prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Pogled iza formule

Učenici prvih razreda, podijeljeni u manje skupine, imali su 14 dana za projektne zadatke iz fizike, posvećene temeljnim oblicima gibanja.

Rezultati su pokazali iznimnu razinu kreativnosti i predanosti.

Svaka skupina dobila je radni listić s uputama za izvođenje projektnog zadatka – potreban pribor, tijek istraživanja/mjerenja te što sve mora imati projektni zadatak (naslov zadanog problema, zapažanje problema, postavljanje hipoteze, izvedbu, izvođenje zaključka i prezentaciju).

Cilj je bio potaknuti učenike na suradnju, kritičko razmišljanje i primjenu stečenog teorijskog znanja na praktičnim primjerima.

Zadaci su bili podijeljeni u četiri cjeline:

  1. Jednoliko gibanje: Analiza kretanja konstantnom brzinom.
  2. Jednoliko ubrzano gibanje (bez početne brzine): Istraživanje kretanja s konstantnim ubrzanjem, polazeći iz mirovanja.
  3. Jednoliko ubrzano gibanje (s početnom brzinom): Istraživanje kretanja gdje se brzina stalno povećava.
  4. Jednoliko usporeno gibanje: Analiza usporavanja i zaustavljanja tijela.

Jednoliko gibanje

Potreban pribor:

  • Metar ili mjerna traka (za mjerenje puta s)
  • Štoperica (za mjerenje vremena t)

Tijek istraživanja/mjerenja:

  1. odredite stalnu udaljenost (put, s) koju ćete prijeći (npr. s=10m ili s=20m)
  2. ponovite mjerenje tri puta i zabilježite vrijeme t potrebno za prijelaz te udaljenosti
  3. izračunajte prosječno vrijeme (zbrojite sva vremena i podijelite s 3)
  4. izračunajte prosječnu (srednju brzinu)
  5. izrazite brzinu u m/s i km/h

Jednoliko ubrzano gibanje (bez početne brzine)

Potreban pribor:

  • dugačka, glatka daska (kosina)
  • metalni valjak ili kolica (tijelo koje se giba)
  • metar ili ravnalo
  • štoperica.

Tijek istraživanja:

  1. Postavite kosinu: Postavite dasku pod blagim, konstantnim kutom
  2. Odredite putove: Označite tri točke za put (s) na kosini, računajući od startne točke (mirovanja)
  3. Mjerenje vremena: Mjerite vrijeme (t) potrebno da valjak dođe do svake od tri točke Ponovite 3 puta i izračunajte t.
  4. Analiza (Kvadratna ovisnost): Izračunajte omjere puteva te ih usporedite s omjerom vremena. Što primjećujete?
  5. Izračunavanje akceleracije

Jednoliko ubrzano gibanje (s početnom brzinom)

Potreban pribor:

  • bicikl
  • štoperica
  • GPS brzinomjer (aplikacija na mobitelu)

Tijek istraživanja:

  1. Početna brzina (v0): Biciklom se zaletite do određene brzine, npr. v0≈ 1.4m/s). U tom trenutku t0=0 i biciklist počinje konstantno pritiskati pedale (pokušavajući ostvariti konstantnu akceleraciju)
  2. Mjerenje brzine i vremena: Zabilježite brzine u uzastopnim vremenskim intervalima (npr. svake 2s)
  3. Izračunavanje akceleracije: Izračunajte srednju akceleraciju za svaka dva intervala

Jednoliko usporeno gibanje

Potreban pribor:

  • skateboard
  • štoperica
  • metar ili mjerna traka
  • ravna, glatka i sigurna površina

Tijek istraživanja:

  1. odredite početnu brzinu : tijelo gurnite i pusti da se giba na putu s (put je stalan) i izmjerite vrijeme gibanja. Zatim izračunajte početnu brzinu v0 = s/t
  2. označite početnu liniju. Tijelo krene s tom početnom brzinom v0
  3. pustite da se tijelo samo zaustavi v = 0
  4. mjerite vrijeme zaustavljanja od trenutka v0 do v=0
  5. ponovite mjerenje 3 puta i zabilježite prosjeke vremena zaustavljanja i puta zaustavljanja
  6. izračunajte srednju akceleraciju
  7. koristeći akceleraciju koji ste izračunali i formulu za put, izračunajte teoretski put zaustavljanja i usporedite ga s izmjerenim

Vrhunac su bile su prezentacije pred cijelim razredom. Svaka grupa je imala priliku jasno izložiti svoju metodologiju, prikazati prikupljene podatke u obliku tablica i grafikona, te objasniti zaključke.

Nakon prezentacija, uslijedio je ključni dio procesa: vršnjačko vrednovanje. Učenici su, koristeći unaprijed definirane kriterije, ocjenjivali radove svojih kolega.

Kriteriji su uključivali:

  • znanstvenu točnost (jesu li zaključci u skladu s fizičkim zakonima)
  • originalnost i kreativnost u izvedbi eksperimenta
  • kvalitetu prezentacije (jasnoća, vizualni prikaz, razumijevanje teme)
  • timski doprinos svih članova.

Vršnjačko vrednovanje nije samo ocjenjivanje, već aktivno slušanje i promišljanje. Ono potiče učenike da zauzmu objektivnu poziciju i usvoje nove pristupe koje su vidjeli kod drugih grupa.

Projektni zadaci pomogli su učenicima da prijeđu iz pasivnih primatelja informacija u aktivne istraživače. Kroz praktičan rad, formule su dobile smisao, a koncepti gibanja postali su opipljivi i lako razumljivi.

Projektni zadaci iz kinematike postavljaju snažan temelj za daljnje učenje fizike, dok istovremeno razvijaju vještine ključne za 21. stoljeće: suradnju, prezentaciju i analitičko rješavanje problema.