Kako bi se razumjelo trenutno stanje i stavovi nastavnika o primjeni UI u nastavi u strukovnim školama, provedeno je istraživanje među nastavnicima Tehničke škole Ruđera Boškovića Vinkovci. Cilj je bio istražiti njihova iskustva, mišljenja i očekivanja vezana uz korištenje UI u obrazovnom procesu, identificirati potencijalne prednosti i izazove te razumjeti kako nastavnici vide budućnost obrazovanja u kontekstu UI.
Anketa je obuhvatila različita područja, uključujući obrazovno područje sudionika, radno iskustvo, korištenje UI u nastavi, stavove o prednostima i rizicima UI, te potencijalnoj ulozi UI u obrazovanju i društvu općenito.
Najveći broj sudionika dolazi iz područja prirodnih znanosti, tehnologije i inženjerstva, što je očekivano s obzirom na fokus strukovnih škola. Slijede nastavnici društvenih znanosti, dok su jezici i umjetnost i dizajn manje zastupljeni.
UI ne smije zamijeniti ulogu učitelja
Svi sudionici rade u strukovnoj školi, što omogućuje specifičan uvid u primjenu UI u kontekstu strukovnog obrazovanja. Većina sudionika ima između 6 i 15 godina radnog iskustva, što ukazuje na stabilnost i iskustvo u nastavi, ali i otvorenost za nove tehnologije. Polovica sudionika povremeno koristi UI u nastavi, dok je drugi dio još uvijek nije integrirao. Oni koji koriste UI, prepoznaju njezin potencijal za personalizaciju sadržaja, pripremu nastavnih materijala i pomoć učenicima s poteškoćama. ChatGPT i slični UI asistenti su najčešće korišteni alati, što ukazuje na fokus na generiranje teksta i pomoć u pripremi materijala. Većina sudionika vjeruje da UI može poboljšati nastavni proces, posebno kroz personalizirano učenje i podršku učenicima. Međutim, postoji snažan konsenzus da UI ne smije zamijeniti ulogu učitelja. Ovo naglašava važnost ljudske interakcije i socijalno-emocionalnih aspekata u obrazovanju.
Manjak kritičkog razmišljanja i prevelika ovisnost o tehnologiji
Sudionici su svjesni izazova i rizika povezanih s korištenjem UI u nastavi. Najveću zabrinutost izaziva manjak kritičkog razmišljanja kod učenika i prevelika ovisnost o tehnologiji. Ovo ukazuje na potrebu za razvijanjem strategija koje potiču kritičko razmišljanje i samostalnost učenika u korištenju UI. Mogućnost plagiranja također je istaknuta kao značajan problem, što zahtijeva razvoj alata i metoda za sprječavanje akademske nepoštenosti. Etička i sigurnosna pitanja te nejednak pristup UI alatima također su prepoznati kao važni izazovi.
Gotovo svi sudionici smatraju da je edukacija učitelja o korištenju UI ključna jer UI postaje sve važniji alat u obrazovanju. Većina se slaže da UI treba biti dio kurikuluma kako bi učenici razumjeli kako funkcionira. Isto tako, postoji konsenzus da treba postaviti jasne smjernice i ograničenja za upotrebu UI u školstvu kako bi se spriječile zloupotrebe i osigurala etička upotreba.
Sudionici su oprezni i u vezi s primjenom UI u drugim sektorima. Većina ima neutralan stav o upotrebi UI u medicini, smatrajući da UI može pomoći, ali treba ljudsku kontrolu. Mišljenja su podijeljena o tome treba li UI upravljati autonomnim sustavima (promet, sigurnost), ali većina se slaže da UI ne smije donositi etički osjetljive odluke. Povjerenje u UI sustave je djelomično što ukazuje na potrebu za većom transparentnošću i razumijevanjem funkcioniranja UI.
Moćan alata za poboljšanje kvalitete
Analiza ankete pokazuje da nastavnici strukovnih škola imaju realističan i uravnotežen stav prema korištenju UI u nastavi. Prepoznaju potencijal UI za poboljšanje nastavnog procesa, ali su svjesni i rizika i izazova.
Edukacija učitelja, razvoj smjernica, poticanje kritičkog razmišljanja i osiguravanje etičke upotrebe ključni su za uspješnu integraciju UI u obrazovni sustav. Budućnost obrazovanja zahtijeva kombinaciju ljudske inteligencije i umjetne inteligencije, pri čemu će učitelji imati ulogu mentora i voditelja, a UI će služiti kao moćan alat za poboljšanje kvalitete nastave i učenja, uz očuvanje socijalnih i etičkih vrijednosti obrazovanja. Daljnja istraživanja trebala bi se usmjeriti na razvoj konkretnih strategija i alata za integraciju UI u nastavu, te praćenje utjecaja UI na ishode učenja i razvoj učenika.