prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Prijedlozi kako motivirati učenike na čitanje

Kako motivirati učenike na čitanje? Pitanje je koje si nastavnici postavljaju gotovo svaki dan u međusobnim razgovorima i konzultacijama, ali često ga postavljaju i samim učenicima. Ovo se pitanje posebno odnosi na učenike na kraju osnovnoškolskog obrazovanja i onima u srednjoškolskom obrazovnom procesu. 

Internet je postavio neka nova pravila i zaokupio je pozornost djece i mladih i više nego što je to ponekada preporučljivo, tako da je čitanje palo u sjenu i učenicima se čini kao da im nije potrebno ili jednostavno više u tome ne pronalaze interes i zanimaciju. Školska im lektira predstavlja obvezu koju u većini slučajeva teško izvršavaju, a otežano pronalaze i zanimaciju u drugim književnim djelima koja su namijenjena njihovoj dobi i uzrastu.

Školska je lektira obvezan i sastavni dio hrvatskog jezika. Književni klasici domaće i svjetske književnosti u kojima učenici nižih razreda osnovne škole pa sve do maturanata upoznaju književni svijet na kojem grade rječnik, razvijaju vještine pisanja, a na kraju polažu i državnu maturu. Arhaičnost tekstova današnjim generacijama zasigurno ne pridonosi u motivaciji i zanimaciji prema čitanju, ali školska se lektira može predstaviti u sasvim drukčijem svjetlu kao i ostala književnost namijenjena djeci i mladima.

Ako vam raspored vašeg nastavnog plana i programa dozvoljava, pročitajte nekoliko ulomaka iz knjige zajedno s učenicima. Izmjenjujte se u čitanju, potaknite ih na vježbanje dikcije, pravilima lijepog i razgovijetnog čitanja, a ako je riječ o knjizi za mlađe učenike, dozvolite im da oponašaju likove na njima svojstven način. Približite se svojim učenicima i dozvolite si biti opušteni i također oponašajte likove drugačijim glasom, izgovorom i intonacijom. Ako ste u mogućnosti, podijelite uloge i organizirajte kratku dramsku izvedbu u kojoj će svaki učenik dobiti mogućnost interpretacije lika iz knjige. Prilikom čitanja potaknite učenike da vas pitaju za sve riječi koje ne razumiju jer učenici često čitaju bez razumijevanja. Ako primijetite da vas učenici ne pitaju za nepoznate riječi iz teksta, sami odaberite i protumačite one za koje mislite i smatrate da ih učenici ne razumiju.

Priče nisu samo za malu djecu. Nevezano koji predmet predajete u školi, ako želite motivirati učenike na čitanje obvezne ili dodatne literature, ispričajte im priču vezanu za samu knjigu ili autora. Zaintrigirajte ih za ono što čitaju jer na taj način potičete intrinzičnu motivaciju za čitanje, daljnje istraživanje i kritičko razmišljanje. Diskutirajte o likovima koji se isprepliću u fabuli i ono što je iznimno važno, učenike je od najranije dobi važno poučavati kako se književnost ne smije moralizirati i kako autor ima pravo u svom književnom izričaju okarakterizirati likove onako kako želi i kakvu poruku putem njih želi prenijeti. Ako učenicima omogućite drugačiji pogled na djelo koje čitaju, potaknut ćete ih na razmišljanje i promišljanje i možda će upravo to utjecati na određene odluke koje moraju donijeti. Ovaj prijedlog vrijedi možda više za srednjoškolske učenike, nego za one nižih razreda osnovne škole.

Iako učenici moraju pročitati školsku lektiru zadanu u nastavnom planu i programu za razred u kojem se nalaze, to ne znači da im ne možete ponuditi i drugu vrstu književnosti. Kako biste ih zainteresirali na čitanje drugih žanrova, prvenstveno pokušajte sami pročitati knjigu koji im želite predložiti. Uz natrpani raspored i nedostatak vremena to je možda teško izvesti, ali ako želite zainteresirati učenike za čitanje, ovo može biti jedna iznimno uspješna mogućnost. Učenici inače nastavnike smatraju osobama koje nikada ne čitaju niti ih zanima književnost za djecu i mlade, ali ako im pokažete kako i vi čitate knjige koje su namijenjene njihovom uzrastu, učenike će zasigurno dodatno motivirati i potaknuti na čitanje. Diskutirajte s njima o tome što ste pročitali, upustite se u raspravu i potaknite ih da argumentiraju svoje stavove i zapažanja.

Knjige su danas osim u papirnatom, dostupne i u digitalnom obliku, što znači da se mogu čitati bilo gdje i bilo kada. Kako većina učenika posjeduje pametne telefone, laptope ili tablete tako da im je odabir književnih djela dostupniji i veći nego prije. Potaknite učenike da čitaju što više mogu i gdje god mogu. Ponudite im i određene članke za koje smatrate da bi im mogli biti korisni, zanimljivi i poučni. Ako vaši učenici radije biraju e-knjige, naučite ih sve što moraju znati o izvorima podataka i zaštiti autorskih prava.

Audio knjige u posljednjih su nekoliko godina dosegnule veliku popularnost među djecom, učenicima i nastavnicima koji ih redovito uključuju u dio svog nastavnog programa. Jednostavne su i uvijek dostupne, jačaju sposobnosti razumijevanja posebno učenicima koji imaju poteškoće s čitanjem, unaprjeđuju rječnik, pravilno izražavanje i služenje suvremenim jezikom i poboljšavaju vještine slušanja i tihe koncentracije.

Izvor:

https://www.edutopia.org/blog/motivating-students-read-donna-wilson-marcus-conyers

http://www.scholastic.com/parents/resources/article/developing-reading-skills/17-ways-to-keep-your-middle-schooler-turning-pages

http://www.readingrockets.org/article/benefits-audiobooks-all-readers