prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Glas oceana

Svjetski dan oceana, koji se obilježava 8. lipnja, pruža iznimnu priliku za razvijanje ekološke svijesti kod učenika osnovnoškolske dobi. U sklopu nastave prirode u 6. razredu, provedene su integrirane aktivnosti koje su obuhvatile znanstveni, kreativni, digitalni i emocionalni pristup temi onečišćenja mora.

Oceani pokrivaju više od 70 % Zemljine površine, proizvode većinu kisika koji udišemo i dom su milijunima vrsta. Ipak, oni su pod sve većim pritiskom – plastika, kemijsko zagađenje, prekomjerni izlov i klimatske promjene prijetnja su globalnim razmjerima.

Obrazovanje o morima i oceanima igra ključnu ulogu u oblikovanju generacija koje će biti spremne zaštititi ova dragocjena ekosustava.

Ciljevi

U tom kontekstu, Svjetski dan oceana idealna je prilika za provedbu međupredmetne, ekološki usmjerene i iskustvene nastave.

 Ciljevi aktivnosti bili su:

  • upoznati učenike s vrstama i posljedicama onečišćenja mora
  • razviti razumijevanje međuovisnosti čovjeka i prirode
  • potaknuti empatiju i ekološku odgovornost kroz aktivno sudjelovanje.

Odgojno-obrazovni ishodi temeljili su se na kurikulumu prirode za 6. razred s naglaskom na kritičko promišljanje, digitalnu pismenost i osobni doprinos očuvanju okoliša.

Opis aktivnosti

Učenici su sudjelovali u nizu tematskih aktivnosti koje su obuhvatile:

  • priču o Leonardu, morskoj kornjači koja putuje Jadranom, kroz koju su učenici spoznali stvarne prijetnje koje prijete morskim životinjama (plastične vrećice, mreže, buka)
  • izrada radnog listića “Leo putovnica”, u kojem su učenici opisivali Leonardovo putovanje, opasnosti koje je doživio i poruke podrške za njegov oporavak. Time su povezali znanje s osobnim stavovima
  • snimanje video poruka oceanu, u kojima su učenici izražavali vlastitu brigu za more te nudili konkretna rješenja (manje plastike, više reciklaže, odgovorna kupnja)
  • digitalni kviz o onečišćenju oceana, koji je sadržavao pitanja o plastici, balastnim vodama, mikroplastici, invazivnim vrstama i koraljnim grebenima. Kviz je poslužio kao sredstvo provjere znanja, ali i poticanja rasprave. Slika 1. QR kod kviza
  • edukativna računalna igra “Ribice kodiraju ocean”, kojom su učenici kroz igru učili osnovne principe programiranja, ali i zaštitu morskog okoliša

Završna refleksija pokazala je da su učenici prepoznali vlastitu ulogu u očuvanju mora te naveli konkretne eko-odluke koje mogu primijeniti u svakodnevnom životu (npr. korištenje platnenih vrećica, smanjenje jednokratne plastike).

Obilježavanje Svjetskog dana oceana kroz aktivno, iskustveno i međupredmetno učenje dokazalo je svoju vrijednost u razvoju cjelovite ekološke pismenosti učenika. Kroz priču, igru, kviz i osobni angažman, učenici su usvojili znanja o uzrocima i posljedicama zagađenja mora, ali i razvili stavove koji mogu voditi ka održivim promjenama.

Ovakvi dani pokazuju da škola nije samo mjesto znanja, već i prostor u kojem djeca postaju savjesni, odgovorni i suosjećajni građani svijeta.(slika 2. Plakat)

Literatura:

  1. G. Murphy: Mali koraci, Mozaik knjiga Zagreb 2011.
  2. J. French: A što s otpadom, Planetopija Zagreb 2020.