prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

“Moj veliki prijatelj” – model nastave za prevenciju nasilja u školi

Osnovni cilj “Mog velikog prijatelja” je naučiti učenike nižih razreda (u ovom slučaju četvrtih) da razvijaju kulturu nenasilja, empatiju i zaštitničke osjećaje prema mlađim učenicima (u ovom slučaju, učenicima drugih razreda). Zamisao je u početku bila samo eksperiment, ali nakon nekoliko godina provođenja i pozitivnih rezultata, nastavljena je kroz praksu tijekom cijele školske godine uz nadu kako će se nastaviti i u višim razredima osnovne škole.

Tijek zajedničkog nastavnog dana – primjer iz prakse

Zajednički nastavni dan može se planirati kao uobičajeni ili kao integrirani dan. Najčešće je učitelj odabirao integraciju i povezao je uz blagdane, npr. Božić, Uskrs… Sam duh Božića poziva na zajedništvo i druženje i  utoliko je lakše izazvati empatiju kod djece.

  1. korak – učitelji dva razredna odjeljenja dogovaraju plan i program za zajednički dan. Dogovaraju se nastavne jedinice i usklađuju sa sposobnostima djece višeg razreda. Usklađuju se aktivnosti koje će djeca moći samostalno izvesti, s minimalnim nagažmanom učitelja. Organizira se i nabava dodatnih materijala za rad i prostor u kojem će se smjestiti oba razreda. Zatim se pristupa podjeli djece u parove. Obično se vodi računa da bolji učenici dobiju isto tako dobre učenike za štićenike, no i u situacijama kad smo nasumce odabirali, nastava se nesmetano odvijala. U slučaju da u jednom razredu ima više učenika, oni se raspodjeljuju na zadatke fotografa, snimatelja i novinara koji bilježe što se događa u razredu ili čak provode anketu među učenicima. Učenici ne znaju tko im je par sve dok ne dođu u zajednički razred. Obično stariji učenici pripreme poklon mlađima (olovka, blok, slatkiš..) koji služi i kao izvrsna ice-breaking metoda, ali i lijepa uspomena.
  2. korak – učitelj višeg razreda pojašnjava svojim učenicima koje će nastavne jedinice obrađivati s mlađim učenicima i kakve tipove zadataka moraju pripremiti. Najčešće se radi o zadacima objektivnog tipa koje je lako vrednovati. Na taj način stariji učenici uče kako postaviti zadatak i ponavljaju određene nastavne sadržaje, uče kako vrednovati rad i kako izdvojiti bitno.
  3. korak – zajednički nastavni dan: prvih nekoliko minuta se djeca upoznaju, stariji učenici se predstave i darivaju mlađe. Poželjno je provesti i neku zajednički igru za opuštanje atmosfere. Obično se prvo rade Hrvatski jezik i Matematika, a kasnije odgojni predmeti. Nerijetko stariji učenici i ocjenjuju mlađe i ocjene su često visoke jer radom “jedan na jedan” mlađi učenici pokazuju veću motiviranost i usredotočenost na rad. U odgojim predmetima mogu se pripremiti zajedničke karaoke, plesne strukture, štafetne igre, izrade ukrasnih predmeta ili čestitki…aktivnosti koje iziskuju rad u paru, ali i rad u grupama kad se parovi spoje. Preko odmora učenici se upućuju da se drže zajedno što oni vrlo rado prihvaćaju.
  4. korak – nakon odrađenog nastavnog dana važno je razgovarati sa svojim razredom i poslušati primjedbe i prijedloge učenika kako biste unaprijedili rad pri idućem susretu. Također, treba prikupiti materijal novinarskog tima i s razredom pripremiti plakat koji će biti vidljiv u učionici ili atriju škole kako bi ih podsjećao na zajednički susret. Može se pripremiti i prezentacija ili videozapis koji se objavi na mrežnom portalu škole. Važno je upoznati druge učitelje i učenike s rezultatima ovakvog modela nastave.

Zaključak:

Svaki zajednički nastavni dan u okviru “Mog velikog prijatelja” bio je neponovljivo iskustvo za nas učitelje. Kada je nastava dobro pripremljena, nastavni dan teče u savršenom redu, gdje mali postaju veliki  i u praksi uče što znači biti odgovoran za drugoga. Konfliktne situacije dio su odrastanja i života, nikad neće potpuno nestati sa školskih dvorišta. No, kako se nositi sa konfliktnim situacijama, ili još bolje, kako ih preduhitriti, proces je koji se može naučiti. To je zadatak svih odraslih: prvo primjerom, a zatim i podučavanjem trebamo pokazati da poštujući druge i razvijajući socijalne vještine, svijet može biti sigurnije mjesto u kojem je različitost bogatstvo.

Priloženi dokumenti