prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učimo o novcu

Kako su učiteljica matematike Sandra Štiks i učiteljica razredne nastave Mirna Lišnić provele projekt financijske pismenosti u Osnovnoj školi August Šenoa u Osijeku, možete pročitati u ovom članku.

Iako je od 2015. došlo do povećanja ukupne razine financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj, mladi u dobi od 18 do 29 godina i dalje pokazuju nedostatak financijskog znanja i vještina. Kako bi naša djeca i mladi pokazali veće znanje, razumijevanje i primjenu financijske pismenosti, smatramo da je potrebno što ranije započeti s uvođenjem financijske pismenosti kroz različite aktivnosti i suodnos različitih predmeta i njihovih kurikuluma kao i primjenom kurikuluma međupredmetnih tema.

Istraživanja pokazuju kako su stanovnici Hrvatske ispod europskog prosjeka o osnovnim ekonomskim i financijskim pojmovima, rijetko vode osobni ili obiteljski proračun, nemaju troškove pod kontrolom, nedovoljno su svjesni financijskih rizika, nedovoljno su pripremljeni za neočekivane događaje (razvod, bolest, nezaposlenost, gubitak posla i sl.), te uglavnom nemaju financijske planove za mirovinu.

Iako je od 2015. došlo do povećanja ukupne razine financijske pismenosti u Republici Hrvatskoj, mladi u dobi od 18 do 29 godina i dalje pokazuju nedostatak financijskog znanja i vještina. Kako bi naša djeca i mladi pokazali veće znanje, razumijevanje i primjenu financijske pismenosti, smatramo da je potrebno što ranije započeti s uvođenjem financijske pismenosti kroz različite aktivnosti i suodnos različitih predmeta i njihovih kurikuluma kao i primjenom kurikuluma međupredmetnih tema.

Učiteljica matematike Sandra Štiks i učiteljica RN Mirna Lišnić provele su projekt Financijska pismenost učenika 4. a i 5. a razreda tijekom nastavne 2022./23. godine.

Izradi plana i programa projekta prethodilo je kratko istraživanje među učenicima. Odgovori na pitanje o poznavanju pojma financijske pismenosti pokazuju da su učenici svjesni vremena u kojem živimo i poteškoćama s kojima se susreću njihovi roditelji. Za njih je financijska pismenost „zbrajanje potrošnje neke obitelji, učenje o održanju energije, potrošnja nečega (npr. struje), jesmo li u plusu ili minusu, trebamo li  štedjeti, plaćanje krediti“  i sl. 

Projekt je sastavljen od niza aktivnosti koje su provedene s učenicima tijekom nastavne godine:

  • Parlaonica o financijskom obrazovanju za financijsku pismenosti s argumentima ZA i PROTIV (4. razred). Rasprava je bila vrlo zanimljiva, na trenutke šaljiva, a zaključak je bio da je financijsko obrazovanje za financijsku pismenost važno jer je znanje o upravljanju novcem bitno za njihovu budućnost. Treba štedjeti kako bi mogli kupiti ono što im je potrebno ili ono što bi željeli.
  • Izrada štedne kasice povodom 31. listopada Svjetskog dana štednje, te izložba radova u holu Škole (4. i 5. razred).
  • Posjet bankarskoj ustanovi (4. i 5. razred) – uoči Svjetskog dana štednje učenici su posjetili banku gdje su ih ljubazni djelatnici upoznali s prostorom, procedurom ulaska – odabirom usluga i bankarskim proizvodima (štednjom, kartičnim plaćanjem, uporabom bankomata…). Učenici su imali mogućnost postavljati pitanja na koja su dobili odgovore, ali i sami odgovarati na pitanja djelatnice koja bila naša domaćica.
  • Radionica „Želim, štedim, kupim…“ (4. i 5. razred) na kojoj su učenici čuli o povijesti novca, potrebi uvođenja novca kao sredstva plaćanja, te je naglasak stavljen na potrošnju novca (kupovina proizvoda koji su potreba, odnosno želja), te kako odrediti kratkoročni i dugoročni cilj štednje.
  • Radionica „Kune i euri – kako plaćati eurima“ (4. razred) na početku koje su se učenici upoznali s novčanicama i kovanicama, te njihovim vrijednostima npr. 1€ = 100 centi , 1€ = 2x 50 centi, 1€ = 5×20 centi… Zadatak kako i što kupiti  od ponuđenih proizvoda za određene novčanice, te kako odlučiti što je u kojem trenutku potrebnije, rješavali su u timovima. Zaključili su kako je važno imati i dobre komunikacijske vještine.
  • Izrada troškovnika terenske nastave (4. razred). Važan dio financijske pismenosti je odnos prema trošenju novca. Učenici su planirali kako će trošiti svoj džeparac. Polazište im je bila dnevna potrošnja na terenskoj nastavi, a planiranje na što će trošiti bilo je po slobodnom izboru.
  • Radionice poduzetništva u organizaciji Centra za nestalu i zlostavljanu djecu (5. razred) na kojima su se učenici susreli s pojmovima vezanim za poduzetništvo. U svojim tvrtkama su izrađivali proizvode za koje su kupovali materijal, te bankarskoj ustanovi isplaćivali naknade za kredite. Vodili su troškovnik tvrtke, te uvidjeli neke probleme s kojima se susreću poduzetnici.
  • Izrada troškovnika prehrane učenikaškole (5. razred). Učenici su uspoređivali troškove prehrane koja je ponuđena u školi, te jelovnika kojima bi oni bili zadovoljni. Suočavanje s velikim troškovima rezultiralo je zaključcima kako bi trebalo više informirati učenike o pravilnoj prehrani i ne bacanju hrane.

Na kraju projekta učenici su poručili kako im je bilo zanimljivo i poučno, te kako bi voljeli nastaviti sa sličnim aktivnostima. U tom duhu učiteljice Sandra i Mirna nastavljaju s pripremama radionica za sljedeću godinu.