učenički radovi služili su kao pokazatelji napretka, analizirani su prema kriterijima kao što su: razumljivost i svrhovitost poruke, gramatička i pravopisna točnost, izražavanje emocija i osobnog stava, povezanost s temom i kontekstom. Učenici su potaknuti da razmišljaju o vlastitom učenju i napretku koji su uočili suočavajući se s izazovima i emocijama koje su koje su ti izazovi pokrenuli.

Razvoj kritičkog mišljenja, empatije i sposobnost konstruktivne komunikacije kod učenika je postignuto komentiranjem radova svojih vršnjaka, uspoređivanjem s vlastitim radovima i prepoznavanje dobrih primjera izražavanja. Na kraju projekta provedena je završna evaluacija čiji su rezultati kod učenika pokazali vidljiv napredak u pisanju, izražavanju i razumijevanju, a projekt je pozitivno utjecao na njihovu motivaciju za čitanje i pisanje.

Zaključak

Projekt My new friend pokazao je kako se funkcionalna pismenost može uspješno razvijati rješavanjem jednostavnih životnih zadatke koji učenicima imaju smisla i koji su im zanimljivi. Pomoću pisane i digitalne komunikacije, učenici su usvajali jezične vještine i naučili kako jasno i svrhovito izražavati svoje misli.

Projekt je potaknuo njihovu motivaciju za pisanje, proširio pogled na svijet koji ih okružuje i omogućio im da se povežu s vršnjacima iz drugih krajeva i država. Rezultati ovoga projekta potvrđuju vrijednost projektne i međunarodne suradnje u razvoju ključnih životnih kompetencija temeljenih na načelima funkcionalne pismenosti.