Tko su bili “influenceri” prije društvenih mreža?

Iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola “Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih“, koji su Agencija za elektroničke medije i UNICEF objavili u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, prenosimo vam prijedlog radionice u kojoj ćete definirati pojam influencera te s učenicima istražiti tko su bili influenceri prije pojave društvenih mreža.

Influenceri nekad i danas

Influenceri ili tzv. kreatori javnog mišljenja nisu nova pojava, dapače postojali su oduvijek. Nekad su to bili članovi kraljevskih obitelji, politički snažne i moćne osobe, sportaši te druge javne i poznate osobe.

“Riječ influencer u engleskome jeziku označuje općenito osobu ili skupinu osoba koja ima kakav utjecaj. U poslovnome jeziku nazivom influencer u engleskome se jeziku označuje osoba ili skupina osoba koji mogu utjecati na poslovne odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza te čije mišljenje i djelovanje ima veću težinu nego mišljenje ili djelovanje njihovih kolega ili usporedivih skupina” (Bolje.hr, n.p.).

Pojava i popularnost društvenih mreža pridonijeli su stvaranju novih kreatora javnog mišljenja, odnosno utjecajnih osoba, koje su svoju popularnost i utjecaj stekle prije svega zahvaljujući razvoju novih tehnologija, a koje stavove publike oblikuju “putem blogova, objava, tweetova i korištenjem drugih kanala društvenih medija” (Freberg i sur., 2010).

Radni zadaci:

Cilj je zadatka osvijestiti djecu da influenceri nisu nova pojava, već da su kroz povijest različite osobe utjecale i oblikovale javno mnijenje.

  1. Istražite s djecom tko su Rosa Parks, papa Ivan Pavao II, princeza Diana i Michael Jordan te zajedno kroz raspravu promislite jesu li i oni bile tzv. utjecajne osobe, odnosno kreatori javnog mišljenja. Argumentirajte zašto da, odnosno zašto ne. U kojem su razdoblju te osobe živjele? Čime su se bavile? Na koji su način utjecale na druge ljude?
  2. Zajedno s djecom istražite na internetu tko su bili influenceri kroz različita desetljeća dvadesetog stoljeća. Čime su se bavili? Na koga su osobito utjecali?

Ako ovaj zadatak date učenicima kao domaću zadaću, sutradan u školi usporedite koga su učenici naveli. Uočit ćete velik broj različitih osoba, što će kod učenika najbolje osvijestiti kako svatko od njih utjecajnom smatra drugu osobu, pri čemu su te osobe najvjerojatnije odabirali sukladno svojim interesima. Isto danas vrijedi i za influencere na internetu, i to je glavni razlog zašto postoji toliko influencera – jer svaki od njih pronalazi i ima svoju vjernu publiku.

 

Vijest je prenesena s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.