prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Znam o kriptovalutama – objava rezultata istraživanja

U ovom tekstu prikazani su rezultati provedenog istraživanja u svibnju u Prvoj srednjoj školi Vukovar o poznavanju kriptovaluta. Rezultati istraživanja pokazuju koliko učenici znaju i razmišljaju o ulaganju u kriptovalute, te koliko to razmišljanje integriraju u svakodnevni život. Školsko istraživanje je provela profesorica Sanja Zrilić.

Kriptovalute su digitalni ili virtualni oblici novca koji koriste kriptografiju za sigurnost. ​Za razliku od tradicionalnih valuta koje izdaju centralne banke, kriptovalute su uglavnom decentralizirane i funkcioniraju putem tehnologije blockchain. To je distribuirana knjiga (poput baze podataka) koja bilježi sve transakcije javno i nepromjenljivo. Najpoznatija kriptovaluta je Bitcoin pokrenut 2009. godine.​ Nakon njega su se pojavile i druge poput Ethereum, Litecoin, Ripple (XRP),..

Osnovne značajke kriptovaluta su prije svega decentralizacija jer ih ne kontrolira niti jedna institucija.​ Zatim sigurnost, transakcije su osigurane šifriranjem i teško ih je krivotvoriti.​ Vrijedna značajka je i globalna dostupnost jer mogu se slati i primati bilo gdje u svijetu.​ I na kraju volatilnost jer im vrijednosti često jako variraju.

Na temelju provedenog istraživanja među 60 učenika od 1. do 4. razreda srednje škole, smjerova ekonomist i upravni referent, nekoliko je važnih zaključaka o poznavanju i interesu učenika za kriptovalute.

Velika većina učenika (96 %) čula je za kriptovalute pri čemu je Bitcoin najpoznatija među njima.

Iako gotovo svi imaju barem osnovnu svijest o postojanju kriptovaluta, razina znanja varira – 38 % učenika ocjenjuje svoje znanje kao nikakvo. Isto toliko učenika ima osnovno znanje dok 20 % navodi da posjeduje dobro. Tek mali broj vrlo dobro znanje o ovoj temi.

Zanimljivo je da se 43 % učenika samoinicijativno informiralo o kriptovalutama. Iako je samo 18 % njih imalo konkretno iskustvo s kupnjom, prodajom ili rudarenjem. Kada je riječ o interesu 23 % učenika navodi da ih tema uopće ne zanima, 30 % pokazuje blagi interes, 35 % umjeren interes, a svega 10 % učenika pokazuje vrlo snažan interes.

Najveći motiv zanimanja učenika za kriptovalute leži u potencijalnoj mogućnosti zarade i investicija. Učenike također izrazito zanima i uloga kriptovaluta u budućnosti novca i ekonomije.

Zaključno, iako učenici većinom znaju za kriptovalute, njihovo znanje je još uvijek ograničeno, a praktično iskustvo rijetko. Potencijal za dodatno obrazovanje i uključivanje u ovu temu je velik, osobito s obzirom na interes koji pokazuju za financijske aspekte i budućnost digitalnog novca.

Rezultati cjelokupnog istraživanja su u dokumentu u prilogu.