prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Sat hrvatskoga jezika u Institutu

Tijekom Mjeseca hrvatskoga jezika i kao dio aktivnosti novog Erasmus+ projekta “TITLE”, učenici Osnovne škole Fran Koncelak Drnje sudjelovali su na kratkom i edukativnom predavanju “Kako nastaje rječnik?”. Online predavanje održala je zaposlenica Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje Maja Matijević.

Tijekom Mjeseca hrvatskoga jezika, od 21. veljače do 17. ožujka, znanstvenici Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje održavaju brojna predavanja iz hrvatskoga jezika na digitalnim platformama, i to prema dogovoru i rasporedu s učiteljima i nastavnicima hrvatskoga jezika. Kao dio aktivnosti novog Erasmus+ projekta “TITLE” u Osnovnoj školi Fran Koncelak Drnje, učiteljica Martina Hrastić Farkaš dogovorila je u utorak, 9. ožujka 2021. gopdine, jedno od ponuđenih predavanja. Kratko i edukativno online predavanje “Kako nastaje rječnik?” održala je zaposlenica Instituta Maja Matijević, koja radi kao asistentica na Odjelu za hrvatski standardni jezik u okviru “Projekta razvoja karijera mladih istraživača – izobrazba novih doktora znanosti za rad na projektu Hrvatski mrežni rječnik – Mrežnik”. Predavačica je s učenicima ponovila već usvojene pojmove poput gramatike, pravopisa i rječnika, a nakon toga ih upoznala s leksikografijom, prvim rječnicima i konkretnim primjerima riječi s više različitih značenja. Učenike je zanimalo koliko dugo traje priprema rječnika, na što je bilo teško dati općeniti odgovor, jer je svaki rječnik drukčiji – od jednojezičnog do višejezičnog. Međutim, saznali su da posljednje četiri godine, predavačica s još 14 suradnika, radi na rječniku od 10 000 najčešćih riječi. Kod značenja riječi dolazi do rasprava o tome gdje treba postaviti granicu, koliko duboko ići u značenje pojedine riječi primjerice, hoće li za stroj pisati i da je uređaj, aparat i naprava ili ne. Predavačica je svoje izlaganje završila preporukom korisnih mrežnih stranica vezanih za pravopis, gramatiku i rječnike. Učenici su se u upitniku, koji im je pripremila školska knjižničarka Stjepana Kadić, pozitivno izjasnili o ovakvom obliku predavanja i približavanju materinskog jezika, ali bi ubuduće htjeli biti aktivniji u komunikaciji. Još jednom, dragi čitatelji, značenje riječi možemo pronaći u rječniku, a ne riječniku.