prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

UI u suvremenoj nastavi

U vremenu u kojem se tehnologija razvija brže nego ikad, umjetna inteligencija (UI) postupno pronalazi svoje mjesto i u obrazovnom sustavu. Iako još uvijek kod mnogih izaziva dozu neizvjesnosti, mogućnosti koje UI nudi učiteljima i učenicima sve su očitije.

O tome se razgovaralo i učilo na županijskom stručnom vijeću učitelja kemije, gdje je središnja tema bila upravo primjena umjetne inteligencije u svakodnevnoj nastavnoj praksi.

Umjetna inteligencija je područje računalne znanosti koje razvija sustave sposobne za zadatke koji inače zahtijevaju ljudsku inteligenciju – kao što su prepoznavanje govora i slike, razumijevanje jezika, učenje iz podataka i donošenje odluka.

Rezultati ankete provedene među učiteljima pokazali su da se većina već susrela s UI alatima – bilo kroz ChatGPT, Canvu, Google Translate, Perplexity AI ili druge servise. Najčešće se koriste za izradu nastavnih materijala, automatizaciju jednostavnih zadataka, analizu sadržaja ili osobnu organizaciju.

Neke ključne primjene uključuju:

  • prepoznavanje lica (Face ID, sigurnosne kamere) – tehnologija koja koristi algoritme za analizu lica, analogno kemijskoj spektroskopiji za identifikaciju tvari

  • virtualni asistenti (Google Assistant, Siri) – UI koji prepoznaje govor i daje odgovore u stvarnom vremenu. U obrazovanju može pomoći učenicima u brzom traženju informacija ili objašnjavanju pojmova

  • sustavi preporuka (YouTube, Netflix, e-trgovine) – UI prati korisničke navike i predlaže sadržaj. Slično se može koristiti za preporuke edukativnih materijala učenicima.

UI već sada mijenja radni svijet. Automatizacijom rutinskih zadataka omogućuje ljudima da se fokusiraju na kreativnije i kompleksnije izazove. Istovremeno se pojavljuju nova zanimanja (npr. UI treneri, stručnjaci za podatke), dok digitalne i analitičke vještine postaju neizostavne. Uloga škole je pomoći učenicima da razviju sposobnosti za rad u takvom okruženju – kritičko razmišljanje, rješavanje problema i digitalnu pismenost.

Kako učitelji mogu koristiti UI u nastavi?

Da bi UI bio stvarno koristan, ključno je znati kako mu postaviti dobar upit (prompt). On treba biti:

  • jasan i konkretan

  • s jasno zadanom ulogom i ciljnom skupinom

  • sa željenim formatom odgovora.

Primjer dobrog upita:
“Postavi se u ulogu učitelja kemije osmog razreda i objasni što je katalizator. Koristi jednostavan jezik i navedi primjer iz svakodnevnog života.”

Umjetna inteligencija neće zamijeniti učitelja – ali će ga nadopuniti i osloboditi ponavljajućih zadataka. Učitelj u UI eri postaje vodič, moderator i kreator smislenih obrazovnih iskustava, dok tehnologija preuzima rutinu. Ostaje nam odgovorno učiti o mogućnostima, kritički promišljati i birati ono što našoj nastavi zaista dodaje vrijednost.