prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Preporuke za postavljanje granica i stvaranje zdravog digitalnog okruženja

Na webinaru “Stvaranje sigurnog i zdravog digitalnog okruženja za djecu: postavljanje pravila i granica“, održanom 3. svibnja 2023. u sklopu 6. Dana medijske pismenosti, članice tima projekta “Digitalna tehnologija u obitelji: obrasci ponašanja i učinci na razvoj djece – D.E.C.I.D.E.” predstavile su preporuke i smjernice za korištenje digitalnih uređaja i medija kod djece.

Donosimo vam njihove preporuke namijenjene roditeljima i stručnjacima koji rade s djecom, utemeljene na stručnoj i znanstvenoj literaturi, preporukama stručnih društava (WHOAmerican Academic of PediatricsAmerican Psychological AssociationMedical Association) i spoznajama projekta D.E.C.I.D.E.

VRIJEME – PRONAĆI DNEVNU MJERU!

Važno je da uređaje i medije djeca koriste u ravnoteži s drugim aktivnostima tijekom dana, posebice tjelesnom aktivnosti, školskim i drugim obvezama te potrebnom količinom sna.

  • Za djecu do 2. godine života ne savjetuje se korištenje uređaja i medija. Moguće je uvesti nadzirane i kratke video pozive s članovima obitelji.
  • Za djecu od 2. do 5. godine preporuča se visokokvalitetan digitalni sadržaj manje od 1 sat dnevno uz izravni nadzor roditelja, skrbnika ili odrasle osobe.
  • Za djecu od 6. do 9. godine preporuča se visokokvalitetan digitalni sadržaj do 1 sat dnevno uz nadzor roditelja, skrbnika ili odrasle osobe.
  • Za djecu od 10. do 18. godine preporuča se korištenje uređaja i medija do 2 sata dnevno u slobodno vrijeme uz dnevnu fizičku aktivnost (npr. 1 sat dnevno) i dovoljno vremena za spavanje.

Posebice je važno istaknuti da djeca rane životne dobi bolje uče od osoba koje su s njima u izravnoj komunikaciji licem u lice nego od osoba na ekranu, čak i ako osobe na ekranu čine istu stvar kao i osobe uživo.

Savjetujemo da se uređaji i mediji ne koriste za umirivanje djece te da ih djeca ne koriste navečer prije odlaska na spavanje.

Dnevno korištenje uređaja i medija potrebno je prilagoditi individualnim potrebama djece te životnim situacijama, a koje ponekad zahtijevaju smanjenje ili produljenje preporučenog dnevnog korištenja uređaja i medija.

Skrećemo pozornost i na važnost kvalitete medijskog sadržaja kojem su djeca izložena.

Ako dijete ima poteškoća s prekidom aktivnosti na uređaju, odnosno prekomjerno koristi uređaje i medije potrebno je obratiti se stručnjacima za pomoći.

NADZOR, PRAVILA I DOGOVOR – KOMUNIKACIJA JE KLJUČ!

Postavite granice za dječje korištenje digitalnih uređaja i medija. Preporuka je da se mlađoj djeci postave jasne granice za korištenje uređaja i medija te da ih se uči kako korištenje nije pravo, već privilegija za koju trebaju dobiti dopuštenje roditelja, skrbnika ili odrasle osobe. Sa starijom djecom potrebno je dogovoriti pravila korištenja, posebice kad samostalno počnu koristiti uređaje i medije.

Postavite i odražavajte nadzor nad dječjim korištenjem digitalnih uređaja i medija. Djeci predškolske dobi i djeci u osnovnoj školi najviše će koristiti izravni nadzor roditelja nad korištenjem uređaja i medija te zajedničkog korištenja medija s roditeljima i odraslima uz razgovor. Djeci u srednjoj školi najviše će koristiti ako roditelji i odrasli primijene aktivnu medijaciju (razgovor o korištenju) te posebice ako potiču samootkrivanje srednjoškolaca, a dobra je praksa i tehnička medijacija (tehnički nadzor). Savjetujemo roditeljima da postave sigurnosne postavke na uređajima i aplikacijama koje djeca koriste. Iskoristite alate za roditeljsku kontrolu koji su dostupni na uređajima te redovito pratite digitalne aktivnosti djece i sadržaje kojima pristupaju.

Razgovarajte s djecom i potičite njihovo samootkrivanje. Održavajte otvorenu komunikaciju s djecom o korištenju uređaja i medija. Jasno i argumentirano objasnite djeci zašto nije dobro npr. posjećivati određene internetske stranice ili pristupati određenom digitalnom sadržaju i mediju. Posebno je važno s djecom razgovarati o opasnostima i potencijalnim posljedicama korištenja uređaja i medija, jer se na taj način potiče i razvoj dječjeg kritičkog mišljenje o medijima, odnosno medijska pismenost.

“Bolje spriječiti nego liječiti.” Prije nego djeci u ruke date uređaje i pristup medijima, savjetujemo da postavite pravila i/ili dogovorite s njima pravila korištenja. Odlučite koja vrsta upravljanja dječjim korištenjem je vama najbolja za primjenu te pratite što djeca rade i kako koriste uređaje i medije. U ovome vam može pomoći obiteljski i dječji plan korištenja uređaja i medija. Svakako, o korištenju medija obrazujte djecu, ali i sebe kao roditelje i stručnjake.

Budite uzor. Roditelji i odrasli su uzor djeci i u korištenju uređaja i medija. Stoga, osvijestite svoje navike korištenja uređaje i medija te razmislite o tome kakav primjer korištenja uređaja i medija pokazujete djeci. Roditelji imaju pravo i obvezu činiti postupke koji su u koristiti djetetova zdravlja i dobrobiti. U slučaju da dijete ima poteškoće u svakodnevnom funkcioniraju zbog korištenja uređaja i medija, potrebno je obratiti se stručnjacima za pomoć​.

 

Tekst je u potpunosti prenesen s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.