Svjetski dan nestrukturirane školske igre

Treća je godina provedbe projekta na eTwinningu “SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 3” u kojeg su se i ovu školsku godinu uključili učenici 1. b i 4. a razreda Osnovne škole Bijaći iz Kaštel Novog.

4. veljače 2015. je za učenike diljem svijeta organiziran prvi Global School Play Day ili Svjetski dan nestrukturirane školske igre. Nestrukturirana ili slobodna dječja igra je zamišljena tako da je oslobođena bilo kakvih pravila ili očekivanja. Učenici sami smišljaju igre i za njih pravila. Jednogodišnji projekt je nastavak suradnje projektnih partnera iz eTwinning projekta “SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 1” i “SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 2”. Projekt su osmislile njegove autorice učiteljice Branka Pastuović iz Osnovne škole Brodarica, Šibenik i Iva Palčić Strčić iz Osnovne škole Središće, Zagreb.

Sudjelujući u ovom projektu učenici će osnažiti/steći znanja, vještine i stavove kojima će jačati samopouzdanje, razumjeti druge i surađivati s njima, razvijati kritičko mišljenje, određivati svoje izbore, donositi odluke te preuzimati osobnu odgovornost s posebnim naglaskom na sigurnost u neposrednom i virtualnom okružju te prevenciju svih nepoželjnih oblika ponašanja. Sadržaji propisani predmetnim kurikulumima i međupredmetnim temama ostvarivat će se u okviru odabranih tema na stranici projekta i događanja u okružju. Projektni partneri će, poštujući propisane nacionalne predmetne kurikulume i međupredmetne teme, odabrati zajedničke teme tijekom kojih će jačati specifične kompetencije povezane s ciljevima uključujući se u aktivnosti, događanja i projekte koji se provode u okružju, na nacionalnoj, europskoj ili svjetskoj razini.

Projekt “SIGURNIM KORAKOM U ŠKOLU 3” je jednogodišnji projekt kojem je tema ritam. Od rujna do lipnja projektni partneri provodit će aktivnosti kroz dvomjesečne teme:

  • rujan/listopad: UHVATI RITAM
  • studeni/prosinac: U RITMU MIRA
  • siječanj/veljača: U RITMU ODGOVORNOSTI
  • ožujak/travanj: U RITMU PRIRODE
  • svibanj/lipanj: U RITMU ZAJEDNICE.

Jedna od prvih aktivnosti koju su učenici 1. b i 4. a razreda realizirali tijekom mjeseca rujna bila je obilježavanje Svjetskog dana nestrukturirane školske igre. Naime, 4. veljače 2015. je za učenike diljem svijeta organiziran prvi Global School Play Day ili Svjetski dan nestrukturirane školske igre. Već tu prvu godinu je u Global School Play Day sudjelovalo čak 65 000 učenika. Od tada broj iz godine u godinu raste tako da se za ovu godinu vjeruje da će broj doseći 1 000 000 sudionika. Nestrukturirana ili slobodna dječja igra je zamišljena tako da je oslobođena bilo kakvih pravila ili očekivanja. U takvim igrama je nit vodilja –  dječja mašta. Danas, naime, djeca često zbog brojnih obveza nemaju vremena za slobodnu igru.

Boravak u školi organiziran je prema planu i postavljenim pravilima. Točno se zna koje će se gradivo učiti i koje će se aktivnosti provoditi. Igra je u školi planirana, vođena prema pravilima i nadziru je odrasli. Nakon nastave djeca su uključena u sportske aktivnosti, strane jezike, glazbene škole, ples ili glumu. Na taj način djeca svoje slobodno vrijeme provode pod vodstvom odraslih i prema pravilima. Čak se i proslave rođendana slave u igraonicama s programom i vođenim igrama. Svjesni važnosti nestrukturirane igre za razvoj djece proveli su na školskom igralištu nestrukturiranu školsku igru. Prije izlaska na igralište rekle su djeci da iz razreda mogu ponijeti što žele i da se na igralištu mogu igrati čega žele i kako žele.

Učenici su iz učionice uzeli tri male loptice, koordinacijske ljestve, podne puzzle, čunjeve, ginjol lutke, kredu i vijače. U početku se nisu snalazili te su zapitkivali učiteljicu što smiju, a što ne. Nakon nekog vremena počeli su međusobno komunicirati i dogovarati se. Grupirali su se po želji, mijenjali aktivnosti i grupe, sami smišljali igre i za njih pravila. Tako je uskoro igralište postalo more, a sprave na igralištu brodovi. Ginjol lutke su međusobno razgovarale, podne puzzle su slagane na različite načine. Djeca su sama smislila pravila kako se igrati koordinacijskim ljestvama, lopticama i vijačama. Slobodno su kredom crtali po igralištu. Kako je vrijeme prolazilo djeca su bila sve opuštenija i zanesenija u igru. Vrijeme im je brzo prošlo pa su bili pomalo razočarani kada je vrijeme isteklo. Po povratku u učenicu proveli su vrednovanje za Svjetski dan nestrukturirane školske igre: Koliko si zadovoljan/zadovoljna igrama danas na igralištu?

  • IZVRSNO, NE MOŽE BOLJE! – ruke podignute visoko iznad glave
  • NIJE LOŠE, MOGLO JE BITI BOLJE – ruke prekrižene na prsima
  • MOGLO JE BITI PUNO BOLJE – ruke spuštene niz tijelo

Učenici su bili prezadovoljni igrom i aktivnostima koje su trebali sami organizirati, grupirati,dogovarati se, smišljati pravila te uvoditi nova ili mijenjati grupe. Jedan od najčešćih komentara u obliku pitanja je bio: “Hoćemo li se opet ovako igrati?”. Učenici su prihvatili prijedlog jednog učenika da jednom mjesečno imaju sat nestrukturirane školske igre. I na kraju, može se zaključiti, djeci je potrebno omogućiti vrijeme koje će provesti u nestrukturiranoj igri.