prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Praćenje nastave u Norveškoj

Nastavnica povijesti i filozofije iz Srednje škola Ban Josip Jelačić iz Zaprešića, Željka Winkler, boravila je od 13. do 17. ožujka 2023. u Greaker Videregaende skole, u Norveškoj, u sklopu aktivnosti praćenja rada.

Partnerski odnos sa školom iz Greakera počeo je još 2019. godine suradnjom na Erasmus KA229 projektu “History and its effects on today’s youth”. Uspostavljen je odličan profesionalni odnos te je nastavnica Željka Winkler odlučila produbiti svoja znanja o načinu poučavanja i vrednovanja u norveškoj srednjoj školi. Ključna razlika koju je primijetila velika je odgovornost koju nastavnici u norveškom sustavu daju učenicima u odnosu na ishode učenja i proces poučavanja.

Nastava se uvelike temelji na istraživačkom učenju i projektnim zadatcima koji traju od tjedan dana do dva mjeseca. Učenici su sami odgovorni za proces učenja. Arhitektura škole prilagođena je radu u grupama, pa tako postoje male prostorije koje su s triju strana u staklu, a u kojima učenici u grupama rade na određenom zadatku. Zadatci se prezentiraju na kreativan način koji učeniku najviše odgovara: izradom podcasta, videa, postera ili prezentacije.

Vrednovanje se podosta razlikuje od našeg sustava. Učenici imaju dva velika testa godišnje i redovito te testove provode nastavnici iz drugih škola. Također, u nekim predmetima učenici biraju hoće li biti ispitani usmeno ili pismeno, odnosno žele li pripremiti prezentaciju, analizu slučaja, istraživanje, pisati esej ili pak klasičan test. Usmeno ispitivanje također provode nastavnici koji im nisu predavali predmet koji se testira. Nastavnica je bila prisutna (uz pristanak učenika, naravno) na usmenom ispitivanju predmeta Pravo.

Učenici su pripremili tri zadana slučaja koja su trebali analizirati (problem, koji su zakoni primijenjeni, koji su mogli ili trebali biti, pravednost rješenja, mogućnost i opravdanost žalbe, kako, kada i kome). Učenici su bili različito pripremljeni. Neki su sjajno pripremili sva tri zadana slučaja. Neki samo jedan ili dva. Unaprijed su znali datume, a zadatci su im bili različiti.

Učenici imaju pet obveznih predmeta te tri izborna. Obvezni predmeti mijenjaju se tijekom godina školovanja, pa je tako svima obvezan engleski pet sati tjedno u prvoj godini, a kasnije postaje izborni, ako netko želi. Uglavnom su svi izvrsni govornici engleskog jezika. Od izbornih predmeta to može biti drugi ili treći strani jezik, povijest s filozofijom, marketing, ekonomija, pravo i slično.

Ocjene su od jedan od šest. Šest je izvrstan! Roditelji komuniciraju s razrednicima uglavnom mailom, a jednom godišnje imaju i sastanak uživo s nastavnicima, pri tome učenik obavezno mora biti prisutan. Učenici se nastavnicima obraćaju prvim imenom te su “na istoj razini.” Jednakost je velika vrijednost u norveškom društvu i osjeća se na svakom koraku. U odnosu ravnatelja ili voditelja odjela s nastavnicima, nastavnika i učenika, učenika i ravnatelja.

Radni dan za nastavnike i učenike traje od 8:00 do 15:30. Veliki odmor počinje u 11:30, traje 45 minuta i to je vrijeme za ručak. Ručak je obično sendvič, kako u školi tako i kod kuće. Njihov je glavni obrok večera kad se svi vrate s posla i tad obično jedu topli obrok. Nastavnici koji nemaju nastavu do 15:30 ostaju u školi kako bi se pripremali za nastavu, ocjenjivali radove (davali povratne informacije) te jednom tjedno svakako imaju sastanak aktiva svojih predmeta kako bi raspravljali o programu, radili zajedničke pripreme, scenarije poučavanja i slično.