prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Škola kao most između kultura

Projekt “Podrška integraciji učenika migranata, azilanata i stranaca u školama u Hrvatskoj” pokazao kako obrazovanje može biti prostor pripadnosti, razumijevanja i zajedništva

U vremenu kada svijet postaje sve povezaniji, a migracije sastavni dio društvene stvarnosti, uloga škole u prihvaćanju i uključivanju djece iz različitih jezičnih i kulturnih sredina nikada nije bila važnija. Upravo na tom tragu, Gimnazija Vukovar s velikim ponosom sudjeluje u nacionalnom projektu “Podrška integraciji učenika migranata, azilanata i stranaca u školama u Hrvatskoj”, koji se provodi uz podršku UNICEF-a i Švicarskog državnog tajništva za migracije (SEM).

Projekt, koji se provodi od proljeća 2025. godine, ima za cilj razviti inkluzivne, održive i kulturno osjetljive obrazovne prakse, osnažiti škole u radu s učenicima migrantskog podrijetla te stvoriti prostor u kojem se raznolikost doživljava kao bogatstvo, a ne prepreka.

Inkluzija nije samo riječ ona se živi

U Gimnaziji Vukovar projekt je zaživio kroz niz osmišljenih, promišljenih i emocionalno snažnih aktivnosti, u koje su bili uključeni učenici iz Ukrajine i Palestine, njihovi hrvatski vršnjaci, profesori, stručna služba i roditelji.

– Ovim projektom nismo samo pružili podršku učenicima kojima je hrvatski strani jezik. Stvorili smo prostor gdje se svi učenici osjećaju prihvaćeno, ravnopravno i poštovano. To je bit inkluzije – istaknula je jedna od voditeljica projekta.

Biblioterapija – knjiga kao most do razumijevanja

Jedna od zapaženijih aktivnosti bila je biblioterapija. Ciklus radionica vodila je školska knjižničarka. Učenici su čitali knjige, stripove i gledali isječke iz filmova, a zatim kroz vođene razgovore dijelili svoje dojmove, osjećaje i poveznice s vlastitim iskustvima.

Radionice su bile posebno prilagođene učenicima inojezičarima kako bi im se olakšalo izražavanje na hrvatskom jeziku i omogućilo povezivanje s vršnjacima. Osim razvoja jezičnih i komunikacijskih vještina, biblioterapija je otvorila prostor za razmjenu iskustava, uvažavanje različitosti i razvoj emocionalne pismenosti.

Vršnjački mentoring – kad učenici postaju oslonac jedni drugima

U sklopu vršnjačkog mentorskog programa, učenici viših razreda preuzeli su ulogu mentora učenicima strancima. Njihova pomoć uključivala je objašnjavanje nastavnih sadržaja, pomoć pri učenju, ali i svakodnevne savjete vezane uz školu, organizaciju vremena, pa čak i funkcioniranje u lokalnoj zajednici.

Ovi odnosi nisu bili jednosmjerni. Mentori su istaknuli koliko su i sami naučili, posebno o strpljenju, kulturnim razlikama i važnosti međusobne podrške.

– Pomagala sam učenici iz Palestine da razumije geografiju. Zajedno smo učile, ali sam kroz to i ja shvatila koliko smo zapravo slične – rekla je mentorica iz trećeg razreda.

Upoznajmo druge kulture iz prve ruke

Jedna od najživopisnijih aktivnosti bila je prezentacija kultura Palestine i Ukrajine, koju su pripremili sami učenici porijeklom iz tih zemalja. Učenici su predstavili prirodne ljepote, običaje, jezike, glazbu i tradicionalna jela svojih zemalja. Posebno zanimanje izazvale su osobne priče – o djetinjstvu, školi, obitelji, ali i o dolasku u Hrvatsku i novom životu.

Prezentacije su završile Kahoot kvizom, kroz koji su ostali učenici testirali koliko su upamtili – ali još važnije, pokazali koliko su željni učiti o drugima.

Učenje izvan učionice

Učenici su posjetili Našice, grad poznat po multikulturalnosti, i obišli Zavičajni muzej, gdje su kroz izložbe i razgovore saznali više o suživotu različitih naroda i kultura u regiji. Dan je zaključen ručkom u McDonald’su u Osijeku, što je dodatno pridonijelo neformalnom povezivanju i opuštenoj atmosferi.

– U mojoj državi je već duže vrijeme rat. Zbog toga mi je bilo posebno važno vidjeti mjesto gdje različiti ljudi žive zajedno u miru. U Našicama sam se osjećao dobrodošlo.- učenik iz Ukrajine.

Edukacije za nastavnike – gradimo kapacitete iznutra

Poseban naglasak stavljen je i na stručno usavršavanje nastavnika. Održane su radionice i okrugli stolovi na temu komunikacije s roditeljima učenika stranaca, upravljanja razredom u višejezičnim sredinama i razvoja interkulturnih kompetencija. Nastavnici su prepoznali vrijednost ovih edukacija ne samo za rad s migrantima, već i za širu primjenu u svakodnevnoj praksi.

Roditelji neizostavni partneri

Roditelji učenika migranata uključeni su kroz informativne sastanke, radionice i individualne razgovore. Pripremljeni su materijali na jezicima koje razumiju, a roditelji su izrazili zahvalnost što su prepoznati kao važan dio obrazovnog procesa.

Pogled unaprijed

Projekt nije završetak, već početak novog pristupa. Planira se nastavak aktivnosti, daljnje uključivanje mentorskih parova, jačanje suradnje s roditeljima i formalna integracija aktivnosti u Školski kurikulum i Razvojni plan škole za 2025./2026. godinu.

U konačnici, ovaj projekt pokazao je da prava inkluzija ne počinje pravilnicima i deklaracijama, već ljudima koji slušaju, razumiju i vjeruju u svoje učenike. Gimnazija Vukovar nastavlja graditi školu u kojoj različitosti ne razdvajaju – već spajaju.