Rezultati su pokazali iznimnu razinu kreativnosti i predanosti.
Svaka skupina dobila je radni listić s uputama za izvođenje projektnog zadatka – potreban pribor, tijek istraživanja/mjerenja te što sve mora imati projektni zadatak (naslov zadanog problema, zapažanje problema, postavljanje hipoteze, izvedbu, izvođenje zaključka i prezentaciju).
Cilj je bio potaknuti učenike na suradnju, kritičko razmišljanje i primjenu stečenog teorijskog znanja na praktičnim primjerima.
Zadaci su bili podijeljeni u četiri cjeline:
- Jednoliko gibanje: Analiza kretanja konstantnom brzinom.
- Jednoliko ubrzano gibanje (bez početne brzine): Istraživanje kretanja s konstantnim ubrzanjem, polazeći iz mirovanja.
- Jednoliko ubrzano gibanje (s početnom brzinom): Istraživanje kretanja gdje se brzina stalno povećava.
- Jednoliko usporeno gibanje: Analiza usporavanja i zaustavljanja tijela.
Jednoliko gibanje
Potreban pribor:
- Metar ili mjerna traka (za mjerenje puta s)
- Štoperica (za mjerenje vremena t)
Tijek istraživanja/mjerenja:
- odredite stalnu udaljenost (put, s) koju ćete prijeći (npr. s=10m ili s=20m)
- ponovite mjerenje tri puta i zabilježite vrijeme t potrebno za prijelaz te udaljenosti
- izračunajte prosječno vrijeme (zbrojite sva vremena i podijelite s 3)
- izračunajte prosječnu (srednju brzinu)
- izrazite brzinu u m/s i km/h
Jednoliko ubrzano gibanje (bez početne brzine)
Potreban pribor:
- dugačka, glatka daska (kosina)
- metalni valjak ili kolica (tijelo koje se giba)
- metar ili ravnalo
- štoperica.
Tijek istraživanja:
- Postavite kosinu: Postavite dasku pod blagim, konstantnim kutom
- Odredite putove: Označite tri točke za put (s) na kosini, računajući od startne točke (mirovanja)
- Mjerenje vremena: Mjerite vrijeme (t) potrebno da valjak dođe do svake od tri točke Ponovite 3 puta i izračunajte t.
- Analiza (Kvadratna ovisnost): Izračunajte omjere puteva te ih usporedite s omjerom vremena. Što primjećujete?
- Izračunavanje akceleracije
Jednoliko ubrzano gibanje (s početnom brzinom)
Potreban pribor:
- bicikl
- štoperica
- GPS brzinomjer (aplikacija na mobitelu)
Tijek istraživanja:
- Početna brzina (v0): Biciklom se zaletite do određene brzine, npr. v0≈ 1.4m/s). U tom trenutku t0=0 i biciklist počinje konstantno pritiskati pedale (pokušavajući ostvariti konstantnu akceleraciju)
- Mjerenje brzine i vremena: Zabilježite brzine u uzastopnim vremenskim intervalima (npr. svake 2s)
- Izračunavanje akceleracije: Izračunajte srednju akceleraciju za svaka dva intervala
Jednoliko usporeno gibanje
Potreban pribor:
- skateboard
- štoperica
- metar ili mjerna traka
- ravna, glatka i sigurna površina
Tijek istraživanja:
- odredite početnu brzinu : tijelo gurnite i pusti da se giba na putu s (put je stalan) i izmjerite vrijeme gibanja. Zatim izračunajte početnu brzinu v0 = s/t
- označite početnu liniju. Tijelo krene s tom početnom brzinom v0
- pustite da se tijelo samo zaustavi v = 0
- mjerite vrijeme zaustavljanja od trenutka v0 do v=0
- ponovite mjerenje 3 puta i zabilježite prosjeke vremena zaustavljanja i puta zaustavljanja
- izračunajte srednju akceleraciju
- koristeći akceleraciju koji ste izračunali i formulu za put, izračunajte teoretski put zaustavljanja i usporedite ga s izmjerenim
Vrhunac su bile su prezentacije pred cijelim razredom. Svaka grupa je imala priliku jasno izložiti svoju metodologiju, prikazati prikupljene podatke u obliku tablica i grafikona, te objasniti zaključke.
Nakon prezentacija, uslijedio je ključni dio procesa: vršnjačko vrednovanje. Učenici su, koristeći unaprijed definirane kriterije, ocjenjivali radove svojih kolega.
Kriteriji su uključivali:
- znanstvenu točnost (jesu li zaključci u skladu s fizičkim zakonima)
- originalnost i kreativnost u izvedbi eksperimenta
- kvalitetu prezentacije (jasnoća, vizualni prikaz, razumijevanje teme)
- timski doprinos svih članova.
Vršnjačko vrednovanje nije samo ocjenjivanje, već aktivno slušanje i promišljanje. Ono potiče učenike da zauzmu objektivnu poziciju i usvoje nove pristupe koje su vidjeli kod drugih grupa.
Projektni zadaci pomogli su učenicima da prijeđu iz pasivnih primatelja informacija u aktivne istraživače. Kroz praktičan rad, formule su dobile smisao, a koncepti gibanja postali su opipljivi i lako razumljivi.
Projektni zadaci iz kinematike postavljaju snažan temelj za daljnje učenje fizike, dok istovremeno razvijaju vještine ključne za 21. stoljeće: suradnju, prezentaciju i analitičko rješavanje problema.