prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Mali ljudi spremni za velike izume

Svijet kakav danas poznajemo oblikovali su ljudi koji su imali hrabrosti zamisliti nešto novo – izumitelji. Upravo zato Svjetski dan izumitelja (9. studenoga) pruža izvrsnu priliku da učenicima približimo kako nastaju ideje, kako se problemi pretvaraju u rješenja i kako svatko može postati kreator promjene.

Djeca ranoga školskog uzrasta prirodno pokazuju maštovitost i spremnost na istraživanje, a dobro osmišljene aktivnosti mogu te potencijale pretvoriti u duboko, smisleno i angažirano učenje. U Osnovnoj školi Popovac učitelji Goran Podunavac i Silvija Švelinger tijekom blok sata predmeta Svijet i ja s učenicima 2. razreda proveli su niz integriranih aktivnosti koje povezuju znanje, kreativnost i suvremenu tehnologiju.

Temu izumiteljstva učenici najbolje upoznaju kroz aktivnosti koje povezuju igru, istraživanje i stvaralaštvo. Upravo one elemente koji prirodno obilježavaju učenje u ranoj školskoj dobi. Stoga su aktivnosti oblikovane tako da se postupno gradi razumijevanje: od uvodne motivacije, preko otkrivanja stvarnih izumitelja, do razvoja vlastitih ideja i kritičkog razmišljanja o ulozi tehnologije u stvaralačkom procesu. U nastavku donosimo prikaz kako je izgledao cijeli proces u obje škole.

1. Uvodna digitalna aktivnost
Sat je počeo okupljanjem učenika pred interaktivnim ekranom, gdje su zajednički rješavali online slagalicu. Suradničkim radom otkrili su ilustraciju Nikole Tesle s natpisom „Hrvatski izumitelj Nikola Tesla“, što je poslužilo kao uvod u razgovor i najavu obilježavanja Svjetskog dana izumitelja.

2. Izum i izumitelj
U nastavku sata učenici su definirali pojmove izum i izumitelj te zapisali osnovne definicije u svoje bilježnice. Ovaj korak omogućio je jasno usvajanje temeljnih pojmova potrebnih za daljnji rad.

3. Audiopriča o Nikoli Tesli
Slijedilo je slušanje audiopriče o Nikoli Tesli, nakon čega su učenici odgovarali na pitanja o njegovu životu, prvim eksperimentima, najpoznatijim izumima i osobinama koje su ga činile posebnim. Aktivnost je potaknula aktivno slušanje i razvoj logičkog povezivanja.

4. Hrvatski izumitelji
Središnji dio sata bio je suradnički rad. Učenici su u skupinama dobili kartice i kratke tekstove o hrvatskim izumiteljima te su trebali povezati izumitelja s njegovim izumom. Učenici su predstavili zadane izumitelje i njihove izume: Teslinu izmjeničnu struju, Vrančićev padobran, Penkalinu mehaničku olovku, Vučetićeve otiske prstiju, Vegetu Zlate Bartl i pametnu klupu Ivana Mrvoša. Aktivnost je razvijala suradnju, čitanje s razumijevanjem i argumentirano zaključivanje.

5. Moj izum
U najkreativnijem dijelu sata učenici su osmislili vlastiti izum. Na nastavnom listiću prvo su zapisali koji problem njihov izum rješava, a zatim ga nacrtali.

Svaki učenik predstavio je svoj izum pred razredom. Tijekom prezentacija učitelj je unio opis svakog izuma u Padlet AI generator, koji je prema učenikovim riječima stvorio digitalni prikaz. Usporedba vlastitih crteža s AI ilustracijama potaknula je raspravu o tome koliko je umjetna inteligencija razumjela njihove opise, što je bilo isto, a što različito te zašto je jasna komunikacija ključna za što točniji ishod.

Nakon sata, svi dobiveni prikazi i učenički radovi iz Kneževa i Popovca objedinjeni su u zajedničku digitalnu izložbu na Padletu. Tako su učenici dobili priliku vidjeti, usporediti i vrednovati svoje ideje u širem razrednom i međurazrednom kontekstu. Digitalna izložba dodatno je pojačala osjećaj ponosa, vidljivosti i zajedništva među učenicima.

6. Završna provjera i evaluacija
U završnom dijelu sata učenici su riješili nastavni listić za provjeru razumijevanja, nakon čega su zajednički pregledali odgovore na interaktivnom ekranu. Sat je završen ispunjavanjem evaluacijskog listića. Tijekom kratkog razgovora nakon ispunjavanja upitnika mnogi su spontano istaknuli kako im se svidjelo “biti izumitelj”, a pojedini su učenici izrazili želju da ponovno osmišljavaju nove uređaje i rješenja.

Završna evaluacija tako je pružila ne samo uvid u razinu usvojenosti sadržaja, nego i potvrdu da su se učenici snažno poistovjetili s temom i uživali u procesu učenja.

Zaključak

Iskustvo provedeno u Osnovnoj školi Popovac pokazuje da djeca, kada im ponudimo prave poticaje, vrlo brzo prerastu u male istraživače i stvaratelje. Tijekom upoznavanja hrvatskih izumitelja, slušanja priča i zamišljanja vlastitih izuma učenici su uvidjeli da inovacije ne nastaju samo u laboratorijima, nego i u dječjoj mašti. Upotreba umjetne inteligencije dala je dodatni sloj uzbuđenja i znatiželje, ali i otvorila važnu temu o tome kako tehnologiju možemo koristiti kao alat, a ne zamjenu za kreativnost.

Ovaj sat pokazao je da svaki učenik, bez obzira na dob, može biti začetnik ideje koja mijenja svijet. Na nama je da im za to otvorimo prostor.

Literatura:
[1.] Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Eksperimentalni kurikulum nastavnog predmeta Svijet i ja za osnovne škole Pristupljeno 2. studenoga 2025.
[2.] UNESCO. „What you need to know about UNESCO’s new AI competency frameworks for students and teachers“. Pristupljeno 2. studenoga 2025.