prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Reklame u medijima – Dani medijske pismenosti 2021.

Godina 2021. je godina mnogih dobrih i manje dobrih događanja koja u svakom dijelu zahtijevaju pametan i odmjeren pristup u obrazovanju djece i mladih. Dostupnost različitih informacija, primjerenih i neprimjerenih, u mnogome utječu na njihova razmišljanja postupke. Učenici trebaju naučiti razlikovati informacije i medije koji poruke šalju i ujedno biti osposobljeni procijeniti važnost i točnost informacija.

Iz toga razloga, učenici 3. a razreda Osnovne škole Ivane Brlić-Mažuranić iz Ogulina uključili su se u ovogodišnje obilježavanje Dana medijske pismenosti 2021., provodeći radionicu s ciljem upoznavanja uloge reklama u medijskom prostoru. Tema radionice je bila “Reklame u medijima”. U svome radu učenici su ostvarili sljedeće ishode učenja:

  • učenik provodi jednostavno istraživanje,
  • učenik provodi jednostavno pretraživanje informacija
  • učenik odgovorno upravlja pronađenim informacijama
  • učenik primjenjuje pravila za odgovorno i sigurno služenje uređajima
  • učenik uočava i analizira konkretne primjere prikrivenog i neprikrivenog medijskog oglašavanja
  • učenik kritički promišlja i donosi zaključke o svojim postupcima.

Nakon uvodnog dijela radionice u kojemu je proveden razgovor s učenicima o načinima kupovine i dostupnosti informacija o događajima kao što su rasprodaje, sniženja, kupovina modernih i atraktivnih proizvoda, prikazana je prezentacija niza reklamnih brošura u kojima se nude određeni proizvodi. Uslijedilo je gledanje nasumičnih i planirano odabranih video isječaka u kojima su uočljive reklame kao dijelovi prikazanih sadržaja. Učenici su opisivali gledane reklame, obrazlagali njihovu primjerenost i neprimjerenost u kontekstu. Učenici su iznosili stavove i djelovanje reklama na njih kao sadržaj koji može izazvati nemir i dekoncentraciju pri gledanju sadržaja po izboru. Na osnovu reklame iznosili su važnost i neprimjerenost reklame čije oglašavanje može prouzročiti određeni pritisak za kupnju reklamiranog proizvoda. Navodili su primjere kada pokušavaju djelovati na roditelje ili druge osobe iz neposredne okoline kako bi im kupili proizvod koji su vidjeli na reklami. Promatranjem i praćenjem reklamnog sadržaja, uočili su da se reklamirani proizvodi pojavljuju sezonski prema eventualnim potrebama i događanjima u svakodnevnom životu (bolest, blagdani, uporabni predmeti za kućanstvo, sezonska odjeća i sl.).

Na video isječcima su izdvajali i uočavali načine prikrivenog oglašavanja koje nameće određeni proizvod. Opisivali su vizualni prikaz odabranog proizvoda u reklami i zaključili da proizvodi i reklame u kojima se pojavljuju prikazani su primamljivim bojama i porukama koje često zavaraju potrošače. Na kraju provedene analize, učenici su u parovima izrađivali reklamni plakat proizvoda koji su sami osmislili. Zadatak je bio osmisliti primjerenu, nenapadnu reklamu koja bi mogla privući pozornost, ali da ne djeluje negativno na gledatelja. Po završetku prezentacije uradaka, učenici su riješili evaluacijski listić u kojemu su procijenili svoju ulogu gledatelja reklamiranih sadržaja prema sljedećim elementima:

  • Volim gledati reklame.
  • Reklame su poučne.
  • Želim izgledati kao u reklami.
  • Reklamirani proizvodi su najbolji .
  • Roditelji mi kupuju reklamirane proizvode koji želim.

Analizom provedene evaluacije zaključeno je da najveći broj učenika ponekad voli gledati reklame, smatra da reklame nisu poučne, ne želi izgledati kao u reklami, reklamirani proizvodi nisu najbolji te da im roditelji ponekad kupuju reklamirane proizvode koje žele.Kao istraživački zadatak za rad kod kuće, učenici su gledali televizijski program po osobnom izboru, uz prisutnost roditelja, u trajanju od 30 minuta te bilježili broj reklamiranih proizvoda. Od svih prikupljenih podataka izračunali su da je u 30 minuta televizijskog programa reklamirano prosječno 14 proizvoda. U samom postupku provedbe radionice uočeno je da odnos prema reklamama i njihovim prihvaćanjem i neprihvaćanjem često ovisi i o karakternim osobinama učenika. Učenici koji se vole isticati i biti drugačiji od drugih, žele privući pažnju na sebe i svoje postupke, reklame smatraju nečim potpuno prihvatljivim kako bi pratili određene trendove.