Međunarodna virtualna debata

U četvrtak, 15. travnja 2021. godine, učenici i njihovi mentori Srednje škole Ban Josip Jelačić iz Zaprešića, sudjelovali su u međunarodnoj virtualnoj debati na tezu “Patriotizam je Nacionalizam”.

Debata je osmišljena i provedena kao jedna od aktivnosti u sklopu Erasmus+ projekta “History and its efects on Today’s youth (HEY)” s partnerima iz Norveške, Cipra, Španjolske i Grčke. Iz svake zemlje je sudjelovalo po četiri učenika koje su pripremali njihovi mentori.

Pripreme za debatu počele su mjesec dana ranije samostalnim istraživanjem, odnosno, čitanjem preporučene literature. Potom je slijedio rad u grupi u nacionalnom timu pod vodstvom mentora gdje se raspravljalo o pojmovima, povijesnim i suvremenim primjerima patriotizma i nacionalizma, sličnostima i razlikama te kako formulirati valjane argumente. Finalni korak je bila virtualna debata u internacionalnim grupama. Čak i u virtualnom okruženju, može se provesti jedna varijanta ovog, učenicima uvijek zanimljivog, formata argumentacije. Sastanak je organiziran preko aplikacije Zoom, zatim su učenici podijeljeni u dvije internacionalne skupine: afirmacijsku i negacijsku (po dva učenika iz jedne zemlje u svakoj skupini). Učenici do samog trenutka izvedbe debate nisu znali u kojoj će skupini biti, odnosno morali su biti  podjednako dobro pripremljeni u formulaciji i potkrepi argumenata za obje varijante – i za afirmaciju i za negaciju. Unutar grupa koje su surađivali u “breakout” sobi unutar glavnog sastanka, učenici su iznosili svoje argumente koje su istražili i pripremili unutar svojih nacionalnih timova u pripremnoj fazi. Zatim bi ostali učenici nadopunjavali argumentaciju sa sličnim primjerima iz svoje zemlje ili povijesti. Iznesene argumente unosili su u digitalnu aplikaciju kialo edu, koja je osmišljena upravo sa svrhom da pomogne u podučavanju kritičkom razmišljanju, olakšavanju racionalne rasprave i objašnjavanje kontroverznih pitanja. Aktivnost je trajala sat vremena i u tom periodu formulirani su mnogi argumenti i za jednu i za drugu stranu, potkrepljeni raznovrsnim dokazima i primjerima iz današnjeg svijeta ili suvremene povijesti. U svim dijelovima projektne aktivnosti učenici su aktivno i puno radili te su na kraju izrazili u evaluaciji svoje zadovoljstvo, uzbuđenost zbog sudjelovanja u ovakvom jednom međunarodnom događaju, a najvažnije da su puno naučili te da su im sada jasni pojmovi patriotizma i nacionalizma.

I mentori su bili izuzetno zadovoljni rezultatima projektnih aktivnosti u realizaciji ove virtualne debate jer su radom s malom grupom učenika uspjeli dubinski baviti se temom te ostvariti sve odgojno-obrazovne ishode: Učenici su samostalno istraživali, analizirali i uspoređivali pojmove patriotizma i nacionalizma te su navodili povijesne i suvremene primjere. Također s učenicima se radilo i na razvoju kritičkog mišljenja te su učenici: prepoznali i izdvojili argumente i protuargumente u tekstu, samostalno su formulirali argumente i razvijali argumentacijsku liniju, te možda i najvažnije na temelju svega navedenog, učenici su formulirali svoj vlastiti stav. Važni su ishodi i koji se tiču suradnje u međunarodnom timu te razvijanju interkulturalnih vještina, komunikacijskih vještina, a posebno vještine komunikacije na engleskom jeziku. Također samostalno služenje informacijsko-komunikacijskom tehnologijom te zajedničkim stvaranjem finalnog rezultata u alatu kialo edu, koji sadrži sve argumente koje su učenici navodili, važan je dio cijelog procesa. Na kraju učenici su proveli i vršnjačko vrednovanje, gradiranjem argumenata opozicijske skupine od najjačih do najslabijih.