prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako s djecom analizirati medijske sadržaje

Jedna je od najvažnijih stvari koju možete napraviti da biste odgojili medijski mudru djecu, koristiti medije zajedno s njima. To uključuje slušanje njihove glazbe, gledanje televizije, filmova i videa i igranje videoigara u kojima oni uživaju. Iako je i sama vaša prisutnost tijekom korištenja medija važan korak, ovo je također odlična prilika da pomognete svojoj djeci da kritički razmišljaju o medijskim sadržajima, postavljajući im pitanja, a ponekad i nudeći svoje odgovore.

Organizacija Media Smarts – kanadski centar za digitalnu i medijsku pismenost pripremila je listu savjeta za zajedničko gledanje, odnosno korištenje medija s djecom.

Kritičko razmišljanje

Postoji pet ključnih ideja koje mogu djeci pomoći u kritičkom razmišljanju o medijima. Počnite djecu upoznavati s ovim konceptima čim počnu postavljati pitanja:

Medijske sadržaje stvaraju ljudi

Djeca ne podrazumijevaju da je netko drugi napravio medijski proizvod u kojem oni uživaju. Čak i starija djeca i tinejdžeri mogu zaboraviti da je svaki element bilo kojeg medijskog proizvoda rezultat nečije odluke. Prepoznavanje da iza medija stoje ljude, koji svjesno donose odluke o tome što rade, pomaže djeci razumjeti da čak i kad medijski proizvodi izgledaju realistično, oni to nisu i ne odražavaju nužno stvarni svijet.

Djeca se mogu iznenaditi kad saznaju kako televizijske emisije, kao i knjige, pišu i stvaraju ljudi, koji imaju svoje određene sklonosti i iskustva. Kada gledate program s djecom, potaknite ih da se zapitaju tko je napravio tu emisiju i misle li da su scenaristi i producenti zaista razumjeli tipove ljudi koje ovdje predstavljaju ili su likove oblikovali na temelju predrasuda o određenim skupinama ljudi.

Na primjer: možete im skrenuti pozornost na to koliko obitelji s televizije ili iz knjiga nalikuju, ili ne nalikuju vašoj obitelji ili obiteljima njihovih prijatelja.

Medijski sadržaji proizvode se zbog komercijalnih razloga

Gotovi svi medijski sadržaji rade se kako bi njihovi kreatori mogli od njega zaraditi novac. Zbog toga je većina njihovih odluka pod utjecajem želje da naprave proizvod koji će im donijeti dobit.

Na primjer: možete djeci pokazati kako izgledaju različita pakiranja žitnih pahuljica namijenjenih djeci, a kako onih namijenjenih odraslima.

Mediji su društveno i politički važni

Mnogo ideja o tome kakav je svijet, što je dobro, a što loše, pa i o tome tko smo mi, dobivamo iz medija. Mnoge od tih poruka mogu biti vrlo suptilne: na primjer, dobivamo ih iz toga tko su glavni likovi, tko i što je prikazano kao važno i što likovi rade pa su za to nagrađeni ili kažnjeni. Zato i medijski sadržaji poput crtanih filmova ili videoigara mogu na nas imati veliki utjecaj.

Na primjer: možete s djecom razgovarati o muškim i ženskim likovima u njihovim omiljenim emisijama ili igrama i o razlikama među njima.

Vijest je prenesena s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.