Bonton (franc.: bon ton – dobar ton, ispravno ponašanje) predstavlja skup pravila o uglađenom (uljudnom, pristojnom) ponašanju u društvu. Ta pravila, različita u različitim društvenim sredinama i trajno podložna promjenama, određuju primjerice način pozdravljanja, upoznavanja, ophođenja s osobama različite dobi, položaja i spola, pravilno držanje za stolom i uporabu pribora pri jelu, prikladno odijevanje u određenim prilikama, formule dopisivanja, načine čestitanja i izražavanja sućuti, i slične aspekte svakodnevne komunikacije.
Iako konkretna pravila variraju među kulturama i mijenjaju se kroz vrijeme, temeljna svrha bontona ostaje univerzalna – omogućiti skladnu, uljudnu i poštujuću interakciju među ljudima. U suvremenom obrazovanom društvu bonton se nadograđuje kroz razvoj opće kulture, razumijevanja kulturnih običaja i primjerenog komuniciranja u različitim društvenim kontekstima, uključujući i digitalno okruženje.
A Crumb of Culture – eTwinning projekt
Učenje bontona započinje već u najranijoj dobi zahvaljujući obitelji, igri i školi, a nastavlja se tijekom cijelog života kroz formalne i neformalne oblike obrazovanja. Prepoznajući značaj kulturnog ponašanja u globaliziranom svijetu, pokrenut je međunarodni eTwinning projekt “Za mrvu kulture” (A Crumb of Culture), čija je autorica nastavnica violine Josipa Erhardt iz Glazbene škole Franje Kuhača Osijek.
Cilj projekta bio je izraditi e-knjigu s pravilima ponašanja u različitim svakodnevnim situacijama i ustanovama. Sudjelujući u različitim aktivnostima učenici su razvijali sposobnosti kulturne komunikacije, pravila pristojnog ponašanja te informacijsko-komunikacijske vještine.
U projektu su sudjelovali i učenici petog i šestog razreda Osnovne škole Popovac, pod mentorstvom učitelja informatike Gorana Podunavca i učiteljice hrvatskoga jezika Silvije Švelinger.
Aktivnosti provedene na nastavi
Na satima Informacijske i digitalne kompetencije, učenici su se posebno bavili internetskim bontonom (netiquette) – skupom pravila ponašanja koja su postala nužnost s rastom digitalne komunikacije. Fokus je bio na primjerenom izražavanju i kulturnom ophođenju na društvenim mrežama, elektroničkoj pošti, forumima i mrežnim stranicama na kojima se mogu ostavljati komentari. Učenici su razgovarali o pravilma ponašanja u virtualnom prostoru, s naglaskom na važnost uljudnog komuniciranja, poštivanja sugovornika i izbjegavanja svih oblika nasilja, vrijeđanja, psovanja i prijetnji.
Razvijali su kritičko razmišljanje o osobnoj odgovornosti u digitalnom okruženju te su učili prepoznati situacije u kojima je potrebno potražiti pomoć administratora ili odgovorne osobe. Zadatak im je bio izraditi digitalne postere s pravilima internetskog bontona, koristeći različite digitalne alate za oblikovanje i dizajn. Na taj su način integrirali stečena znanja o pravilima lijepog ponašanja u online prostoru s praktičnim digitalnim vještinama, čime su dodatno osnažili svoju informatičku i komunikacijsku pismenost.
Na satima Hrvatskoga jezika, učenici su sudjelovali u uvodnoj aktivnosti osmišljenoj s ciljem poticanja kritičkog mišljenja, razvijanja komunikacijskih vještina te senzibiliziranja za kulturno i pristojno ponašanje. Sat je započeo ledolomcem u obliku igre asocijacija. Na ploču je ispisan pojam „bonton“, a učenici su pozvani da iznose sve svoje asocijacije na taj pojam. Svaka riječ ili izraz koji su naveli zapisivan je na ploču, čime se stvarala zajednička mreža pojmova.
Kako se ponašamo u školi
Uslijedio je razgovor u kojem su učenici pojašnjavali zašto su ih određene riječi podsjetile na bonton. Rasprava je bila poticajna, učenici su iznosili primjere iz svakodnevice, razgovarali o kulturnom ponašanju u školi, obitelji i javnom prostoru. Učiteljica je moderirala raspravu, poticala učenike da slušaju jedni druge te dodatnim pitanjima usmjeravala razgovor prema dubljem razumijevanju značenja bontona u međuljudskim odnosima.
Nakon analize asocijacija, učiteljica je povezala igru s temom nastavnog sata: „Kako se ponašamo u školi – pisanje kratkog sastava“. Učenici su potom dobili zadatak da, u pisanom obliku, opišu situaciju iz svakodnevnog školskog života u kojoj se netko ponaša kulturno ili neprimjereno te da iznesu svoje mišljenje o toj situaciji.
Ovakav uvod u nastavnu jedinicu omogućio je učenicima lakše razumijevanje teme, aktivno uključivanje u sadržaj te razvoj socijalnih i građanskih kompetencija. Projekt „Za mrvu kulture“ kroz ovakve aktivnosti pridonosi stvaranju pozitivnog ozračja u školi i potiče učenike na primjenu kulturnog ponašanja u svakodnevnom životu.
Praktična primjena naučenoga o bontonu
S obzirom na to da Osnovna škola Popovac sudjeluje u Eksperimentalnom programu “Osnovna škola kao cjelodnevna škola: Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja.”, učenici su, u okviru B1 programa (izvannastavne aktivnosti), besplatno dobili mogućnost dodatno proširiti i praktično primijeniti stečena znanja. Tijekom posjeta različitim ustanovama, poput knjižnice, kulturnih institucija i javnog prijevoza, učenici su promatrali konkretne situacije i primjenjivali pravila ponašanja o kojima su učili tijekom nastave.
Posjetili su Sokol centar u Osijeku gdje su tijekom aktivnosti klizanja učili o bontonu u sportskim i rekreativnim okruženjima – primjerice, kako pomoći drugome, kako čekati svoj red, kako se ponašati na zajedničkoj površini te uvažavati druge korisnike prostora.
U Hrvatskom narodnom kazalištu u Osijeku, učenici su imali priliku naučiti kako se ponašati u kulturnim ustanovama – ulazak u kazalište, tišina tijekom predstave, prikladan način pljeskanja i pokazivanja poštovanja prema izvođačima. U razgovoru nakon predstave raspravljali su o tome što znači biti „kulturni gledatelj“ i zašto je važno poštovati rad drugih.
Na terenskoj nastavi u Zagrebu, učenici su posjetili Muzej zaboravljenih priča, gdje su kroz interaktivne sadržaje otkrivali važnost pripovijedanja, slušanja i poštivanja tuđih priča i iskustava – vrijednosti koje su izravno povezane s bontonom komunikacije. Nakon toga, posjetili su i Zoološki vrt, gdje su razgovarali o pravilima ponašanja u javnim prostorima, brizi za okoliš i poštivanju životinja, ali i drugih posjetitelja.
Kroz sve ove aktivnosti, učenici su ne samo razvijali svijest o pravilima lijepog ponašanja, već su ih imali priliku praktično primijeniti, reflektirati o vlastitom ponašanju i prepoznati bonton kao važan alat za uspješno i ugodno zajedničko življenje. Učenje o bontonu na ovakav je način postalo živo, iskustveno i smisleno. Projekt „Za mrvu kulture“ time je ostvario svoj cilj: povezivanje nastavnih sadržaja s realnim životnim situacijama i poticanje kulturnog ponašanja u različitim kontekstima.
Uz glavne aktivnosti vezane uz pravila ponašanja u različitim ustanovama i izradu e-knjige, projekt je uključivao i niz dodatnih zadataka u kojima su učenici aktivno sudjelovali. Na samom početku sudjelovali su u izradi loga projekta te su kroz izradu avatara i predstavljanje sudionika razvijali digitalne i komunikacijske vještine. Posebno zanimljiva aktivnost bila je kolektivno pisanje priče na Padlet platformi pod nazivom “Balkan Odyssey”, u kojoj su učenici pisali o ljudima, običajima, glazbi i kuhinji zemalja koje bi zamišljeno “proputovali” – od Rumunjske, Grčke, Bosne i Hercegovine, Srbije, sve do hrvatske obale. U tom su zadatku učenici trebali napisati kratki dio o svojoj zemlji, razvijajući tako i svoju kreativnost i interkulturnu osviještenost. Nezaobilazne aktivnosti u sklopu projekta bile su i obilježavanje 20. godišnjice eTwinninga te sudjelovanje u aktivnostima povodom Dana sigurnijeg interneta, čime su učenici dodatno razvijali svijest o važnosti sigurnog, odgovornog i primjerenog ponašanja u digitalnom okruženju.
Zaključak
Poučavanje bontona danas je nužno više nego ikada prije. U svijetu globalne povezanosti i ubrzanih promjena, razvijanje kulturnih, komunikacijskih i socijalnih kompetencija kod učenika predstavlja temelj za stvaranje tolerantnog, odgovornog i uspješnog društva. Projekti poput “Za mrvu kulture” pokazuju kako se bonton može učiti na suvremen, kreativan i učenicima blizak način, integrirajući stvarni život i digitalno okruženje u nastavni proces.
Literatura:
- Bašić, S. (2011). Odgoj za vrijednosti i vrline: Etičko obrazovanje djece i mladih. Zagreb: Školska knjiga.
- bonton. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2025. Pristupljeno 25. svibnja 2025. https://enciklopedija.hr/clanak/bonton
- Fox, S. (2012.) Bonton za neznalice. Rijeka: Naklada Uliks.