prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Solarna energija za budućnost

Klimatske promjene, energetska tranzicija i održivi razvoj nisu više apstraktni pojmovi rezervirani za međunarodne konferencije. Postali su konkretan izazov svake zajednice, a obrazovanje o tim temama ključan je alat za oblikovanje odgovornih i osviještenih generacija.

Upravo u tom kontekstu nastao je međunarodni Erasmus+ projekt „Solar Energy for Future Generations: Be Bright, Turn to Solar Power“, skraćeno #Solar4Future+.

Ovaj projekt, u kojem sudjeluju obrazovne ustanove iz šest europskih zemalja, među kojima i Srednja škola Metković, usmjeren je na razvijanje znanja i vještina o korištenju solarne energije kroz integrirani pristup STEM/STEAM područjima. No, važan segment projekta povezan je upravo s geografijom — kao znanošću koja proučava prostorne procese, odnos čovjeka i okoliša te održivo korištenje prirodnih resursa.

Raspodjela solarne energije

Geografski aspekt projekta posebno dolazi do izražaja kada govorimo o raspodjeli solarne energije na Zemlji. Količina sunčevog zračenja koje određena regija prima ovisi o njenoj geografskoj širini, klimatskim uvjetima, nagibu terena, količini oblačnosti i broju sunčanih dana godišnje.

Upravo su to podaci koje učenici, kroz ovaj projekt, uče analizirati i interpretirati – ne samo na globalnoj razini, već i u kontekstu vlastitog mjesta, regije ili škole.

Na primjer, koliko je Metković pogodan za korištenje solarne energije? Kako se to uspoređuje s Rīgom, Coratom ili Cuevas del Campom? Odgovori na ta pitanja postaju konkretni kroz praktične aktivnosti projekta.

Solarno selo

Jedan od ciljeva projekta je izgradnja funkcionalnog modela solarnog sela u školama partnerima. Učenici, vođeni svojim nastavnicima, ne samo da proučavaju tehničke aspekte solarnih sustava, već i prostorne – gdje postaviti panele za maksimalnu učinkovitost, kako orijentacija i nagib utječu na proizvodnju energije te kako okolišni uvjeti (magla, oblačnost, mikroklima) smanjuju ili povećavaju učinkovitost.

Osim toga, učenici istražuju i šire geografske procese povezane s klimatskim promjenama – od globalnih cirkulacija zraka i oceana, do lokalnih klimatskih promjena koje utječu na njihovu zajednicu.

Održivo korištenje resursa

Geografija nije samo znanost o prostoru, već i o održivom korištenju resursa. Kroz projekt #Solar4Future+, učenici razvijaju svijest o energetskoj samodostatnosti, utjecaju fosilnih goriva na okoliš i važnosti prelaska na obnovljive izvore.

Pitanja poput:

  • Kako naša geografska lokacija utječe na mogućnosti korištenja solarne energije?
  • Kako klimatske promjene mijenjaju naš krajolik i mogućnosti za korištenje energije?
  • Na koji način naša lokalna zajednica može doprinijeti globalnim ciljevima održivog razvoja?

…postaju središnje teme nastave koja povezuje geografiju, fiziku, biologiju, tehnologiju i građanski odgoj.

Sudionici energetske tranzicije

Projekt ima i važnu građansku komponentu. Učenici ne uče samo o tehnologiji i prirodnim procesima, već i o odgovornosti – prema svom okolišu, zajednici i planetu. Razumijevanje geografskih uvjeta, klimatskih izazova i mogućnosti za održivi razvoj pomaže im da donose informirane odluke, kako danas, tako i u budućnosti.

Projekt #Solar4Future+ savršen je primjer kako geografija nije samo učenje o kartama i državama, već znanost o prostoru u kojem živimo, o prirodnim procesima koji nas oblikuju i o tome kako naša znanja možemo iskoristiti za dobrobit zajednice i planeta.

Kroz povezivanje teorije i prakse, lokalnog i globalnog, učenici postaju ne samo bolji poznavatelji geografije, već i aktivni sudionici održive energetske tranzicije – one koja počinje u školama.