prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zaigraj (inter)aktivno! – moderne društvene igre u školskoj knjižnici

„Zaigraj (inter)aktivno!“ naziv je višemjesečnoga projekta VI. osnovne škole Varaždin koji se provodio tijekom školske godine 2022./2023., a financiran je i na natječaju MZO-a za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti. Cilj je projekta bio potaknuti učenike na kvalitetno provođenje slobodnoga vremena igranjem modernih društvenih igara.

Tijekom povijesti igre su se često koristile kao alat za podučavanje, a razvoj tehnologije i pojava velikoga broja igara na tržištu donijeli su sa sobom mogućnost unošenja raznih inovacija u proces učenja te povećanja motivacije i angažmana učenika. Nove generacije učenika sve su bolje upoznate s kulturom igranja i igara, a kada je riječ o modernim društvenim igrama, zabava je samo jedna od njihovih prednosti. Za razliku od tradicionalnih društvenih igara, pojedine moderne društvene igre nude visoku razinu informacija, a ishod ovisi o strategijama koje igrači odabiru i taktikama kojima se koriste. One potiču na istraživanje, ispitivanje, tumačenje i djelovanje na temelju informacija koje trebaju prikupiti iz raznih izvora. Samim time, svaka moderna društvena igra ujedno je i vježba za mozak. Uključivanje u igru pomaže u vježbanju bitnih kognitivnih vještina, kao što su donošenje odluka, kritičko razmišljanje i rješavanje problema. Igranje stimulira područja mozga koja su odgovorna za formiranje pamćenja i složenih misaonih procesa.

Osim toga, igranje društvenih igara zbližava ljude, jača odnose, ali i pomaže u uspostavljanju novih prijateljstava te stvara okruženje koje potiče na druženje u svijetu pojačane digitalizacije. Ono također potiče na suradnju i razvijanje timskoga rada. Moderne društvene igre interaktivne su jer se temelje na dvosmjernoj komunikaciji te smo nazivom Zaigraj (inter)aktivno! željeli obuhvatiti sam pojam interakcije, kao i potrebu za aktivnom socijalizacijom i učenjem korištenjem različitih pristupa, odnosno različitih oblika u kojima se igre pojavljuju na tržištu.

Mnoge igre zahtijevaju suradnju u timovima, stoga su učenici, kako bi postigli ciljeve i kako bi se međusobno natjecali, razvijali svoje komunikacijske vještine što im je pomoglo da uspostave bolje međusobne odnose te pozitivno utjecalo na njihovo samopouzdanje.

U sklopu projekta proveden je niz aktivnosti, a sve je započelo upoznavanjem s mehanikama i pravilima društvenih igara. Školu je posjetio član Udruge VAKUUM – varaždinske udruge za poticanje i promidžbu igranja društvenih igara Marin Domjanović. Učenicima petih i šestih razreda održao je u školskoj knjižnici uvodno predavanje o vrstama i temama društvenih igara, raznolikosti mehanika s kojima će se susresti igrajući moderne društvene igre te pravilima ponašanja tijekom igranja. Učenici su saznali i za brojne srodne hobije usko vezane za igranje, a to su: sastavljanje i bojenje figura, maketarstvo te stvaranje vlastitih svjetova i avantura u igrama pripovijedanja. Predavanje je zainteresiralo većinu sudionika te su, nakon razgledavanja komponenti, i sami poželjeli nešto zaigrati. Tada su se prvi put susreli s novim igrama dostupnim u školskoj knjižnici, od kojih su ih najviše zaintrigirale: Coraquest – istraživanje fantastičnoga svijeta i zajedničko rješavanje zadataka; Ticket to Ride – igra povezivanja gradova željezničkim linijama; Canvas – skupljanje slikovnih elemenata i njihovo slaganje u mala umjetnička dijela; Photosynthesis – sadnja šume i briga o njoj; Point Salad – brzopotezna igra slaganja najbolje salate te Codenames – timska igra potrage za skrivenim pojmovima. Radionica je završila dinamično – igrom Spyfall u kojoj je cilj igrača domišljatim pitanjima i suptilnim odgovorima otkriti špijuna.

Moderne društvene igre bile su vjerni suradnici i u obilježavanju raznih važnih datuma, između ostaloga za obilježavanje Međunarodnoga dana sreće i Svjetskoga dana pripovijedanja (20. ožujka), kada su u školskoj knjižnici zaigrali igru Dixit. U društvenoj igri Dixit cilj je rečenicom, kratkom pričom, stihom ili riječju opisati odabranu karticu, a ostali igrači tada biraju karticu iz svoje ruke koja najbolje odgovara zadanome opisu. Igrači nakon toga pokušavaju pogoditi koja je kartica pripovjedačeva, a bodovi im se dodjeljuju prema tome koliko su uspješno riješili taj zadatak. Prekrasne slikovite kartice sadrže ilustracije fantastičnih bića, mjesta, predmeta, likova i priča. Dizajnirane su tako da sve imaju neki zajednički detalj pa igrači mogu pronaći razne načine kako ih povezati. Na taj se način kod učenika igrom razvija mašta te ih se potiče na pripovijedanje i stvaranje. Igra Photosynthesis simbolično je pripomogla u obilježavanju Dana planeta Zemlje jer su se simulacijom sadnje šume i postavljanjem stabala u povoljan položaj u odnosu na sunce, učenici posredno prisjetili pojma fotosinteze te važnosti očuvanja biljnoga svijeta.

Pripovijedanje se nastavilo i tijekom Noći hrvatske knjige, igrom Rory’s Story Cubes. Učenici su imali 20 minuta da od zadanih pojmova napišu kratku priču koristeći do 250 riječi, u čemu im se priključio i školski psiholog, a iste je pojmove knjižničarka upisala u Chat GPT te je priču te umjetne inteligencije zapisala na papir. Napisane priče učenici su stavili u kutiju, a nakon što su sve dovršene, naglas ih je čitala učiteljica Hrvatskoga jezika. Učenici su se, nakon što su poslušali priču, dizanjem ruke trebali izjasniti misle li da je određenu priču napisao čovjek ili umjetna inteligencija i u tome su uglavnom bili uspješni. Nakon aktivnosti s pisanjem priča, na večeri igranja društvenih igara organiziranoj povodom Međunarodnoga dana društvenih igara, našim su se učenicima priključili učenici iz VII. osnovne škole Varaždin. Zajedno su naučili da su društvene igre, osim što su zabavne, jako dobre za poboljšavanje koncentracije i poticanje na razmišljanje, a i ono najvažnije – za stvaranje novih prijateljstava. Igre koje su igrali bile su tematski raznolike pa se tako tijekom te večeri uzgajao bambus, pomagalo se stablima da izrastu okretanjem prema suncu, natjecalo se u prikupljanju kamenja beskonačnosti, nastojalo se proširiti kraljevstvo pod morem i još mnogo toga.

Igrajući društvene igre, učenici su i sami počeli razvijati brojne ideje pa smo aktivnost Od knjige do ploče povezali s obilježavanjem Školskoga dana stripa u školskoj knjižnici te su tako nastale dvije učeničke društvene igre izrađene u spomen na pokojnoga knjižničara Miroslava Cmuka, a temelje se na njegovoj slikovnici Strašni Piki i strašljivi Riki čiji je ilustrator Davor Schunk. Koristeći postojeće likove i njihove avanture, učenici su osmislili pravila za njihovu interakciju na ploči te je njihova autorska igra postala dijelom školske knjižnice.

Također, u školi je održana radionica bojenja minijatura – minifigura za društvene igre u kojoj su sudjelovali zainteresirani učenici od drugog do sedmog razreda. Minifigure, poput Warhammer figura, često su dio društvenih igara, a dizajneri ih koriste kako bi igre učinili vizualno privlačnijima i lako prepoznatljivima. Figure uz igre obično dolaze neobojene kako bi se svim kreativcima pružila prilika da ih uz nekoliko jednostavnih tehnika i malo boje učine unikatnima i prilagode ih vlastitom ukusu. Upravo je zbog toga hobiju igranja društvenih igara srodan hobi bojenja minijatura za igre s kojim su se učenici upoznali na radionici. Radionicu je vodio suradnik u projektu Marin Domjanović koji je u našoj školi gostovao i ranije predstavljajući razne moderne društvene igre i uvodeći učenike u njihove raznolike svjetove.  Učenicima je na taj način pružena mogućnost učenja osnovnih tehnika bojenja te stvaranja vlastitoga seta figura. Zadatak im je bio slijediti intuiciju i emocije te napraviti jedinstven proizvod. Pritom su se upoznali s osnovnim tehnikama bojenja, miješanjem boja, sjenčanjem,  naglašavanjem detalja. Koristeći akrilne boje namijenjene bojenju figura, upoznali su se s odgovarajućem konzistencijom boje, načinima pravilnoga nanošenja boje, čestim pogreškama i načinima kako ih izbjeći. Zainteresiranost naših učenika za ovaj hobi privukao je interes i svjetski poznatog proizvođača boja i figura koji je školi donirao veliku količinu materijala te je u sklopu projekta u planu ovu priču nastaviti dodatnom naprednom radionicom bojenja te radionicom za početnike.

Projekt Zaigraj (inter)aktivno! u školskoj godini 2022./23. završen je turnirom u društvenoj igri Ticket to Ride: Europe. U turnir je bilo uključeno devet učenika sedmih razreda koji su se borili za glavnu nagradu – pehar i igru koja je ove godine u školskoj knjižnici bila uvjerljivo najtraženija – Taco mačka koza sir pizza. Igra Ticket to Ride: Europe temelji se na izgradnji željezničkih ruta između europskih gradova koje su tajne i nalaze se na karticama koje su igračima dodijeljene na početku igre. Iako svi igrači nemaju zadatak izgraditi iste rute, natječu se za gradove između njih dok svaki radi na ostvarivanju svojih ciljeva. Upravo zbog toga mogućnosti postaju sve više ograničene kako igra odmiče, a od učenika se traži da pokažu snalažljivost i fleksibilnost. Igra se učenicima jako svidjela te će ju zasigurno ponovno zaigrati sljedeće godine, a osobito je izazvala simpatije ljubitelja Geografije koji su se dodatno zabavili primjenjujući osnovna znanja iz svojeg najdražeg predmeta: proučavanje mape za igru koja je ujedno karta Europe,  planiranje ruta i strateško promišljanje o prostoru.

Igranje modernih društvenih igara mjesecima je privlačilo učenike u školsku knjižnicu. U projektnim aktivnostima sudjelovalo je više od 50 učenika, a 78 ih je iskazalo želju za upoznavanjem društvenih igara u budućnosti. Veselimo se nastavku ovog projekta koji će sljedeće školske godine postati i istoimena izvannastavna aktivnost.