prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Grad kao učionica: Terenska nastava u Londonu

Učenici Gimnazije Vukovar imali su priliku doživjeti London na jedinstven način – kroz terensku nastavu iz geografije.

Terenska nastava pruža jedinstvenu priliku za iskustveno učenje koje nadilazi granice učionice. Učenici ne samo da usvajaju znanja iz prve ruke, već razvijaju i važne životne vještine – orijentaciju u prostoru, kulturološku osviještenost, međuljudsku komunikaciju, jezične kompetencije te sposobnost suradnje i prezentiranja.

Terenska nastava u Londonu, održana od 22. do 25. veljače ove godine, bila je primjer upravo takvog cjelovitog pristupa obrazovanju.

Prije samog odlaska na teren, učenici su u sklopu pripremnih aktivnosti istraživali prirodno-geografska obilježja Ujedinjenog Kraljevstva, gospodarsku strukturu zemlje te ulogu Londona kao globalnog grada, s naglaskom na njegovu političku, kulturnu i ekonomsku važnost. Takva priprema omogućila im je dublje razumijevanje sadržaja koje će susresti na terenu, ali i lakše povezivanje teorijskih znanja s praktičnim iskustvom.

Snalaženje u urbanom prostoru

Posebna pažnja posvećena je odabiru smještaja, kako bi bio što praktičniji za ostvarenje ishoda terenske nastave. Učenici su bili smješteni u samom središtu Londona, na Piccadilly Circusu, što se pokazalo izuzetno funkcionalnim. Lokacija je pomno odabrana upravo zato da se sve ključne znamenitosti mogu obići pješice, bez potrebe za javnim prijevozom.

Time je ne samo olakšano kretanje, već je i potaknulo učenike na aktivnu prostornu orijentaciju, snalaženje u stvarnom urbanom prostoru i bolje razumijevanje topografije grada.

Šetnje do lokacija poput Trafalgar Squarea, Leicester Squarea, Covent Gardena, Oxford Streeta i British Museuma omogućile su učenicima da izbliza dožive grad, njegovo morfologiju i dinamiku svakodnevice, što ne bi bilo moguće iz npr. podzemne željeznice.

Smanjenje emisije ugljičnog otiska

Hodanje ulicama Londona, korištenje plana grada, prepoznavanje orijentira i sudjelovanje u svakodnevnom životu grada značajno su pridonijeli njihovoj samostalnosti i osjećaju povezanosti s okolinom. Osim pedagoških prednosti, ovakav pristup ima i ekološku vrijednost, jer se smanjenjem korištenja javnog prijevoza pridonosi održivosti i manjoj emisiji ugljičnog otiska.

U sklopu terenske nastave, svaka je skupina učenika dobila plan grada Londona te je uz pomoć digitalnih alata poput Google Mapsa imala zadatak prethodno istražiti i zatim u stvarnosti provesti obilazak određenog dijela grada. Skupine su se izmjenjivale u ulozi vodiča, što je uključivalo orijentaciju na terenu, odabir optimalnih pješačkih ruta, prepoznavanje znamenitosti i pripremu kratkog izlaganja o lokacijama kroz koje su vodili grupu.

Tijekom pripreme učenici su pomno odredili lokacije, analizirali udaljenosti i vrijeme hoda, a na terenu su koristili i plan grada i mobilne uređaje za orijentaciju. Ovaj zadatak poticao je odgovornost, samostalno odlučivanje, timski rad i razvoj digitalnih kompetencija, a učenici su kroz stvarno kretanje gradom učili primjenjivati geografske, komunikacijske i jezične vještine u svakodnevnim situacijama.

Nadalje, program terenske nastave uključivao je tematski osmišljene zadatke povezane s nastavnim sadržajem.

U British Museumu, učenici su u skupinama sudjelovali u strukturiranom istraživanju eksponata povezanih s određenim civilizacijama i geografskim regijama, uz izradu prezentacija koje su povezivale izloške s povijesnim i prostornim kontekstom.

Na Leicester Squareu, radili su na zadatku koji je kombinirao orijentaciju, povijesnu analizu i izradu kratkog videa, čime su razvijali i svoje komunikacijske i medijske vještine.

Jačanje kognitivnih vještina

Osim toga, učenici su provodili anketu s građanima Londona na temu nacionalnog identiteta, kulture, sporta i Brexita, a zadnji dan bio je rezerviran za geografsku potragu po koordinatama i QR kodovima, što je dodatno povezalo digitalnu pismenost s terenskim učenjem.

Važan dio svake aktivnosti bila je dnevna refleksija koja se provodila na kraju svakog dana. U opuštenoj, ali strukturiranoj atmosferi, učenici su zajednički analizirali provedene zadatke, razmjenjivali dojmove i iznosili vlastita opažanja. Poticalo ih se da promisle o svojoj ulozi u skupini, izazovima na koje su naišli, znanju koje su stekli i načinima na koje su se snašli u nepoznatom okruženju. Ovakav oblik evaluacije omogućio je učenicima dublje razumijevanje vlastitog učenja, ali i jačanje kognitivnih vještina.

Njihovi komentari to najbolje pokazuju:

Kad sam stajala ispred grupe i objašnjavala lokaciju, prvi put sam se osjećala kao pravi vodič. Bila sam ponosna na sebe. (učenica, 3. razred)
Prije bih se izgubio u velikom gradu, ali sad sam shvatio koliko dobro mogu pratiti kartu i pomagati drugima. Google Maps nam je stvarno pomogao! (učenik, 2. razred)
Nisam mislio da će intervju s prolaznicima biti tako zanimljiv. Ljudi su nas stvarno slušali i odgovarali, osjećao sam se kao pravi novinar. (učenik, 4. razred)
Najviše mi se svidjelo što nije bilo ocjena – a ipak sam se trudila više nego inače. (učenica, 3. razred)

Terenska nastava u Londonu pokazala se višestruko korisnom – ne samo kao nastavna metoda, već i kao kulturno iskustvo i prilika za osobni rast svakog učenika.

Njezin uspjeh temeljio se na pažljivoj pripremi, jasno definiranim zadacima i snažnoj uključenosti učenika u svakoj fazi aktivnosti. Ovakvi projekti potvrđuju koliko je važno nadopuniti klasične nastavne metode učenjem u autentičnom okruženju, gdje se znanja povezuju s konkretnim iskustvima. Upravo u stvarnim prostorima – na ulicama, trgovima, muzejima i kroz susrete s drugom kulturom – nastavni sadržaji dobivaju novu dimenziju, a učenici razvijaju razumijevanje koje je teško prenijeti isključivo putem udžbenika ili predavanja.

Terenska nastava ne zamjenjuje udžbenike, već ih djelotvorno nadopunjuje i osnažuje, pružajući učenicima priliku da znanje zaista – žive.